به گزارش میمتالز، با وجود افزایش ۱۸درصدی رسمی قیمت خودروهای داخلی در هفتههای اخیر، تازهترین آمارها از رشد دپوی خودروهای ناقص و تجاری نشده در پارکینگهای شرکتهای خودروسازی حکایت دارد. سازمان بازرسی کل کشور با تفهیم اتهام اعضای هیأت مدیره شرکتهای خودروساز، بهدلیل احتکار، منجر به اخلال در رقابت، به این اتفاق واکنش نشان داد.
افزایش دپوی خودروهای ناقص و تجاری نشدن بخشی از تولیدات شرکتهای خودروسازی موجب شد سازمان بازرسی وارد عمل شود. در آخر هفته گذشته، با احضار هیات مدیره خودروسازان، به آنها تفهیم اتهام شد.
مسوولان این نهاد، مدیران شرکتهای خودروساز را بهدلیل اهتمام نداشتن در کاهش تعداد خودروهای ناقص، موظف به ارائه دفاعیه کرده است. پیشتر، در هفته گذشته، با استناد به گزارشهای ارائه شده رسمی خودروسازان، در سامانه کدال، از تجاری نشدن و دپوی ۷درصد خودروهای تولید شده در ۹ماه امسال، یعنی معادل ۴۹ هزار دستگاه از خودروهای تولید شده، تا پایان آذرماه، خبر داده بود.
طبق این آمار میزان تولید خودرو در ۹ماه امسال نسبت به پارسال ۲٫۳درصد رشد کرده، اما میزان فروش خودرو ۱۰درصد، یعنی معادل ۷۰هزار دستگاه، کاهش یافته که نشان میدهد این خودروها به جای عرضه در بازار، راهی پارکینگ خودروسازان شده است.
بنابر اعلام سازمان بازرسی کل کشور، در پی نشستهای تخصصی و بازدیدهای میدانی کارشناسان این سازمان از گروههای خودروسازی ایرانخودرو و سایپا و قطعهسازان، با هدف پایش روند تجاریسازی و تکمیل خودروهای ناقص و با توجه به اسناد و مدارک مثبته، هشدار مقتضی بهمنظور ارائه برنامه زمانبندی و ضرورت کاهش خودروهای مذکور برای کاهش التهاب بازار خودرو به وزارت صمت و خودروسازان داده شد؛ بنابراین گزارش، انجام نشدن اقدام متناظر اجرایی و روند کند کاهش تعداد خودروهای ناقص در پارکینگهای ایرانخودرو و سایپا موجب شد سازمان بازرسی کل کشور، اقدام خودروسازان را از مصادیق احتکار، منجر به اخلال در رقابت، تلقی و با تفهیم اتهام به اعضای هیأتمدیره خودروسازان، به استماع دفاعیات آنها برای ادامه فرایندهای لازم به موجب آییننامه اجرایی قانون تشکیل سازمان بازرسی مبادرت کند.
یک عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه اقدام دستگاه قضایی میتواند به تکمیل و تجاریسازی خودروهای ناقص کمک کند، گفت: نباید اجازه دهیم کلاه خودروسازان بر سر مردم برود. هزینههای بالاسری تولید خودرو زیاد است. مشخص نیست هزینه تمامشده واقعی یک خودرو و سهم هزینه بالاسری در آن چقدر است.
خودروسازان توان تولید ۲٫۲ میلیون دستگاه خودرو را دارند، اما کمتر از یک میلیون خودرو تولید میکنند و تازه بخشی از آن را نیز بهصورت ناقص و به بهانه کمبود قطعات دپو میکنند. قطعا این کار، زمینه کمبود در بازار و افزایش قیمت خودرو را فراهم میکند.
جواد حسینی کیا افزود: اشراف و نظارت دستگاههای نظارتی میتواند به حرکت دستگاههای اجرایی در مسیر درست کمک کند.
او افزود: تا چندی پیش تعداد خودروهای دپو شده در پارکینگهای خودروسازان بین ۸۰ تا ۱۰۰هزار دستگاه بود، خودروسازان با افزایش ۱۸درصدی قیمت، حرکت به سمت تجاریسازی این خودروها را وعده دادند، اما، چون بازار، انحصاری است، خودروسازان برای رشد تیراژ تولید و عرضه، بهبود کیفیت محصولات و تولید خودروهای ارزانقیمت انگیزهای ندارند. او افزود: اقدام سازمان بازرسی به تکمیل و تجاریسازی خودروهای ناقص و دپوشده در خطوط تولید خودروسازان کمک خواهد کرد. بهنظر میرسد صنایع خودروسازی باید دستگاههای نظارتی را بالای سر خود ببیند و در قبال عملکردشان پاسخگو باشند.
رئیس پیشین کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه قبلا نیز موضوع دپوی خودروهای ناقص در دستگاههای نظارتی بررسی شده بود، گفت: در تولید برخی خودروهای ناقص، واقعا با کمبود قطعات مواجهیم، در چنین شرایطی خودروساز واقعا چه کاری میتواند بکند.
عزیز اکبریان افزود: یک خودرو از چند میلیون قطعه تشکیل شده، وقتی چند قطعه موجود نیست، خودروساز چه کار میتواند بکند، دپوی خودرو، به نفع خودروساز نیست. باید ابتدا مشکلات خودروسازان ریشهیابی و رفع شود. او افزود: متأسفانه به جای علتها به معمول میپردازیم، وقتی بازار به دو میلیون دستگاه خودرو احتیاج دارد و در خوشبینانهترین حالت تولید داخل به ۱٫۲میلیون دستگاه میرسد، معلوم است که قیمت خودرو افزایش مییابد. اکبریان تأکید کرد: در چنین شرایطی یا باید میزان تولیدات کیفی در داخل افزایش یابد، یا اینکه مجوز واردات خودرو برای پاسخگویی به نیاز بازار صادر شود.
منبع: تجارت نیوز