تاریخ: ۰۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۲۱
بازدید: ۱۶۳
کد خبر: ۱۴۶۶۸۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
در گفت‌وگو با اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس مطرح شد

زورآزمایی مجلس برای تنظیم بازار فولاد

می متالز - نمایندگان مجلس یازدهم به‌ویژه اعضای کمیسیون صنایع و معادن در طول ماه‌هایی که از فعالیت آنها می‌گذرد، نسبت به روند فعالیت صنایع معدنی حساس بوده‌اند و با توجه به اثرگذاری صنایع نهایی فولادی در زندگی روزمره مردم، حساسیت آنها نسبت به این صنعت بیشتر است.
زورآزمایی مجلس برای تنظیم بازار فولاد

به گزارش می متالز، حال در آستانه روز مجلس به بررسی اقدامات نمایندگان بهارستان‌نشین بر صنعت فولاد پرداخته‌ایم. به اعتقاد این فعالان سیاسی، در ماه‌های گذشته التهاب در بازار فولاد شدت گرفته است. گرانی محصولات فولادی غیرمنطقی است و مصرف‌کننده نهایی ضربه اصلی این قیمت‌های غیرمنطقی را می‌خورد. با توجه به آنکه این صنعت ارزبری محدودی دارد و با تکیه بر ظرفیت‌های داخلی شکل گرفته است، این روند رو به رشد قیمتی منطقی نیست. بر همین اساس نیز نمایندگان مجلس شورای اسلامی مدتی است به این موضوع ورود کرده و در تلاشند آرامش را به این زنجیره بازگردانده و در همین حال، زمینه توسعه پایدار این صنعت را فراهم کنند.

 

اصلاح روند عرضه و تقاضای فولاد

سیدجواد حسینی‌کیا، نماینده مردم سنقر و کلیایی در مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر عملکرد مجلس در حوزه صنعت فولاد گفت: بازار فولاد طی ماه‌های گذشته با التهاب و آشفتگی روبه‌رو بوده است. این نابسامانی‌ها را باید ناشی از روند عرضه و تقاضای فولاد دانست. وی در ادامه تاکید کرد: مجموع تولید فولاد و محصولات فولادی کشور در امسال به حدود ۳۰ میلیون تن خواهد رسید اما میزان مصرف این فلز در کشور ما به مراتب پایین‌تر برآورد می‌شود؛ بنابراین در چنین شرایطی، رشد قیمت محصولات فولادی به‌دلیل کمبود و رقابت برای خرید معنی ندارد.

 

بازنگری در مدیریت بازار

این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: باید علت اصلی رشد قیمت فولاد شناسایی و برای رفع آن برنامه‌ریزی شود. حسینی‌کیا در ادامه تاکید کرد: ما فاقد یک نظام رگولاتوری در وزارت صنعت، معدن و تجارت هستیم. بر همین اساس، نظارت درستی بر بازار فولاد و میزان عرضه و تقاضای آن انجام نمی‌شود. همین موضوع نیز بازار فولاد را با چالش‌های اساسی روبه‌رو کرده است. به‌دلیل چالش‌های مطرح‌شده، شمش فولاد با نرخ به مراتب بالاتر از نرخ جهانی در بازار داخلی به فروش می‌رسد؛ بنابراین باید ادعا کرد که رفع این مشکلات با اقدامات مدیریتی ممکن خواهد بود.

وی گفت: چنانچه مجوزهای کاغذی شناسایی و حذف شوند، در همین حال سامانه بهین‌یاب اصلاح و تولیدکنندگان واقعی شناسایی شود، قیمت‌ها به سطوح واقعی نزدیک و بدین‌ترتیب جایگاه واقعی صنعت فولاد در کشور شناسایی خواهد شد. مجلس شورای اسلامی نیز پیگیر رفع این مشکلات و التهابات موجود است. کمیسیون صنایع و معادن نیز در تلاش است طرحی جامع برای رفع این چالش ارائه کند.
وی در پایان تاکید کرد: با توجه به تمام چالش‌های یادشده در این زنجیره مجلس شورای اسلامی به این موضوع ورود کرده است. کمیسیون صنایع و معادن مجلس نیز طرحی را برای رفع این چالش‌ها تدوین کرده است. امید می‌رود با تصویب مفاد یادشده در این مصوبه، از یک‌سو زمینه توسعه و تولید پایدار در زنجیره فولاد فراهم و از سوی دیگر، به تنظیم بازار فولاد منتج شود.

 

توسعه و تولید پایدار فولاد

مصطفی طاهری، نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: طی ماه‌های گذشته بازار فولاد با تنش و التهاب‌های قابل‌توجهی روبه‌رو بوده است. فشار ناشی از این التهابات به مصرف‌کننده نهایی وارد می‌شود و رفع آن ضروری به‌نظر می‌رسد. بر همین اساس نیز مجلس شورای اسلامی طرحی را با هدف توسعه پایدار زنجیره فولاد مطرح کرده است. در این طرح پیشنهادشده برای بازگشت آرامش به این زنجیره، کل محصولات زنجیره فولاد از طریق بورس عرضه شود. وی در ادامه خاطرنشان کرد: درحال‌حاضر، بخش محدودی از شمش فولاد و محصولات نهایی این صنعت در رینگ معاملات بورس کالا عرضه می‌شود. در چنین موقعیتی، تقاضا برای خرید این محصولات بر تقاضای خرید آنها پیشی می‌گیرد. همین عرضه محدود نیز زمینه رقابت و رشد قابل‌توجه قیمت‌ها را در معاملات بورس کالا فراهم می‌کند.

مابقی محصولات نیز در حاشیه بازار حتی با نرخ بالاتر از قیمت کشف‌شده در بورس کالا به فروش می‌رسد. با استفاده از این راهکار، قیمت فولاد و محصولات فولادی در چند ماه گذشته به قدری شتاب گرفت که حتی در مواردی این محصولات بالاتر از نرخ‌های جهانی نیز به فروش رفت. حال چنانچه قرار باشد کل محصولات این زنجیره در بورس عرضه شود، در سایه رشد عرضه، رقابت کمتری برای خرید شکل می‌گیرد و همین موضوع زمینه افت قیمت‌ها را فراهم می‌کند. این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: طی ماه‌های گذشته بر عرضه هرچه بیشتر فولاد در بورس کالا تاکید شده اما فولادسازان تاکنون اقدام به عرضه محصولات خود در بورس کالا براساس سهمیه مشخص شده نکرده‌اند؛ بنابراین پیشنهاد دادیم با توجه به مازاد قابل توجه تولید فولاد کشور فولادسازان موظف باشند ابتدا محصولات خود را در بورس عرضه کنند و چنانچه خریداری نداشتند، مجوز صادرات را دریافت کنند.
بدین‌ترتیب از یک‌سو امکان تنظیم بازار فراهم می‌شود و از سوی دیگر، چالش‌های ناشی از نرخ‌گذاری دستوری فعالان این زنجیره را متاثر نخواهد کرد.

 

سخن پایانی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در ماه‌های اخیر کوشیده‌اند با ارائه طرحی آرامش را به باز فولاد بازگردانند. گفتنی است در این مسیر نیز از نظرات فعالان بخش فولاد و برخی انجمن‌های نخصصی کمک گرفته‌اند. حال نیز امید دارند با قانونی شدن این طرح، هرچه سریع‌تر التهابات این بازار پایان یابد.

منبع: صمت
عناوین برگزیده