به گزارش می متالز، حمید مرادی افزود: گروه صنعتی ایران خودرو از ابتدای سال جهش تولید تا ششمآبان ماه جاری با تلاش کارکنان و حمایت شبکه بزرگ قطعهسازان، بیش از ۲۸۵ هزار دستگاه خودرو تولید کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل بیش از ۱۰۰ هزار دستگاه رشد را به ثبت رسانده است و ۵۴ درصد افزایش را نشان میدهد.
قائممقام اجرایی مدیرعامل ایران خودرو گفت: همچنین گروه صنعتی ایران خودرو طی مدت مذکور بیش از 250 هزار دستگاه خودرو روانه بازار کرده که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی 28 درصد را تجربه کرده است.
مرادی همچنین از کاهش تعهدات معوق شرکت ایران خودرو خبر داد و تصریح کرد: تعهدات معوق از تعداد 189 هزارو 150 دستگاه در سال گذشته به32 هزار و 612 دستگاه درسال جاری کاهش یافته است.
حمید مرادی تصریح کرد: به دلیل کمبود و کسری برخی از قطعات حدود 57 هزار و 300 دستگاه خودروی دارای کسری قطعه در پارکینگهای این شرکت وجود دارند که با همکاری شبکه تامین و قطعهسازان، قطعات آنها در حال تامین است و بهزودی این خودروها تکمیل و به مشتریان تحویل داده میشود.
وی با رد شائبه احتکار و دپوی خودرو در پارکینگ این خودروساز گفت: طی دو سال گذشته برخی افراد به ویژه در فضای مجازی احتکار خودرو توسط خودروساز را طرح کردهاند که این موضوع صحت ندارد.
قائممقام اجرایی مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به تحریمهای صنعت خودرو تصریح کرد: طی دو سالی که تحریمهای ظالمانه علیه صنعت خودرو اعمال شده، برای جلوگیری از هدررفت ظرفیتهای تولید و توان نیروی انسانی، با وجود کسری برخی قطعات، هیچ وقت تولید را متوقف نکردهایم. برخی از قطعات با فناوری بالا و الکترونیکی به دلیل مشکلات ارزی با تاخیر از گمرک ترخیص شده و در این مقطع برای استفاده حداکثری از ظرفیتهای تولید و استفاده بهینه از زمانهای در دسترس برای تولید، ناچاریم خودروها را با کسری برخی قطعات تولید کنیم.
مرادی با بیان اینکه این خودروها پس از طی مراحل تولید به کف کارخانه منتقل میشوند و بهدنبال ترخیص قطعات مورد نیاز در اولین فرصت تکمیل و به مشتریان تحویل داده میشود خاطرنشان کرد: این اقدام موجب میشود تا سرعت تجاریسازی و تکمیل خودروها نیز افزایش یافته و متعاقب آن تیراژ تولید حفظ شده و تعهداتمان در قبال مشتریان هرچه بهتر و سریعتر محقق شود. زیرا اگر تولید خودرو تا زمان تامین قطعات متوقف شود، روند تولید محصولات به شکل قابل توجهی کاهش مییابد.
مرادی تصریح کرد: آمار تمامی خودروهای دارای کسری قطعه و نوع قطعات آن به نهادهای نظارتی گزارش داده میشود.
وی تاکید کرد: اگر خودرویی با تاخیر به دست مشتریان برسد، علاوه بر تثبیت قیمت این خودروها برای مشتریان، خودروساز بابت تاخیر در تحقق معوقات خود، جریمه تاخیر نیز میپردازد. بنابراین زیان ماندگاری خودرو در وهله اول متوجه خودروساز است.
مرادی تصریح کرد: باتوجه به اینکه از زمان تجاریسازی محصول تا دریافت پلاک و تحویل به مشتری حدود چهارده روز زمان لازم است، طبیعی است که تعدادی خودرو در پارکینگ خودروسازان منتظر حمل باشند و این خودروها نیز همگی به نام مشتری فاکتور شده و مراحل تحویل را سپری میکنند.