تاریخ: ۱۱ آبان ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۰۹
بازدید: ۱۹۵
کد خبر: ۱۴۰۲۳۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

دامنه نوسان و لغو معاملات صدای سهامداران را درآورد

می متالز - رشد شاخص بورس بعد از مدت‌ها از جمله اتفاقات روز گذشته بود. اما اتفاقاتی که در فضای اقتصادی کشور می‌افتد و همچنین ماجراهایی که در بورس اتفاق افتاده و می‌افتد، باعث شده بود که رشد شاخص خیلی توجه کاربران را به خود جلب نکند.
دامنه نوسان و لغو معاملات صدای سهامداران را درآورد

به گزارش می متالز، برای مثال باطل شدن معاملات کسعدی هم از جمله همین اتفاقاتی بود که درباره آن نوشتیم. اتفاقی که سوژه‌ روز گذشته کاربران شبکه اجتماعی توییتر بود و حتی در ساعاتی از روز کسعدی جزو هشتگ‌های پر استفاده توسط فعالان بازار سرمایه و بورس که در توییتر فعالیت دارند شد.

خیلی از کاربران درباره بازگشایی این نماد بدون محدودیت نوسان نوشته بودند. کاربران دیگری هم از بی‌رحمی دامنه نوسان در معاملات کسعدی نوشته بودند و البته بودند افرادی هم که درباره تخلف‌های ناظر در نحوه بازگشایی نمادهای بورس نوشته بودند. خیلی از کاربران نسبت به این رفتار واکنش تندی نشان داده بودند و درباره از بین رفتن سهامداران خرد در چنین بازاری نوشته بودند. حرفی که این دسته از کاربران که اکثرشان از فعالان حوزه بورس بودند، مطرح می‌کردند از این قرار بود که وضعیتی که در بورس می‌گذرد به ضرر سهامداران خرد است.

آنها همچنین این سوال را مطرح می‌کردند که آیا معنای حراست از حقوق سهامداران تغییر کرده است که امروز در بازار شاهد پدیده‌های جدیدی هستیم؟ و در نهایت حرف اصلی‌ افرادی که با استفاده از هشتگ‌های کسعدی و لپارس مطالبشان را منتشر می‌کردند، این بود که اعتماد مردم به بورس و دولت طی چندماه گذشته با وضعیت پیش آمده در بورس از بین رفته است. در چنین شرایطی به جای اینکه بیشتر سلب اعتماد کنید بهتر است به فکر بازگشت اعتماد مردم به بازار و خودتان باشید. این روزها از نکاتی که در شبکه اجتماعی توییتر به چشم می‌خورد و جالب است در جریانش باشید این است که خیلی از افراد این روزها در حال نوشتن تجربه‌هایشان در مواجهه با فامیل و دوست و آشناهایی هستند که قصد سرمایه‌گذاری در بورس را داشته‌اند. نکته جالب توجه این است که تعداد خاطرات و تجربه‌ها از آدم‌هایی که قصد داشته‌اند برای سرمایه‌گذاری در بورس، خودروی خود را به فروش برسانند یا طلاهای همسر و خانواده خود را بفروشند و در بورس سرمایه‌گذاری کنند زیاد بوده است. البته در هفته‌های گذشته هم افراد زیادی با ستون صدای سهامدار این صفحه تماس گرفته‌اند و اعلام کرده‌اند که ماشین خود را فروخته‌اند، اما حالا نه تنها مقدار زیادی از سرمایه‌ اولیه‌شان از دست رفته است، بلکه همان ماشین را هم نمی‌توانند خریداری کنند. این افراد در حال به اشتراک گذاشتن تجربه‌هایشان در مواجهه با افراد تازه واردی هستند که قصد داشته‌اند اوایل سال جاری که حال بورس خوب بود و دولت مدام مردم را دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس می‌کرد، می‌نویسند.

 

احمد امیرآبادی فراهانی

نماینده مجلس

مجلس قصد افزایش ۵ در 10 هزار تراکنش‌های بانکی با مبلغ زیاد را داشت تا با درآمد آن به دهک‌های پایین کالای اساسی ارائه شود اما آقای روحانی گفتند مردم پول‌هایشان را از بانک‌ها بیرون می‌کشند! سخنگو هم گفت از جیب مردم برندارید! حال بانک مرکزی تراکنش ‌بانکی را برای فقیر و غنی افزایش داد.

 

سیدنظام‌الدین موسوی

نماینده مجلس

یک منبع پیشنهادی مجلس برای طرح تامین کالاهای اساسی، اخذ مالیات از تراکنش‌های بالای ۱۰میلیون تومان بود. سخنگوی دولت در مخالفت گفت: همین مانده مردم پول‌هایشان را از بانک بیرون بکشند. حالا بانک مرکزی از افزایش کارمزد تراکنش‌های بانکی خبر داده است. برای مردم بد بود، برای بانک‌ها خوب!

عناوین برگزیده