به گزارش می متالز، وزیر صمت در مصاحبه اخیر خود گفته: با ممنوعیت واردات خودرو به کشور، دو شرکت داخلی تولیدکننده خودرو، هرگونه که خواستهاند خودرو تولید و با هر قیمتی که مدنظرشان بوده، خودرو وارد بازار کردهاند که بنده به نیابت از مسئولان قبلی از مردم عذرخواهی میکنم. هر ایرانی حق دارد خودروی باکیفیت، خوب و باقیمت مناسب استفاده کند که در ۴۰ سال گذشته و حتی در دوران فراوانی ارز، به دلیل حمایت بیجا از دو شرکت دولتی و انحصار توسط این دو شرکت، نتوانستیم خودروی مناسب به مردم بدهیم. "
عدهای این اظهارنظر را چراغ سبزی به واردات خودرو تعبیر کردهاند.
امیرحسن کاکایی کارشناس صنعت خودرو در این خصوص بیان کرد: البته که عذرخواهی وزیر از مردم بابت کیفیت خودرو، اقدامی زیبا و درخور تحسین است؛ اما اینکه این اظهارنظر را چراغ سبزی به واردات خودرو معنا کنیم، منطقی نیست. نکته اینجاست که واردات خودرو نیازمند ارز خواهد بود و در حال حاضر منابع ارزی کافی برای واردات خودرو نداریم. فراموش نکنید که در ۲ سال اخیر به سبب محدودیت منابع ارزی تحت تأثیر تحریمها، دولت مصارف ارزی را هم مدیریت کرده و ارز، فقط به واردات کالاهای ضروری تخصیصیافته است؛ بنابراین آنها که به هر بهانهای بر طبل آزادسازی واردات خودرو میکوبند، در نظر داشته باشند که در شرایط فعلی، ارز کافی برای واردات خودرو نداریم و دلیل ممنوعیت واردات خودرو هم همین مهم بوده است.
وی افزود: با فرض آزادسازی واردات خودرو، حتماً قیمت خودروهای خارجی کاهش خواهد داشت؛ ولی قطعاً تقاضای ارز هم افزایش خواهد داشت و در موقعیتی که با محدودیت منابع ارزی مواجه هستیم، هرگونه فشاری به بخش تقاضای ارز، منجر به افزایش نرخ ارز و بار فشار تورمی بر دوش کل مردم (نهفقط خریداران خودروهای خارجی) تحمیل خواهد شد. کما اینکه در سال ۱۳۹۱ هم با چنین شرایطی مواجه بودیم.
این کارشناس خودرویی تاکید کرد: در آن مقطع، ۷ درصد از نیاز بازار داخل به خودرو از طریق واردات تأمین شد و جالب آنکه ۷ درصد خودروی موردنیاز بازار در آن سال، ۴۰ درصد ارزش آن بازار بود. به عبارتی باید گفت آزادسازی واردات خودرو موجب کاهش قیمت خودروهای خارجی در بازار کشور خواهد شد؛ ولی این کاهش قیمت به معنای امکان دسترسی مردم به خودروی ارزانقیمت نخواهد بود و فقط عدهای خاص (مصرفکنندگان خودروهای خارجی) از آن منتفع میشوند!
کاکایی تصریح کرد: ارزانترین خودروی کلاس B با حداقل استانداردهای ایران، بدون عوارض واردات و هزینههای شمارهگذاری، (خودروی کوئید) ۶۵۰۰ دلار و با احتساب عوارض و... حداقل ۱۰ هزار دلار تمام خواهد شد و خودروی خارجی زیر ۱۰۰ میلیون تومان، بیشتر شبیه شوخی است. (خودروهای داخلی مثل تیبا و پژو ۲۰۶ به لحاظ کیفی قابلرقابت و حتی برتر از کوئید هستند).
این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: با این تفاسیر اینکه مردم تصور میکنند با آزادسازی واردات، امکان دسترسی به خودروی ارزانقیمت خواهند داشت، غیرممکن است و البته که این غیرممکن بودن فقط ناشی از نرخ بالای ارز در کشور ما است و دسترسی به خودروی ارزانقیمت درگرو کاهش نرخ ارز خواهد بود. برای درک بهتر این موضوع، بد نیست سری به بازار موتورسیکلت یا قطعات خودرو بزنید تا متوجه شوید آزادسازی واردات، ارزانی به همراه ندارد! ضمن اینکه حتی با فرض تخصیص ارز، واردات در شرایط تحریمی، به این راحتیها امکانپذیر نخواهد بود.