تاریخ: ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۰
بازدید: ۲۳۵
کد خبر: ۱۴۸۲۶
سرویس خبر : آهن و فولاد
معامله 65 هزار تنی فولاد در یک هفته

رشد قیمت محصولات طویل در بازار

می متالز - معاملات محصولات فولادی در هفته پایانی اردیبهشت با افت مواجه شد و در این میان محصولات تخت، معاملات کمتری را تجربه کردند. با این حال نکته مهم در مورد بازار فولاد کشور پس از آغاز سال 1397 این است که قیمت محصولات طویل در بازار به محصولات تخت رسیده و حتی در مواردی از آن عبور کرده که نشان‌دهنده تغییر نسبی جهت بازار است.
رشد قیمت محصولات طویل در بازار

به گزارش می متالز، بازار محصولات فولاد کشور هنوز تحت تأثیر قیمت دلار قرار دارد و با وجود آنکه مدت‌ها است نرخ دلار تثبیت شده، اما سمت و سوی بازار نشان می‌دهد که قیمت محصولات طویل در بازار رو به افزایش است و در مقابل قیمت محصولات تخت نسبت به سال گذشته تغییر چندانی نداشته است. به‌طور مثال در هفته آخر اردیبهشت سبد تیرآهن 2 مرتبه در بازار عرضه شد که با قیمت‌های 2 هزار و 800 تومان و 2 هزار و 742 تومان به‌ازای هر کیلوگرم مورد معامله قرار گرفت. در حالی که در همین بازار ورق گرم B با قیمت 2 هزار و 766 تومان به‌ازای هر کیلوگرم به فروش رفت. همچنین قیمت فروش و معامله هر کیلوگرم میلگرد نیز در بازار به‌طور میانگین 2 هزار و 622 تومان بوده است. این یعنی قیمت‌های محصولات فولادی در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند و به‌نظر می‌رسد که بازار فولاد کشور به فاز رقابتی وارد شده است.

نمودار 1 نیز حاکی از آن است که در هفته گذشته یعنی از 22 تا 27 اردیبهشت، حدود 66 هزار تن انواع محصولات فولادی در بورس کالای ایران عرضه شد که در مقابل آن 73 هزار تن تقاضا وجود داشت. در نهایت نیز 65 هزار تن از محصولات فولادی عرضه شده مورد معامله قرار گرفتند و به فروش رفتند. محصولات تخت در این هفته بیش از سایر محصولات معامله شدند؛ به‌طوری که 23 هزار تن ورق سرد، 12 هزار تن ورق گرم، 2 هزار تن ورق گالوانیزه و 2 هزار تن دیگر ورق قلع‌اندود به فروش رفتند که در مجموع شامل 40 هزار تن محصول می‌شد. این محصولات تماما از سوی شرکت فولاد مبارکه عرضه شدند.

محصولات طویل نیز به‌میزان 20 هزار تن در بازار عرضه شدند که در این میان سهم تیرآهن و میلگرد از محصولات طویل کاملا برابر بود. این یعنی 10 هزار تن میلگرد و 10 هزار تن تیرآهن در بازار عرضه شدند و مورد معامله قرار گرفتند. البته در این میان رقابت بیشتر بر سر خرید تیرآهن عرضه شده از سوی ذوب آهن شکل گرفت و این محصول در مقابل 10 هزار تن عرضه، 15 هزار تن تقاضا داشت. ضمن اینکه یک محموله میلگرد فولاد کرمان به وزن 330 تن مورد معامله قرار نگرفت. در نهایت این که شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز یک محموله 5 هزار تنی شمش بلوم را در بازار عرضه کرد که با تقاضای 6 هزار و 500 تنی توانست تمامی آن را مورد معامله قرار دهد.

عناوین برگزیده