به گزارش می متالز، موضوع آزادسازی قیمت ۴۵ درصد از خودروها و اصلاح شیوه قیمت گذاری خودرو در حالی به طور همزمان در دستور کار شورای رقابت و شورای عالی سران سه قوه قرار دارد که در جریان بررسی پیشنهاد آزادسازی قیمت خودروهای کمتیراژ، شورای رقابت در نشست این هفته خود با در نظر گرفتن ضوابطی به آزادسازی قیمت این خودروها رای مثبت داد.
موافقت با آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ در حالی بر اساس ضوابطی از سوی شورای رقابت مطرح می شود که همچنان موضوع اصلاح شیوه قیمتگذاری خودرو به عنوان یکی از بندهای بسته پیشنهادی وزارت صمت در دستور کار جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران سه قوه قرار دارد و تاکنون در این خصوص تصمیم گیری نشده، طرحی که اگر چه هنوز مورد تایید قرار نگرفته اما با موجی از مخالفت ها از سوی برخی نمایندگان مواجه شده است تقابلی که معلوم نیست برنده آن قرار است دولت و مجلس باشد یا مصرف کنندگان.
در همین ارتباط، حسین ناجی عضو شورای رقابت، در گفت و گو با خبرنگار پرشین خودرو، با اشاره به رای مثبت این شورا به پیشنهاد وزارت صمت گفت: شورای رقابت در نشست این هفته خود در خصوص آزادسازی قیمت خودروهای کم تیراژ و ضوابط آن تصمیم گیری و به پیشنهاد سازمان گسترش رای مثبت داد گرچه این موضوع همچنان مخالفانی را در شورای رقابت دارد.
وی با اشاره به اینکه به زودی نتایج نهایی مصوبه شورا و ضوابط آزادسازی قیمت خودرو اعلام می شود، تصریح کرد: شورای رقابت در آخرین جلسه این شورا ضمن موافقت مشروط با آزادسازی خودروهای کم تیراژ، مصوب کرد در صورت تحقق جهش تولید در شرکتهای خودروساز بازنگری سه ماهه قیمت خودروهای پرتیراژ موضوعیت ندارد و براساس فرایندی قیمت این خودروها نیز آزاد می شود.
ناجی با تاکید بر اینکه با تصمیم گیری شورا، قیمت خودرو از شرایط انحصاری خارج و ضوابط جدیدی برای قیمت گذاری در نظر گرفته می شود، به ضوابط شورا در خصوص آزادسازی قیمت برخی از خودروها اشاره کرد و اظهار داشت: بر اساس مصوبه شورا، قیمت خودروهایی که رقیب و همکلاس هستند از دستورالعمل قیمت گذاری خارج می شوند همچنین خودروهایی که حداقل ۱۰ درصد از آنها صادر می شوند نیز از شمول قیمت گذاری خارج و بر مبنای قیمت صادراتی عرضه خواهند شد.
عضو شورای رقابت در خصوص خودروهای همکلاس و رقیب اضافه کرد: باید این خودروها به شورا پیشنهاد شود و حداقل سه خودروسازی تولیدات مشابه و کلاس این محصول را تولید نمایند تا در صورت عدم وجود بازار انحصاری، مشمول آزادسازی قیمت شوند.
ناجی ادامه داد: شورای رقابت پیشنهاد کرده است که در صورت صادرات خودرو و قطعات، امکان واردات برای شرکتهای خودروسازی فراهم شود البته این مساله در حیطه اختیارات شورا نیست اما در قالب پیشنهاد ارائه شده است.
وی گفت: بر اساس مصوبه شورا، قیمت خودروهایی که به صورت CKD وارد می شوند نیز بر اساس نرخ ارز و ارزش قطعات، قیمت گذاری می شود.
ناجی تاکید کرد: با تصمیم گیری شورای رقابت در خصوص شیوه و شرایط قیمت گذاری خودروها، دولت به هیچ عنوان حق دخالت نخواهد داشت و سایر مراجع نیز باید فرمول و ضوابط شورای رقابت را اجرایی کنند.
این عضو شورای رقابت در ادامه تصمیمات اخیر این شوا را در راستای جهش تولید اعلام کرد و گفت: بر اساس مصوبه شورای رقابت بازنگری سه ماهه قیمت خودروهای پرتیراژ و انحصاری در صورت تحقق برنامه جهش تولید موضوعیت ندارد و شورای رقابت در همکاری با وزارت صمت و خودروسازان قیمت این خودروها را نیز براساس ضوابط و مراحلی که در نظر گرفته است از شمول قیمت گذاری خارج می کند.
ناجی همچنین در خصوص طرح مجلس و عرضه خودرو در بورس متذکر شد: گرچه این طرح مخالفانی دارد اما در صورت تصویب طرح مجلس و عرضه خودرو در بورس، این طرح محدودیت هایی برای تصمیمات شورای رقابت ایجاد می کند.
وی در پایان با اشاره به اینکه خودرو نباید در بورس کشف قیمت شود، خاطر نشان کرد: تصویب این طرح در مجلس بسیار بعید است اما در صورت تصویب، دولت موظف به اجرا خواهد بود.