تاریخ: ۲۲ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۴۰
بازدید: ۱۵۸
کد خبر: ۱۳۶۷۵۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تحلیل آخرین وضعیت بازار فولاد و سنگ آهن در هفته اخیر

می متالز - فولاد سازان در شرایط فعلی با مشقت های فراوان توانسته اند در بازار بین الملل رقابت کنند و بعضا مشتریان بین المللی برای محصولات خود پیدا کنند. اما با قطع دستوری صادرات فولاد اعتبار و مشتریان این شرکت ها به راحتی از دست خواهند رفت.
تحلیل آخرین وضعیت بازار فولاد و سنگ آهن در هفته اخیر

به گزارش می متالز، در شرایطی که تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی با چالش های عمیقی رو به رو شده و سرعت تولید را با کندی بی سابقه ای مواجه کرده، انتخاب سناریو صادرات قطعا به بازار فولاد داخل ضربه می زند و نتیجه آن التهابات قیمت در مقاطع طویل و شمش فولادی خواهد شد که بحث داغ این روزهای صنعتگران است ولی این موضوع یک جنبه بازار صادرات فولاد ایران را نشان می دهد. فولاد سازان در شرایط فعلی با مشقت های فراوان توانسته اند در بازار بین الملل رقابت کنند و بعضا مشتریان بین المللی برای محصولات خود پیدا کنند. اما با قطع دستوری صادرات فولاد اعتبار و مشتریان این شرکت ها به راحتی از دست خواهند رفت.

موضوع را از صادرات صنایع فولادی شروع می کنیم. این روزها صحبت های ضد و نقیضی از عملکرد فولاد سازان در زمینه صادرات مطرح می شود و اکثر تحلیل گران به این موضوع اذعان دارند که باید در زمینه صادرات فولاد و به ویژه خام فروشی در شرایط فعلی تجدید نظر کرد و سیاست های صادراتی فولاد را با تغییراتی در ساختار مواجه کرد. مشکل فعلی فولاد سازان عدم وجود رویه مشخص در صادرات کشور است.

 

چالش های صادراتی بازار فولاد و سنگ آهن

در شرایطی که تامین مواد اولیه برای صنایع فولادی با چالش های عمیقی رو به رو شده و سرعت تولید را با کندی بی سابقه ای مواجه کرده، انتخاب سناریو صادرات قطعا به بازار فولاد داخل ضربه می زند و نتیجه آن التهابات قیمت در مقاطع طویل و شمش فولادی خواهد شد که بحث داغ این روزهای صنعتگران است ولی این موضوع یک جنبه بازار صادرات فولاد ایران را نشان می دهد. فولاد سازان در شرایط فعلی با مشقت های فراوان توانسته اند در بازار بین الملل رقابت کنند و بعضا مشتریان بین المللی برای محصولات خود پیدا کنند. اما با قطع دستوری صادرات فولاد اعتبار و مشتریان این شرکت ها به راحتی از دست خواهند رفت.

 

مشکل تامین مواد اولیه و سیاستگذاری غلط در صادرات فولاد

در خصوص مشکل تامین مواد اولیه، قبلا نیز تحلیل هایی مطرح شد که پاسخ آن رفع مشکل با نگاه دراز مدت و تامین مواد از موجودی انبارهای انباشته در سایر صنایع بود. اما آنچه که مشکل امروز صنعت فولاد است بحث صادات فولاد است که از سال ۹۲ که طرح ریزی اولیه آن صورت گرفته همواره با مشکلات و موانعی همراه بوده و چالش هایی را برای تولید کنده به وجود آورده است.

با وجود ظرفیت سازی در حوزه فولاد و وجود مازاد تولید در دهه گذشته سیاستگذاری صحیحی برای صادرات خلق نشد و بعضا سیاستگذاران با مطرح کردن موضوعاتی نظیر وعده های صادراتی و مشوق های صادراتی بازار فولاد را به انحراف کشیدند. از طرفی شرکت ها با هزینه های بالا توانسته اند مشتریان جهانی پیدا کنند و با قطع روند صادراتی به صورت دستوری در شرایط فعلی شرکت های داخلی متضرر زیان های سنگینی می شوند.

 

چالش اختلاف نرخ ارز نیمایی و بازار آزاد

موضوع دیگری که برای صادرات فولاد چالش بر انگیز شده اختلاف قیمت ارز بازار آزاد و ارز نیمایی است.از آن جایی که برخی از درآمدهای دلاری تولید کنندگان باید به سامانه نیما برگردانده شود. نرخ های متفاوتاین سامانه و اختلاف قیمت ارز با بازار داخلی سود فولاد ساز را با کاهش جدی همراه میکند و به نوعی مالیات پنهان محسوب می شود و این موضوع سبب می وشد که تولید کننده فولاد برای برنگرداندن ارز صادراتی به دنبال راه های دیگری باشد.

 

ارزیابی وضعیت تولید سنگ آهن داخلی

میزان تولید کنسانتره سنگ آهن در کمپانی های بزرک داخلی در بازه شش ماهه نخست سال جاری حودا افزایش ۴ درصدی را تجربه کرده است. این میزان نسبت به مشابه سال گذشته رشد شش درصدی را ثبت کرده و در شهریور ماه امسال آمار تولید سنگ آهن ایران حدودا ۴ میلیون تن برآورد شده است. شرکت های گل گهر، چادرملو، توسعه معادن و صنایع معدنی خاورمیانه، گهر زمین و مرکزی بهترین عملکرد را از خود به ثبت رسانیده اند.

لازم به توضیح است که حجم تولید دانه بندی سنگ آهن در سال جاری نسبت به مشابه پارسال کاهشی ۵۰ درصدی را به خود اختصاص داده است. از آنجایی که قیمت سنگ آهن بازار بین المللی بیش ترین بازدهی را داشته و به بالاترین مقدار خود در سال جاری میلادی یعنی ۱۳۰ دلار در هر تن در سپتامبر رسیده است. پیش بینی می شود قیمت تمام شده فولاد با تاخیری سه ماهه از این پیک قیمتی تبعیت کرده و قیمت ها را در بازه ای مقطعی افزایش دهد.

 

پیش بینی کاهش تقاضای سنگ آهن داخلی

با سرد شدن هوا به احتمال زیاد تقاضای سنگ آهن داخلی کاهش خواهد یافت و به احتمال زیاد این موضوع توسط کمبود تقاضای فولاد خام تقویت خواهد شد. لذا پیش بینی می شود عملکرد تولیدکنندگان سنگ آهنی در بهترین شرایط خود قرار دارد و با مرور زمان حجم فروش آنها کاهش خواهد یافت. ارزیابی قیمت ها در بازار صادراتی سنگ آهن نشان می دهد که آخرین قیمت سنگ آهن مگنتیت خلوص ۶۱ درصد ۷۵٫۶ دلار هر تن فوب و  سنگ آهن هماتیت صادراتی خلوص  ۶۱ درصد ایران نیز ۷۳٫۵ دلار هر تن فوب بود.

 

ارزیابی تولید فولاد ایران

شمش در بازار فولاد ایران همچنان با التهابات قیمتی همراه است.در بازار روز شنبه میانگین قیمت شمش در تمامی درگاه های فروش تولیدگنندگان رقنی معادل ۱۱۸۴۵۰ ریال بود که این رقم ثبات نداشت و تا آخر هفته به ۱۱۵۸۳۳ ریال رسید .با وجود کاهش مقطعی این محصول، دلایلی که به این کاهش قیمت ختم شد افت روزانه قیمت دلار بود که این موضوع شاخصی پایدار برای پایان نوسانات نرخ شمش نیست چرا که دلار در یکماه گذشته نوسانات فراوانی را تجربه کرده و نمی توان مسیر قطعی آن را در کوتاه مدت پیش بینی کرد.

دلیل مهم دیگری که به کاهش مقطعی قیمت شمش انجامید تعطیلات طلایی چین و افت قیمت های جهانی شمش بود. این موضوع سبب شد تا آربیتراژ شمش صرفه اقتصادی نداشته باشد و لذا به کاهش قیمت شمش فولادی کمک کرد. مسئله سومی که به کاهش قیمت شمش فولاد انجامید عدم حمایت قیمتی مقاطع بودند. معمولا با افزایش نرخ مقاطع، شمش فولادی نیز تغییرات صعودی را تجربه می کرد اما در بازار فولاد هفته کذشته مقاطع طویل روزهای ثابت و پایداری را تجربه کردند.

 

حمایت دولت از صادرات محصولات نهایی

دولت در تلاش است با حمیات از توسعه صادرات محصولات نهایی جلوی خام فروشی فولاد را بگیرید و از طرفی محصول نهایی تولید شده رابه عنوان ابزاری برای کنترل عرضه و تقاضا در بورس کالای ایران به کار بگیرد. لذا حمایت های مقطعی دولت از قیمت های پایه در بورس کالا نیز به کاهش قیمت شمش فولادی انجامید.

 

ارزیابی وضعیت مقاطع فولادی

در خصوص قیمت مقاطع، ارزیابی بازار از ثبات و بعضا افول ارزش مقاطع فولادی گزارش دادند.برای مثال میانگین قیمت میلگرد در هفته گذشته از ۱۳۱۲۶۷ ریال به ۱۲۸۴۸۱ ریال افت کرد و کارخانجات ترجیح دادند محصول خود را در قیمت های پایه بورس کالا به فروش برسانند. مسئله ای که در خصوص قیمت مقاطع حائز اهمیت است، سقف سازی قیمت مقاطع در بورس کالاست. به احتمال زیاد شاهد اصلاح قیمتی در بخش مقاطع طویل فولادی در روزهای آتی خواهیم بود چرا که بازار فولاد به این اصلاح نیاز دارد.

طبق محاسبات تحلیگران فولاد میلگرد باید چیزی معادل ۱۱ درصد بیش از فرمول محاسباتی قیمت شمش در بورس کالا فروخته شود.لذا بازار در انتظار می ماند تا قیمت میلگرد به کف کانال خود وارد شود تا بتوان برای خرید اقدام کرد. این موضوع برای نوردکاران سناریوی صبر و تمرکز بر واچ لیست قیمتی را منطقی ترین سناریو می داند. زیرا در شرایطی که بازار رو به افول است خرید نورد به احتمال زیاد متوقف خواهد شد. لذا در هفته جاری به احتمال زیاد شاهد نزول قیمت های نورد خواهیم بود.

عناوین برگزیده