به گزارش می متالز، در حال حاضر یکی از برنامه های مهم وزارت راه و شهرسازی توسعه شبکه حمل و نقل ریلی است، زیرا نه تنها مصرف سوخت را در کشور به میزان قابل توجهی کاهش می دهد هزینه حمل و نقل را هم به صرفه تر می کند، از این رو فرایند اتصال شهرهای مرزی و بندی به شبکه سراسری کشور در حال انجام است و یکی از مزیت های این پروژه ها استفاده از ریل ملی است که توسط شرکت ذوب آهن اصفهان تامین می شود.
معاون راهآهن شرکت ساخت و توسعه زیرساختها و حمل و نقل کشور با اشاره به اینکه پروژه راه آهن چابهار-زاهدان طی تفاهمنامه ای با شرکت قرارگاه خاتم الانبیا شروع به کار کرد اما تا سال ۹۳ به دلیل عدم مبادله قرارداد پیشرفتی در پروژه حاصل نشد و بعد از آن به دلیل اهمیت پروژه عملیات اجرایی آغاز شد.
عباس خطیبی با اشاره به اینکه ۲ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان سرمایه در ۶۲۸ کیلومتر ریل در پروژه زاهدان-چابهار هزینه شده، تصریح کرد: ۴۸ درصد پیشرفت فیزیکی داشته که زیرسازی آن ۶۳ کیلومتر است و عملیات ریل گذاری از دو بخش زاهدان و چابهار آغاز شده است و تا پایان امسال بخشی به بهره برداری می رسد.
او با بیان اینکه در برخی پروژه ها همچون مسیر خواف پیشتر ریل آن واردات میشده است، گفت: طبق برنامه ریزی که انجام شده ۹۱ هزار تن ریل برای پروژه چابهار-زاهدان نیاز است که براساس مذاکراتی که با شرکت ذوب آهن اصفهان داشته ایم، قرار است هر ماه ۵ هزار تن تحویل شود و تاکنون ۵ هزار تن ریل تامین و نصب شده است.
او با تاکید بر اینکه در شرایط کنونی بخشی از تجهیزات دیگر ریل همچون سوزن هم از طریق تولید ملی تامین می شود، تصریح کرد: طبق برنامه ریزی که انجام شده در حال حاضر از ریل ملی در پروژه ها استفاده کنیم و برای پروژه جابهار-زاهدان تا پایان کار حدود ۸۵ هزار تن دیگر ریل از شرکت ذوب آهن دریافت می شود و در نهایت پروژه در پایان سال ۱۴۰۰ به بهره برداری می رسد.
خطیبی با تاکید بر اینکه طبق توافق با شرکت ذوبآهن برای ساخت و تحویل ریل ملی، تصریح کرد: از اواخر سال گذشته استفاده از ریل ملی در پروژه ها موضوع را پیگیری کردیم و شرکت ذوب آهن در مناقصه ها حضور یافت و در نخستین همکاری برای تولید و تامین ۱۵ هزار تن ریل ملی UIC60 با استاندارد 60E1 قرارداد منعقد کردیم.
او با تاکید بر اینکه ریل تولیدی شرکت ذوب آهن اصفهان استاندارد است، تصریح کرد: در حال حاضر شرکت ساخت نظارتهای خود را از طریق مشاوران و بازرس بین المللی که در داخل ایران تاییدیه دارند در حین فرآیند تولید انجام می دهد و از آنجایی که تاکنون از ریل ملی برای پروژه آستانه – میانه هم مورد استفاده قرار گرفته نه تنها از کیفیت مناسب برخوردار بوده از نظر قیمتی هم مناسب است.
او با تاکید بر اینکه قیمت تمام شده ریل ملی نسبت به نرخهایی که از بازار خارجی تامین می شد، ارزانتر است، اظهار کرد: در حال حاضر بدون نیاز به تخصیص و انتقال ارز ریل مورد نیازمان تامین میشود و از آنجایی که کشور زیر فشار تحریم قرار دارد این اقدام از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
در شرایط کنونی کشور سالانه به حدود ۷۰ هزار تن ریل نیاز دارد که شرکت ذوب آهن اصفهان اعلام کرده در صورت نیاز توان افزایش تولید تا مرز ۲۰۰ هزار تن ریل در سال را دارد. حال با توجه به اینکه اجرای پروژه های ریلی می تواند فرآیند حمل و نقل را تسهیل کند و از طرف دیگر بخشی از محصولات تولید داخل را بکار بگیرد نه تنها می تواند گامی در جهت توسعه کشور باشد می تواند در شرایط کنونی در فضای رونق هم موثر باشد.