تاریخ: ۱۶ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۸
بازدید: ۲۴۹
کد خبر: ۱۳۴۷۱۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
امضای یک تفاهم نامه:

امضای توافقنامه سه جانبه برای شتاب بیشتر معدنی‌ها

می متالز - بخش معدن و صنایع معدنی با توافقنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی از محل وجوه اداره شده بودجه سال ۹۸ و ۹۹ شتاب خواهد گرفت.
امضای توافقنامه سه جانبه برای شتاب بیشتر معدنی‌ها

به گزارش می متالز، آیین امضای توافقنامه سه جانبه اعطای تسهیلات معدنی از محل وجوه اداره شده بودجه سال ۹۸ و ۹۹ بین وزارت صمت،  بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی برگذار شد.

داریوش اسماعیلی معاون وزیر صمت به عنوان نماینده وزارت صمت در این نشست جلسه گفت: بهترین جایگزین درآمدهای نفتی معدن است.

وی با اشاره به فعال سازی معادن غیر فعال به  عنوان یکی از مهمترین و محوری تری برنامه های وزارت صمت ابراز امیدواری کرد تا پیش از شروع سال ۱۴۰۰ برابر با ۲۰ درصد از معادن غیر فعال به چرخه تولید خواهند پیوست.

اسماعیلی حضور بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه فعالیت های معدنی را در کنار وزارت صمت در قالب یک تفاهم نامه را  در آینده بخش معدن تاثیر گذار خواهند و گفت: مشکلات مالی برابر با ۲۰ درصد در غیر فعال بودن معادن کشور تاثیر دارد. مقرر شد در این تفاهم نامه  بخش فرآوری، اکتشاف و استخراج معادن کوچک با بانک صنعت و معدن و صندوق بیمه همکاری داشته باشد.

وی با بیان اینکه یکی از دغدغه‌های وزارت صمت این است که تزریق پول و تسهیلات در بخش معدن جذب نشود. اکنون ۳ هزار میلیارد تومان نیز علاوه بر مبلغ تفاهم نامه توسط بانک ضمانت خواهد شد.

معاون وزیر صمت در ارتباط با اهمیت تفاهم سه جانبه با محوریت وزارت صمت گفت: بخش معدن و صنایع معدنی با این تفاهم نامه شتاب خواهد گرفت و موفق تر خواهد شد.

حسین مهری مدیرعامل بانک صنعت و معدن با اشاره به پرداخت های بانکی در حوزه معدن و صنایع معدنی در این جلسه گفت: ‌در بخش معدن و صنایع معدنی در حدود ۳۳۳میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده‌ایم بیشترین این تسهیلات بانکی مربوط به اصفهان و خراسان رضوی است که از جمله آن می توان به بیش از ۲۰ طرح در زمینه سرامیک و سیمان اشاره کرد.

مهری با بیان اینکه موضوع توافقنامه اعطای کمک های فنی و اعتباری با تضمین بیمه نامه اعتباری صادره توسط صندوق  است، بیان کرد: برا اساس این توافقنامه تسهیلات به پروژه های طرح های معدنی و صنایع معدنی تعلق خواهد گرفت که شرایط خاصی دارد از جمله آن پروانه اکتشاف، پروانه بهره برداری معادن و صنایع معدنی است.

وی افزود: یکی از روش های پرداخت وام نرخ سود و کارمزد حمایتی مشروط است. همچنین روش دیگه درخواست کنندگان تسهیلات وجوه اداره شده که مربوط به پروژه هایی است که به تشخیص واگذارنده اعتبار می بایست از ابتدا نرخ حمایتی در مورد آن ها اعمال و تمامی آن از محل منابع مالی واگذارنده اعتبار در قالب عقد قرض الحسنه بنا به نظر واگذارنده اعتبار پرداخت شود. 
این تسهیلات از تلفیق منابع داخلی بانک و منابع مالی واگذارنده اعتبار و مجموعا با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار در قالب عقود اسلامی و مطابق با ضوابط و دستورالعمل های بانک پرداخت می‌شود.

صابر سنایی، عضو هائت مدیره صندوق بیمه سرمایه گذاری فعالیت های معدنی در ادامه جلسه با اشاره به حضور فعال صندوق بیمه سرمایه گذاری در کنار وزارت صمت گفت: صندوق بیمه برای تامین وثایق طرح های معدنی وزارت صمت با بانک صنعت و معدن همکاری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه سقف تسهیلات ۸۰ درصد خواهد بود، بیان کرد: صندوق بیمه در دو بخش اکتشاف و فرآوری نقش تضمین گر و بیمه گر خواهد داشت. ‌بررسی های کارشناسی در صندوق انجام خواهد شد. صندوق بیمه بیش از  ۱۰ هزار و ۳۵۰ میلیارد ریال بیمه نامه اکتشافی و  فرآوری صادر کرده است.

عناوین برگزیده