تاریخ: ۲۸ آذر ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۱۵
بازدید: ۲۷۱
کد خبر: ۱۴۹۳۷۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها

می متالز - دبیر انجمن قطعه‌سازان با تشریح بسته پیشنهادی به سران قوا برای حمایت از صنعت خودرو، گفت: آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها و تعیین قیمت ۵۵ درصد باقی خودروها توسط شورای رقابت مدنظر است.
آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها

به گزارش می متالز، دبیر انجمن قطعه‌سازان با تشریح بسته پیشنهادی به سران قوا برای حمایت از صنعت خودرو، گفت: آزادسازی قیمت ۴۵ درصد خودروها و تعیین قیمت ۵۵ درصد باقی خودروها توسط شورای رقابت مدنظر است.

مازیار بیگلو با اشاره به پیگیری طرح قیمت‌گذاری خودرو در جلساتی با راهبری سازمان گسترش، اظهار داشت: این طرح بر مبنای اصلاح طرح مجلس تهیه شده است.

وی ادامه داد: طبق طرح مجلس ابتدا قرار بود خودرو در بورس عرضه شود، اما این طرح به مرور اصلاح شد و در حال حاضر به سمتی رفته که ۵۵ درصد خودروهای تولیدی توسط شورای رقابت قیمت‌گذاری شوند و این کار بر مبنای اسناد و مدارک خودروسازان صورت خواهد گرفت. در عین حال، قیمت ۴۵ درصد باقی خودروها خارج از شورای رقابت و توسط هیأت مدیره شرکت‌های خودروساز تعیین خواهد شد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه رئیس شورای رقابت چند روز پیش اعلام کرده بود که هنوز زمان برای بررسی این طرح نیاز داریم،‌گفت: تقریباً همان لیست اعلامی شورای رقابت مدنظر سازمان گسترش است یعنی قرار شد قیمت یکسری خودروهای لاکچری و با رده قیمتی بالا توسط خودروسازان تعیین شود و قیمت خودروهای پر تیراژ توسط شورای رقابت اعلام شود.

بیگلو تصریح کرد: ‌به این ترتیب قیمت خودروهای پر تیراژ مانند تیبا، پژو ۴۰۵، پژو پارس و برخی انواع سمند که توسط طبقه متوسط جامعه خریداری می‌شوند به وسیله شورای رقابت تعیین خواهد شد.

وی تصریح کرد: طبق آخرین جلسه‌ای که طی هفته جاری در سازمان گسترش برگزار شد، مدارک لازم ارائه شد و رئیس شورای رقابت نیز تقریبا توجیه شد که پایه قیمتی خودروها باید اصلاح شود. در همین راستا قرار شد آقای شیوا (رئیس شورای رقابت) دوشنبه هفته جاری پاسخ نهایی را بدهد، ولی تا این زمان هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ایم و شنیدیم که رئیس شورای رقابت اعلام کرده که به زمان بیشتری برای بررسی موضوع نیاز دارد.

دبیر انجمن قطعه‌سازان با بیان اینکه در سال‌های گذشته نیز روال اینطور بود که شورای رقابت خودروهای با قیمت کمتر از ۴۰ میلیون تومان را قیمت‌گذاری می‌کرد و خودروهای با قیمت بالای ۴۰ میلیون تومان توسط خودروسازان تعیین قیمت می‌شد، گفت: از سال ۹۷ که بازار خودرو متلاطم شد این رویه کنار گذاشته شد، ولی در حال حاضر دوباره مطرح شده است.

به گفته وی، اگر این اتفاق بیفتد با حالت ایده‌ال برای صنعت خودرو و قطعه‌سازی فاصله دارد، ولی کمک بزرگی به جبران زیان خودروسازان و سرازیر شدن نقدینگی به سمت صنعت خودرو و افزایش تیراژ تولید خواهد شد.

بیگلو با بیان اینکه این موضوع طی چند روز آینده نهایی خواهد شد، گفت: برای حمایت از صنعت خودروسازی و قطعه‌سازی یک بسته حمایتی پیش‌بینی شده که شامل قیمت‌گذاری و تأمین مالی است و این بسته برای اجرایی شدن نیازمند تأیید سران قوا است. در عین حال پس از آن نیز باید به شورای پول و اعتبار برود و برای تأمین مالی نیازمند مصوبه این شورا هستیم.

وی با بیان اینکه این بسته حمایتی چند هفته است که قرار است، در جلسه سران قوا مطرح شود، گفت: ‌موضوع هنوز مطرح و نهایی نشده است.

عناوین برگزیده