به گزارش میمتالز، حجت الاسلام والمسلمین سید جواد حسینی کیا اظهار کرد: اگر بخواهیم در عرصه خودرو سازی رو به جلو برویم چارهای نداریم که یک خودرو ارزان قیمت و رقابت پذیر و صادرت محور تولید کنیم و اگر نتوانیم جا میمانیم و خودروی ما جایگاه واقعی خود را پیدا نمیکنند. مردم و خودروساز ناراضی هستند و کسی نیست که از شرایط کنونی راضی باشند.
وی ادامه داد: نقدینگی جامعه به سمت دلالی رفته و بورس از دست رفته است. یک روز طلا و سکه و یک روز مسکن و امروز نیز خودرو محل سرمایه گذاری میشود. انحصار خودروسازان رقابت را بی معنا کرده و کیفیت پایین آمده و قیمت هم در دستان خودروسازان است. در این شرایط قیمت گذاری دستوری کمی توانسته قیمت را به نفع مشتری کنترل کند اما با فشار خودروسازان دوباره قیمت خودرو ۱۸ درصد افزایش یافت.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی توضیح داد: دولت بنگاه دار نیست. باید سیاستگذار باشد و تعرفه واردات بهترین عامل برای سیاستگذاری دولت در عرصه خودرو است. هرجا خودرساز داخلی به مردم اجحاف کند دولت میتواند با تعرفه پایین، واردات را آزاد کند و هرجا خودروی با کیفیت و ارزان قیمت داشتیم دولت میتواند تعرفه را بالا ببرد. این پایه و اساسی است که در دنیا مورد استفاده قرار میگیرد، اما امروز در کشور ما عکس این ماجرا رخ میدهد.
حجت الاسلام حسینی کیا تاکید کرد: امروز عرضه و تقاضا در بازار تنظیم نیست و همین امر، باعث گرانی خودرو شده و برای تنظیم خودرو چارهای جز واردات خودرو نیست از این رو مجلس باید در این بخش ورود کند؛ نه از این باب که خودروسازی را زمین بزنیم بلکه عرضه و تقاضای ما در این بخش برابر نیست. همچنین وقتی واردات صورت بگیرد خودروساز قیمتش را متعادل میکند و کیفیت را افزایش میدهد.
به گفته وی، خودروی خارجی با ۸ برابر قیمت واقعی در کشور به فروش میرسد و با واردات این روند تصحیح میشود.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی یادآور شد: وقتی دوستان پشت دوربین قرار میگیرند میگویند خودرو بومی و داخلی است؛ اگر داخلی است پس تحریم روی قیمت آن نباید اثر داشته باشد. همچنین در هیچ جای دنیا قطعه ساز خودروساز نمیشود امروز برخی قطعه سازان خودرو ساز هستند و این خودرو را دیر میآورد و گران میفروشد و جلوتر از همه پولش را نیز میگیرد و هرجا بخواهد التهاب در بازار ایجاد کند قطعه را سر وقت تحویل نمیدهد.
حجت الاسلام حسینی کیا گفت: در قطعه سازی نیز انحصار داریم و این هم عالمی دارد و البته برخی قطعه سازان نیز تا ۶ ماه دریافتی ندارند. سازمان بازرسی به ماجرای خودروسازان ورود کرده و نزدیک به ۸۰ تا ۱۰۰ هزار خودرو کف پارکینگها خوابیده است که ورود این خودروها به بازار التهاب را میخواباند.
وی یادآور شد: از طرفی همین قطعه ساز خودش سهام دار است و سود خودش را هم میبرد. در کجای دنیا دیدید که خودروساز گاوداری بزند؟ یا واردات چای داشته باشد؟ از این نمونهها زیاد است. این گروهها اگر زیان ده هستند چرا داراییهای مازاد خود را نمیفروشند و چرا با خودروسازان بزرگ دنیا همراه نمیشوند؟
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در دوران نعمت زاده وزیر وقت، اعلام کردیم در همکاری با رنو بندی را بیاورید که ۲۰ درصد از تولیدات مشترک در فرانسه به فروش برسد و خواهیم دید کیفیت ما چقدر ارتقا پیدا میکند. متاسفانه قراردادهای ما ترکمنچای است.
حجت الاسلام حسینی کیا عنوان کرد: در مجلس جلسات مستمری داریم و خودروسازان در کمیسیون صنایع حضور پیدا میکنند و کمیسیون صنایع ندای مردم است به خودروسازان و حاکمیت. در یک گام کمیسیون صنایع واردات خودرو را برای تنظیم بازار پیگیری کرده و اکنون نیز در قانع نشدیم چرا این طرح رفته و برگشته است. امیدواریم در مجمع برای تنظیم بازار به میزان محدودی خودرو وارد کشور شود و قیمت بالای خودرو بشکند.
وی تاکید کرد: طرح دیگری نیز داریم که خودرو را در بخش کیفیت ستاره دار کنیم. این ستاره را مشتری به خودرو بدهد کسی که از آن استفاه میکند. هرکسی که ۵ هزار خودرو در سال میخواهد تولید کند باید از مشتریانش ارزیابی شود و هرمحصولی که ستاره بیشتری گرفت اجازه شماره گذاری پیدا کند.
عضو هیات رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: نگاه دیگر این است که برای دلالان نیز برنامه ریزی کنیم. برای این کسانی که بازار را ملتهب میکنند مالیات ۵۰ درصدی درنظر بگیریم و این رقم را به حمل و نقل عمومی و زیرساخت و پلیس و بیمه تزریق کنیم. این طرحها در مراحل نهایی شدن است و امیدواریم به نتیجه برسد.
منبع: خبرگزاری برنا