تاریخ: ۳۱ فروردين ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۴:۰۶
بازدید: ۱۹۶
کد خبر: ۱۴۰۳۵
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

شرکتهای معدنکاری خواهان تقویت فعالیتهای اکتشافی از سوی دولت جدید شیلی هستند

می متالز - رهبران صنعت معدنکاری مس که در هفته جاری در سانتیاگو گرد آمده بودند از دولت یک ماهه شیلی خواستند راه را برای فعالیتهای اکتشافی بازتر کند، در غیر این صورت باید مخاطره از دست دادن سرمایه گذاریها در این کشور را بپذیرد چون شرکتهای معدنکاری به دنبال پروژه های جدید به کشورهای دیگر روی خواهند آورد.
شرکتهای معدنکاری خواهان تقویت فعالیتهای اکتشافی از سوی دولت جدید شیلی هستند

به گزارش می متالز، شیلی که تاکنون بزرگترین صادر کننده مس جهان به شمار می رود حدود یک سوم تولید جهانی این فلز پایه را بر  عهده دارد. اما این کشور با افت بهره وری و مقرراتی روبروست که به گفته بعضی از کارشناسان مانع از ورود سرمایه گذاران جدید در شیلی خواهد شد. در کنفرانس مس جهانی سی آر یو/سسکو در سانتیاگو، شرکتهای معدنکاری و رهبران صنعت مس از دولت محافظه کار سباستین پینه را، که ماه گذشته بر دولت چپگرای میانه روی حاکم پیروز شد، خواستند تا به فعالیتهای اکتشافی سرعت بخشد. آنها گفتند اکتشافات راکد شده اند چون شرکتهای معدنکاری بزرگ امتیاز های نواحی معدنی ای را در دست دارند که از آنها استفاده نمی کنند، در حالیکه روند پیچیده صدور مجوزهای لازم باعث می شود که شرکتهای معدنکاری جدید از ورود به این عرصه بترسند.

دیه گو هرناندز، از پیشکسوتان صنعت مس که ریاست مؤسسه تجاری سونامی را در شیلی بر عهده دارد گفت،"حرکت چندان مؤثری در زمینه اکتشافات مس وجود ندارد. اما راههایی وجود دارند که می توان از مالیاتها و مجوزهای معدنکاری برای ایجاد جنب و جوش در این زمینه استفاده کرد." او گفت با آنکه شیلی همچنان حدود 8 درصد از سرمایه گذاریهای اکتشافی جهانی را به سوی خود جذب می کند، بسیاری از حق امتیازهای اکتشافی معطل مانده اند.

خوان کارلوس گوآخاردو از مؤسسه مشاوره پلاس ماینینگ گفت که شرکتهای معدنکاری بزرگی که حق امتیازهای اکتشافی را در دست دارند اما آنها را به کار نمی گیرند با جریمه های مالی چشمگیری روبرو نمی شوند و این باعث می شود که شرکتهای کوچکتر مشتاق به توسعه معادن بالقوه کنار زده شوند و مشکلاتی در مسیر صنعت مس این کشور ایجاد شود. او گفت،"ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم کارایی خود را از دست داده است." پینه را، که در دوره ریاست جمهوری قبلی اش بین 2010 و 2014—دوره ای که قیمتهای مس به یک اوج دست یافتند--، در 11 مارس سال جاری با وعده جذب سرمایه گذاریها به بخش معدنکاری که هسته اقتصاد شیلی را تشکیل می دهد مجدداً قدرت را در دست گرفت.

وزیر معادن جدید، بالدو پروکوریکا، شیلی باید کارهای بیشتری را، مخصوصاً برای شرکتهای معدنکاری کوچکتر ، انجام دهد. او گفت،" ما می خواهیم تعداد مجوزهای لازم برای معدنکاری و روند پیچیده اخذ آنها را کاهش دهیم." شرکتهای بزرگ می گویند آنها با وجود آنکه بخشی از سرمایه های اکتشافی شان را در جاهای دیگر به کار  گرفته اند همچنان متعهد به شیلی باقی خواهد ماند. شرکت دولتی شیلیایی کودلکو دارای پروژه ای در اکوادور است و گفته است که علاقه مند به مغولستان می باشد. 

 آنتوفاگاستا، که هویت اصلی اش مس شیلی ست و نامش را نیز از یک شهر معدنی در این کشور گرفته است، به گفته مدیر عاملش ایوان آریاگادا در گفتگو با رویترز به دنبال فرصتهایی در کشورهای آمریکایی بوده است. آریاگادا آشکارا از علاقه شرکت به پرو، دومین تولید کننده مس جهان پس از شیلی که سنتاً نیز رقیب این کشور برای جذب سرمایه گذاریهای معدنی به شمار می رود، سخن گفت، کشوری که انگلو امریکن می گوید به تصمیم توسعه پروژه مس کوئللا وِکو در آن نزدیک شده است. با وجود این، ترک شیلی قابل تصور هم نیست. مدیر عامل بخش مس انگلو، هنی فال، گفت،"شیلی همچنان بی رقیب است."

 

عناوین برگزیده