تاریخ: ۲۸ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۸
بازدید: ۱۵۵
کد خبر: ۱۳۷۲۰۵
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
طی یادداشتی به مناسبت روز جهانی آمار تشریح شد؛

اقدامات گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار و برنامه های توسعه ای

می متالز - روز جهانی آمار برای اولین بار در ۲۰ اکتبر۲۰۱۰ در سراسر جهان به ثبت رسید. این روز توسط کمیسیون آمار سازمان ملل متحد(UNSD) تعیین و نام‌گذاری شد و رویداد آن هر پنج سال یکبار برگزار می شود. در همین راستا دومین رویداد روز جهانی آمار در سال ۲۰۱۵ و سومین رویداد روز جهانی آمار در ۲۰ اکتبر ۲۰۲۰ (۲۹ مهرماه ۱۳۹۹) برگزار می شود.
اقدامات گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس و اوراق بهادار و برنامه های توسعه ای

به گزارش می متالز، هدف از برگزاری روز جهانی آمار، تاکید بر اهمیت استفاده از آمارهای رسمی میان تصمیم گیران و سیاست‌گذاران در بالاترین سطح دولتی و توجه ملی به آن است. ارائه و دسترسی به آمار و اطلاعات صحیح، با کیفیت و به موقع در تمامی حوزه ها و در راستای تصمیم گیری ها، سیاست گذاری ها و رصد فضای کلی، از اهمیت بسزایی برخوردار است. این موارد برای بازار سرمایه از جایگاه ویژه ای چه در بعد نظارت و تصمیم سازی و چه از منظر فعالان و سرمایه گذاران، برخوردار است.

گروه آمار و تحلیل ریسک در سال ۱۳۹۶ با مأموریت سازمانی یکپارچه سازی آمار و اطلاعات بازار سرمایه، شناسایی، اندازه‌گیری، کنترل و پایش ریسک و ارائه رهنمودهای مبتنی بر مدیریت ریسک در راستای ساماندهی، حفظ، تقویت و توسعه بازار و بهبود فضای کسب‌وکار در بازار سرمایه و انجام پژوهش های توسعه ای و کاربردی ذیل مرکز پژوهش، توسعه و مطالعات اسلامی سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. فعالیت های این گروه در دو حوزه شامل گروه تحلیل های اقتصادی و ریسک و گروه آمار و هوش تجاری انجام می پذیرد. از جمله اهداف کلی این گروه در حوزه آمار و هوش تجاری می توان به توسعه روش ها و رویکردهای آماری به منظور شناسایی ریسک ها، روندها یا تغییرات مقرراتی در بازار سرمایه، کمک به تدوین مقررات در بازار سرمایه از طریق مطالعات تطبیقی و کمی، و توسعه و تقویت یکپارچگی در مدیریت داده بازار سرمایه و تهیه داشبوردهای مدیریتی اشاره کرد.

هر چند تنها دو سال بیشتر از عمر این گروه نگذشته بود اما بر اساس ارزیابی کیفی مراجع آماری کشور بر اساس استاندارد بین المللی کیفیت داده ها (DQAF) که از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شد، سازمان بورس و اوراق بهادار با کسب امتیاز کل ۱۰/۷۷ (از ۱۰۰) بالاترین امتیاز را از بین سازمانها و معاونت‌های حوزه عملکرد وزارت امور اقتصادی و دارایی به دست آورد. این سند شامل یک پیش‌نیاز و پنج اصل (اطمینان از صحت، روش‌شناسی مطمئن، درستی و قابلیت اعتماد، قابلیت استفاده و قابلیت دسترسی) برای ارزیابی کیفیت است.

از جمله فعالیت های صورت گرفته در این گروه و در حوزه آمار می توان به تهیه گزارش‌های آماری منظم روزانه، هفتگی، ماهانه (فارسی و انگلیسی)، فصلی (factsheet) و سالانه، تقویم آماری گزارش‌های دوره‌ای، تهیه و بروز رسانی شناسنامه آماری متا دیتا، طراحی سیستم‌های هوش تجاری و به روزسانی آن‌ها، توسعه روش‌های یکپارچه‌سازی سیستم‌های مختلف، ارزیابی کیفیت داده، پایش و ارزیابی شاخص های بازار سرمایه در راستای اهداف کمیته شاخص سازمان، ایجاد پایگاه داده آماری در جهت یکپارچه سازی و یکدست کردن اطلاعات در سطح بازار سرمایه، فراهم کردن تحلیل های آماری و اقتصادی با کیفیت بالا در سطح بازار سرمایه، شناسایی و تحلیل موضوعات، روندها در سطح بازار، مدیریت و تحلیل داده های داخل و خارج از سازمان، ایجاد دانش از طریق انتشار گزارش‌ها و مقالات علمی در مجلات، شرکت فعالانه در کنفرانس‌های علمی و صنعتی، انتشار کتاب و مقالات در حوزه مالی و آمار در سطح بازار سرمایه، استفاده از پایگاه داده‌های مختلف جهت تحلیل و گزارش، و تعامل با سایر مراکز آماری کشور اشاره کرد. این گروه جهت دسترسی پژوهشگران و افراد دانشگاهی به اطلاعات گزارش های ماهانه، فایل اکسل گزارش را در بخش آمار و داده  سایت مرکز پژوهش سازمان بورس به آدرس (rdis.ir) قرار داده است.

علاوه بر توسعه اقدامات گذشته، از جمله برنامه های آتی این گروه در حوزه آمار می توان به تهیه شیوه نامه نحوه گزارشگری آمار در بازار سرمایه، ایجاد داشبورد آنلاین دسترسی به برخی شاخص های بازار سرمایه، تهیه اینفوگرافی های بازار سرمایه جهت اطلاع رسانی عمومی و به اشتراک گذاری شناسنامه آماری در درگاه اینترنتی اشاره کرد. همچنین این گروه در نظر دارد در آینده بخشی از پایگاه داده آماری خود را در قالب وب سرویس انتشار دهد تا امکان گزارش گیری تاریخی شاخص‌ها و داده‌های بازار سرمایه به صورت آنلاین برای برخی از نهادهای تصمیم گیر فراهم شود.

زانیار احمدی مدیر گروه آمار و تحلیل ریسک سازمان بورس

عناوین برگزیده