تاریخ: ۳۰ مهر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۰:۳۱
بازدید: ۵۰۲
کد خبر: ۱۳۸۱۴۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران:

سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی توسط تولیدکنندگان تامین نمی شود

می متالز - عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران گفت: متأسفانه واحدهای ذوب القایی نتوانسته‌اند بنا به حجم‌های تعیین‌شده توسط وزارت صمت، آهن اسفنجی دریافت کنند و قیمت تعیین‌ شده توسط وزارت صمت برای آهن اسفنجی هم رعایت نمی‌شود و این واحدها آهن اسفنجی را بین ۵۵ تا 63 درصد قیمت کدال شمش فولاد خوزستان خریداری می‌کنند.
سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی توسط تولیدکنندگان تامین نمی شود

رضا شهرستانی 1

به گزارش می متالز، سیدرضا شهرستانی عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران به عدم دریافت سهمیه آهن اسفنجی واحد های ذوب القایی اشاره کرد و گفت: با وجود پیگیری های متعدد و مصوبه وزارت صمت که مقرر شده ۵۰ درصد مواد اولیه مورد نیاز واحدهای تولید فولاد از طریق کوره‌های القایی را آهن اسفنجی و ۵۰ درصد دیگر را قراضه تشکیل دهد و با وجود اینکه برخی از واحدهای ذوب القایی می‌توانند بالای 70 درصد مواد اولیه مورد نیاز خود را به آهن اسفنجی اختصاص دهند؛ اما متاسفانه سهمیه آهن اسفنجی واحدهای ذوب القایی چه به لحاظ حجمی و چه به لحاظ قیمتی به بهانه های مختلف توسط تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای این واحد ها تامین نمی شود.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در ادامه به بهانه های متعدد برای رعایت نکردن مصوبه وزارت صمت اشاره کرد و گفت: متأسفانه واحدهای ذوب القایی نتوانسته‌اند بنا به حجم‌های تعیین‌شده توسط وزارت صمت، آهن اسفنجی دریافت کنند و برخی از تولیدکنندگان آهن اسفنجی بهانه های مثل کمبود مواد اولیه، تعمیرات و یا اینکه مصوبه دیر به آنها ابلاغ شده است را مطرح می کنند و در مجموع شاید حدود ۵۰ درصد سهمیه تعیین ‌شده را از تولیدکنندگان آهن اسفنجی دریافت کرده‌اند. علاوه بر این، قیمت تعیین‌ شده توسط وزارت صمت برای آهن اسفنجی هم رعایت نمی‌شود و واحدهای ذوب القایی، آهن اسفنجی را بین ۵۵ تا 63 درصد قیمت کدال خریداری می‌کنند.

شهرستانی به جلسه با داریوش اسماعیلی معاون معدنی وزارت صمت اشاره کرد و گفت: در جلسه ای که با دکتر اسماعیلی داشتیم ایرادی که ایشان گرفتند این بود که القایی ها محصولات خود را در بورس عرضه نکرده اند لذا ما به آنها سهمیه نمی دهیم در صورتی که ما معضلات را به ایشان ارائه کردیم. اینکه عرضه 100 درصد محصولات القایی در بورس امکان پذیر نست چون مواد اولیه به اساس مصوبه تامین نشده است و قیمت ها هم طبق مصوبه به القایی ها نمی شود. لذا پیشنهاد ما به عنوان انجمن تولیدکنندگان این بود که به منظور رعایت عدالت می‌توان واحدهای ذوب القایی را به این ملزم کرد که معادل ۴۰ درصد آهن اسفنجی دریافتی، محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند. زیرا واحدهای نورد در حال حاضر باید ۶۰ درصد محصولات تولیدی خود را در بورس کالا عرضه کنند که باید به خاطر پرت 20 درصدی آهن اسفنجی در جریان تولید از طریق کوره‌های القایی، کف عرضه برای این تولیدکنندگان ۴۰ درصد باشد.

عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاددر خاتمه افزود: نکته دیگر این است که خیلی از شرکت ها به دلیل مشکلات مالیاتی یا عدم توانایی ارائه ضمانتنامه و مشکلات اقتصادی متعدد در این سال ها، نمی توانند در بورس ثبت نام کنند و امسال که شرایط کمی بهتر شده است زمان می برد تا بتوانند مشکلات خودشان را برطرف کنند و در صورتی که مواد اولیه به آنها داده شود می توانند مشکلاتشان را برطرف کنند که متاسفانه تا الان این اتفاق نیافتاده است و با وجود اینکه دکتر اسماعیلی چندین مرتبه قول دادند این مشکل برطرف شود و ما برای اینکه حسن نیمان را نشان دهیم تفاهم نامه ای را با ایشون امضا کردیم که کل شمش تولیدی در بورس عرضه خواهد شد و در همان نامه نوشته شده که جلسه ای در اسرع وقت برای القایی ها گذاشته خواهد شد تا چه مقدار از حجم تولیدات آنها در بورس ارائه شود؛ اما تا الان این اتفاق نیفتاده و یک ماه است که منتظر این جلسه هستیم.

عناوین برگزیده