تاریخ: ۰۷ دی ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۱۵۳
کد خبر: ۱۵۰۹۵۸
سرویس خبر : آهن و فولاد

رشد مثبت سرمایه بازار شرکت‌های فولادی در هفته های پایانی سال 2020

می متالز - طی آخرین هفته های سال میلادی 2020، سرمایه بازار بزرگترین شرکت‌های فولادی در کل نسبت به دوره‌های قبل رشد مثبتی را نشان داده اند.
رشد مثبت سرمایه بازار شرکت‌های فولادی در هفته های پایانی سال 2020

به گزارش می متالز، طبق بررسی های انجام شده، سرمایه گذاری در تولید فولاد در هفته های پایانی سال 2020 میلادی در بسیاری از کشورها از جمله اوکراین، روسیه، چین، ترکیه، آسیا، اروپا با رشد مثبت همراه بوده که بیشترین آن در اروپا بوده است.

 

محصولات طویل فولادی

افزایش قابل توجه قیمت قراضه و کمبود حجم محصولات فولادی نورد شده، دلیل افزایش سریع محصولات طویل نوردی در بیشتر بازارهای منطقه شده است. در هفته ای که گذشت قیمت معاملات صادرات بیلت و محصول نهایی 45-35دلار در بندر دریای سیاه افزایش یافت و در پایان هفته نیز قیمت‌های پیشنهادی صادرکنندگان کشورهای CIS بین 10 تا 20 دلار بالاتر رفت و به دنبال این افزایش قیمت، نرخ قراضه نیز در ترکیه بین 12 تا18 دلار بالا رفته است.

قیمت شمش فولاد در هفته گذشته بین 545تا 570دلار بر مبنای فوب دریای سیاه بوده است و رشد 38درصدی را تجربه کرده است. همچنین قیمت میلگرد نیز در این مدت بین 585تا 605دلار بوده و رشد  42.5درصدی داشته است. مفتول نیز به عنوان یکی دیگر از محصولات فولادی بین 655 تا 685دلار قیمت‌گذاری شده و رشد 40درصدی داشته است.

 

نگاهی بر عوامل موثر بر قیمت‌ها

در 2 ماه آخر سال 2020 میلادی، مشاهده کردیم که عوامل افزایشی همچون تمایل تولیدکنندگان برای تقویت سهم بازار و جبران خسارتهای مالی ناشی از تجارت‌های ضعیف در ماه‌های گذشته و انتظار افزایش رشد قیمت در بازارهای قراضه و زغالسنگ؛ عرصه محدود فولاد در بازارهای CIS و اتحادیه اروپا در طول تعطیلات کریسمس و سال نو، محدودین تولید متالورژی در چین با آغاز فصل سرما و.... بر مواردی همچون مقاومت خریداران در برابر افزایش قیمتها در شرایطی که تقاضای کافی وجود ندارد و کاهش فعالیت تجاری در تعطیلات کریسمس و سال نو همچنین محدودیت تقاضا و تضعیف مصرف کننده نهایی به دلیل تهدید موج دوم کرونا غلبه کرده است.

اما بر اساس پیش بینی های انجام شده می بینیم که در ژانویه 2021 میلادی به نظر می رسد که تجمع عوامل کاهشی تاثیر بیشتری بر فرآیند بازار دارد.  

چراکه کاهش فعالیت‌های تجاری در چین و جنوب شرقی آسیا در طول تعطیلات سال نو میلادی، پیش بینی کاهش قیمت سنگ آهن، انتظار تضعیف قیمت قراضه در ترکیه و کاهش سفارشات بازرگانان و مصرف کنندگان نهایی به دلیل ورود کالاهای خریداری شده قبلی تاثیر بیشتری بر مواردی همچون تمایل تولیدکنندگان برای تقویت سهم بازار و جبران خسارت‌های مالی ناشی از تجارت‌های ضعیف درماه‌های گذشته و مواردی از این دست غلبه خواهد کرد.

عناوین برگزیده