تاریخ: ۰۶ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۵:۳۲
بازدید: ۲۴۸
کد خبر: ۱۳۹۳۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
دبیر انجمن نوردکاران فولادی ایران مطرح کرد:

افزایش بی دلیل نرخ شمش فولادی با حمایت دولت

می متالز - شمش فولادی به عنوان مواد اولیه مورد نیاز نوردکاران مقاطع طویل فولادی در مبادلات امروز 6 آبان ماه به دلیل افزایش قیمت پایه از سوی وزارت صمت ، ستاد تنظیم بازار و همچنین بورس کالا با رشد 567 تومانی در هر کیلو همراه شد.
افزایش بی دلیل نرخ شمش فولادی با حمایت دولت

به گزارش می متالز، به گفته دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران این رشد قیمت در حالی صورت گرفته که وزارت صنعت، معدن و تجارت داعیه تنظیم بازار و ساماندهی آن را دارد و از برنامه های خود در راستای کاهش فوری قیمت ها خبر میدهد اما به طرز عجیبی در شرایطی که بازار آمادگی کاهش قیمت ها را دارد با رشد دستوری قیمت پایه مواجه می شود.
تورج امینی اظهارداشت: در حالیکه هفته گذشته مبادلات شمش فولادی نه تنها رشد قیمتی را تجربه نکرد بلکه مقداری از عرضه نیز مشتری نداشت و در مچینگ ماند و بازار انتظار کاهش قیمت را می کشید در عمل خلاف روند بازار و سیاست های اعلامی در جهت کاهش قیمت ها، طی هفته جاری ملاحظه کردیم که مسوولین ذیربط بدون در نظر گرفتن شرایط بازار نسبت به رشد قیمت نرخ پایه شمش فولادی اقدام کردند این در حالیست که در معاملات امروز رقابت چندانی برای رشد قیمت در بورس کالا نشد و حتی میانگین رشد قیمت شمش از رشد قیمت پایه کمتر بود.
وی تصریح کرد: مشخص نیست وزارت صمت تحت چه فشاری قرار گرفته که به رغم اینکه اعلام کرده بود قیمت ها را تا دو هزار تومان در هر کیلو کاهش می دهد و خوشبختانه نرخ ارز نیز طی یک هفته گذشته نزولی بود چرا قیمت پایه فروش محصولات فولادی را افزایشی اعلام کرد.
دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران افزود: وزارت صمت باید اعلام کند بر چه اساسی و با چه فرمولی  قیمت پایه شمش را افزایش داده است.
امینی تاکید کرد: شمش فولادی در معاملات امروز 6 آبان ماه نسبت به آخرین معامله شمش فولاد در تاریخ 29 مهر ماه به طور میانگین با رشد 538 تومانی در هر کیلو مواجه شد.
وی افزود: مواد اولیه شمش فولادی با افزایش قیمت پایه فروش طی یک هفته از نرخ 95 هزار و 784 ریال به 100 هزار و 767 ریال تغییر کرد و این موضوع بدین معنی است که نرخ فروش مواد اولیه مبلغ 5 هزار و 675 ریالی هر کیلو گرم افزایش بی منطق داشته است که عامل آن وزارت صمت بوده است.
امینی همچنین تاکید کرد: طبق اعلام مجلس شورای اسلامی مقرر شده که کلیه محصولات زنجیره ارزش فولاد در بورس کالا عرضه شوند اما اگر فقط از بخش میانی این زنجیره حمایت شود، تولید کنندگان بالادستی نظیر سنگ آهن و کنسانتره و گندله و همچنین تولید کنندگان پایین دستی نظیر میلگرد، تیرآهن و نبشی متضرر خواهند شد.
وی ادامه داد: درخواست ما از تصمیم گیران این است که قیمت های کلیه محصولات زنجیره فولاد یا بر اساس نرخ های جهانی تعیین شود یا کل زنجیره مشمول تعیین کف و سقف شوند و حمایت بی دریغ از بخش میانی بدون استدلال منطقی، آن هم در شرایطی که طبق آمارهایی که در سایت کدال از شرکت ها وجود دارد، هزینه تمام شده آن ها بسیار پایین تر از نرخ فروش است بی عدالتی و باعث تعطیلی تولید کنندگان بالا و پایین دستی زنجیره خواهد شد.
امینی تاکید: متاسفانه به رغم تاکید بر اینکه باید از خام فروشی ممانعت بعمل آید و صادرات به سمت پایانی زنجیره و ارزش افزوده بیشتر هدایت شود، اما با رشد قیمت ها در بورس کالا و حمایت وزارت صمت و به تبع افزایش نرخ آن در بازار داخلی نسبت به جهانی، قدرت رقابت از صادرکنندگان محصولات نهایی سلب می شود.
دبیر انجمن نورد کاران فولادی ایران اظهار کرد: پایه قیمت فروش شمش فولادی در بورس کالا بر اساس نرخ های صادراتی که حتی مبنای ارزی آن (نیمایی یا آزاد) مشخص نیست از سوی وزارت صمت تعیین میشود اما مابه التفاوت هزینه کارمزد تبدیل شمش به میلگرد از سوی معاونت معدنی وزارت صمت 9 درصد پیشنهاد شده این رد حالیست که در بخشنامه ها و صورت جلسات که به امضای معاونت معدنی وزارت صمت نیز پیش از این رسیده التفاوت حداقل 11 درصدی را تایید کرده بودند و مبنای پیشنهاد مابه التفاوت 9 درصدی مشخص نیست لذا درخواست داریم با توجه به افزایش هزینه ها این رقم تعدیل نشده و بلکه افزایش یابد.

منبع: می متالز
عناوین برگزیده