تاریخ: ۰۱ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۲
بازدید: ۲۱۲
کد خبر: ۱۵۵۱۴
سرویس خبر : آهن و فولاد
بازار ورق زنگ‌نزن ترکیه

تغییر ترکیب واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه در پی احداث واحد نورد مجدد

می متالز - ترکیه بزرگ‌ترین مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن در خاورمیانه است که تأمین تقاضای این کشور از طریق واردات انجام می‌شود. با توجه به نیاز صنایع مصرف‌کننده ورق زنگ‌نزن در ترکیه سهم غالب واردات به ورق سرد زنگ‌نزن اختصاص دارد که با احداث واحد نورد مجدد ورق زنگ‌نزن در ترکیه سهم واردات ورق گرم با توجه به تأمین تقاضای این واحد افزایش داشته است. پس از احداث این واحد نورد مجدد، صادرات ورق زنگ‌نزن ترکیه افزایش یافت و ورق سرد زنگ‌نزن بیشترین سهم را از صادرات ورق‌های زنگ‌نزن ترکیه داشته است.
تغییر ترکیب واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه در پی احداث واحد نورد مجدد

به گزارش می متالز، ترکیه بزرگ‌ترین واردکننده ورق زنگ‌نزن در خاورمیانه است. سرعت رشد صنایع این کشور در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه حجم قابل توجهی از واردات این کشور را به همراه داشته است. رشد سالانه واردات ورق زنگ‌نزن این کشور در سال‌های 16 -2012 بیش از 10 درصد بود و در سال 2016 مقدار واردات ترکیه حدود 531 هزار تن برآورد شد. احداث واحد نورد مجدد منجر به کاهش واردات ورق سرد زنگ‌نزن ترکیه با نرخ سالانه 2.2- درصد در سال‌های 2012 تا 2016 شد. در مقابل، رشد واردات ورق گرم این کشور در مدت زمان مشابه بیش از 73 درصد بوده است. بهره‌برداری از واحد نورد مجدد سبقت رشد واردات ورق گرم از ورق سرد زنگ‌نزن را در پی داشت و باعث شد تا سهم ورق گرم زنگ‌نزن از واردات افزایش یابد. در سال 2016 سهم واردات ورق گرم زنگ‌نزن از کل ورق‌های زنگ‌نزن بیش از 43 درصد بود در حالی که در سال 2012 این عدد تنها 7 درصد بوده است. در نمودار 1 تغییر واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه در سال‌های اخیر نشان داده شده است.

کشورهای کره جنوبی، چین و تایوان در سال‌های اخیر سهم قابل توجهی از بازار واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه را در اختیار داشتند. انتخاب کشورهای آسیایی به‌عنوان مبادی اصلی واردات ترکیه به‌دلیل قیمت کمتر و بهبود کیفیت تولید ورق زنگ‌نزن این کشورها، طی سال‌های اخیر بوده است. نکته حایز اهمیت در بحث واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه، تعرفه واردات است. تعرفه واردات ورق زنگ‌نزن ترکیه 2 تا 8 درصد است؛ البته بیشترین مقدار واردات ورق زنگ‌نزن فولادی ترکیه مربوط به ورق سرد زنگ‌نزن می‌شود که مشمول تعرفه 8 درصدی است. تعرفه واردت ورق گرم نیز صفر درصد است.

پس از سرمایه‌گذاری شرکت پوسکو در تنها واحد نورد سرد ورق زنگ‌نزن در ترکیه، تعرفه واردات ورق زنگ‌نزن ( هر 2 محصول ورق سرد و ورق گرم زنگ‌نزن) ترکیه از این کشور برداشته شد. تأثیر این کاهش تعرفه وارداتی کشور ترکیه از کره جنوبی در افزایش سهم این کشور از واردات ترکیه مشهود است. همچنین مطابق قرارداد تجارت آزاد میان ترکیه و اروپا در سال 1996 تعرفه واردات ورق زنگ‌نزن از کشورهای اروپایی نیز صفر درصد است. البته در سال 2015 ترکیه برای مقدار واردات ورق سرد زنگ‌نزن از تمامی کشورها به جز کشورهای اروپایی سقف معینی تعریف کرد. این امر با توجه به احداث واحد نورد مجدد ورق زنگ‌نزن در سال 2013 چندان هم دور از ذهن به‌نظر نمی‌رسید.

در نمودار 2 صادرات ورق زنگ‌نزن ترکیه در سال‌های گذشته ارایه شده است. تا پیش از سال 2013 صادرات ورق زنگ‌نزن ترکیه در واقع تجارت مجدد این محصول بود. در سال 2013 واحد نورد مجدد در کشور ترکیه به بهره‌برداری رسید و در سال 2014 رشد صادرات بسیار چشم‌گیر بود. صادرات ورق نورد سرد تولید شده در این واحد جهش صادرات ورق سرد را در ترکیه به‌همراه داشت، ولیکن رشد واردات ورق گرم زنگ‌نزن در مقایسه با ورق سرد چندان قابل توجه نبود. در بازه زمانی مورد بررسی صادرات ورق گرم زنگ‌نزن حدود 17 درصد رشد داشت و این در حالی بود که رشد صادرات ورق سرد در مدت مشابه 42 درصد برآورد می‌شود. در سال 2016 صادرات ورق سرد زنگ‌نزن بیش از 75 درصد از کل صادرات ترکیه را در اختیار داشت.

پس از بهره‌برداری واحد نورد مجدد در سال 2013، در سال 2014 واردات ورق گرم زنگ‌نزن نسبت به سال 2012 بیش از 195 هزار تن افزایش داشت. با توجه به این که مصرف ورق زنگ‌نزن در ترکیه اغلب به ورق سرد اختصاص دارد؛ این رشد واردات جهت تأمین خوراک اولیه واحد نورد سرد ورق زنگ‌نزن بوده است. در سال 2014 صادرات ورق سرد زنگ‌نزن نسبت به سال 2012 حدود 61 هزار تن افزایش داشت. در همین سال صادرات ورق گرم ترکیه تقریبا ثابت بوده است. با توجه به این ارقام می‌توان گفت حدود 30 درصد از تولید واحد نورد مجدد یک سال پس از بهره‌برداری آن صادر شده است و مابقی به مصرف صنایع در داخل این کشور رسیده است. سهم صادرات از تولید این واحد در سال 2016به 33 درصد افزایش یافت اما همچنان این واحد نورد سرد احداث شده به هدف اولیه خود یعنی سهم 40 درصدی صادرات از تولید وفادار بوده است و بخش قابل توجهی از تولید این واحد به مصرف صنایع داخلی رسیده است.

عناوین برگزیده