به گزارش می متالز، در ادامه گفتوگو با تقی ممتازان معاون بازاریابی و فروش شرکت فولاد کاوه جنوب کیش را میخوانید:
در ۱۱ ماه تقریبا ۹۰۰ هزار تن محصول تولید و همین میزان هم به فروش رسید. یعنی هیچ محصولی در انبارها وجود ندارد و حدود ۱۰۰ هزار تن هم پیشفروش شد. از ۹۰۰ هزار تن تولید انجام شده، ۹۰ درصد صادر شد زیرا بازار داخل کشش کمی دارد و اگر میزان عرضه افزایش پیدا کند، شرایط بازار از وضعیت فعلی هم بدتر خواهد شد. با توجه به شرایط موجود صادرات بهتر است. این موضوع برای بازار داخل هم بهتر است زیرا اگر این شمش را صادر نکنیم، شرایط صادرات برای نوردکاران چندان مهیا نیست. باید این شرایط فراهم شود و نوردکاران هزینههای عملیاتی را کاهش دهند و فعالیت خود را رقابتی کنند.
فعالیت نوردکاران ایران در مقایسه با ترکیه رقابتی نیست. در ترکیه گاهی قیمت شمش و میلگرد در یک اندازه است اما در ایران این قیمت اختلاف زیادی دارد. بسیاری از نوردکاران سازوکار صادرات را در اختیار ندارند. به غیر از ذوبآهن و خراسان که دارای بازاری سنتی در عراق و افغانستان هستند، سایر فعالان فعالیت خوبی روی این بازارها نداشتهاند. خصوصیها توان سرمایهگذاری در صادرات را ندارند و این باعث شده تمرکز آنها تنها روی بازار داخل باشد در حالی که بازار داخلی کشش چندانی ندارد. در نتیجه اگر مقدار مواد اولیه بیشتری به این بازار شارژ شود، جذب آن سخت خواهد شد.
در سال ۹۷ اگر تولید به یک میلیون و ۲۰۰ هزار تن برسد، ممکن است به میزان یک میلیون تن صادرات داشته باشیم. سعی میکنیم سهم ۹۰ درصدی صادرات را حفظ کنیم.
شرق آسیا یکی از بازارهای صادراتی ما است که کشورهای متعددی از جمله تایلند، اندونزی، مالزی، تایوان را در بر میگیرد، حتی برای محمولهای کوچک به چین صادرات داشتیم. بیشتر بازارهای ما آسیایی هستند. برای بازار اروپا نیز در حال کار روی ایتالیا و اسپانیا هستیم. همچنین در حال کار روی یک محموله برای زامبیا در آفریقا هستیم. یک نمونه ارسال میشود تا در صورت تایید این کار را توسعه دهیم زیرا بازار آفریقا بازار خوبی است. به پاکستان و کشورهای خاورمیانه مانند عمان و کویت نیز محصول صادر کردهایم. اردن و مصر نیز از دیگر کشورهایی هستند که به آنها صادرات داشتهایم.
میزان زیادی نبود و از طریق یکی از تریدرها ۲۰ هزار تن به چین صادرات انجام گرفت.