به گزارش می متالز، امروزه ثروتآفرینی و تحقق اهداف صنایع در موعد چشماندازهای تعریف شده، بهعنوان یک الزام برای رشد اقتصادی کشور مطرح است. در این میان حفظ روابط بینالمللی برای یافتن بازارهای مستعد برای صادرات کالای ایرانی از اهمیت ویژهای برخوردار است و شرکت فولاد خوزستان بهعنوان یکی از صنایع سرآمد در این زمینه عمل میکند.
صنعت فولاد بهعنوان یکی از پیشروترین صنایع کشور محسوب میشود و همواره در مسیر توسعه گام برداشته است. در این میان شرکت فولاد خوزستان با بلندتر کردن قدمهای خود در توسعه صادرات، افقهای وسیعتری برای خود ترسیم کرده است. صادرات به دهها کشور در سراسر جهان باعث شده تا این شرکت از تنوع بازار بالایی برخوردار باشد. این تنوع منجر به کاهش نگرانیهایی مانند از دست دادن بازار یک کشور به دلیل تحریم و یا سایر مشکلات منتج از دلایل سیاسی و اقتصای شده است. در ادامه گزارشی از اقدامات شرکت فولاد خوزستان در افزایش تولید کالاهای صادراتی بیان میشود.
مقایسه آماری تولید، فروش و حجم کالاهای صادراتی و داخلی شرکت فولاد خوزستان بیانگر دستیابی این شرکت به اهداف تعیین شده است. افزایش بیش از 25 هزار میلیارد ریالی فروش طی سال 96 نسبت به سال 95 گواهی بر این ادعاست. حجم تولید اسلب این شرکت در سال 1395 چیزی بیش از یک میلیون و 400 هزار تن بود که این رقم در سال 1396 رشدی نسبی را نشان میدهد. بلوم و بیلت نیز در سال 1395 بیش بیش از 2 میلیون و 183 هزار تن کالا تولید شده و این تولید با رشد چند درصدی در سال 1396 به بیش از 2 میلیون و 300 هزار تن رسید.
تولید بیش از 6 میلیون تن گندله برای مصارف داخلی کشور نیز از دیگر دستاوردهای شرکت فولاد خوزستان در مسیر تحقق حمایت از تولید کالای ایرانی است. اما نکته قابل توجه افزایش حجم صادرات این شرکت است. بدیهی است که افزایش روز افزون محصولات نیمه نهایی فولاد در کشور باعث میشود تا تولید بیش از نیاز و تقاضای کنونی کشور صورت گیرد و در نتیجه برای تحقق ثروت آفرینی باید بازارهای خارجی را برای فروش محصولات هدف قرار داد. فروش بیش از 15.7 هزار میلیارد ریال اسلب و بیش از 33.1 هزار میلیارد ریال بلوم و بیلت در بازارهای خارجی نشان از رویکرد صادرات محور فولاد خوزستان دارد. درضمن مجموع فروش بیش از یک میلیارد و صد میلیون دلار در سال 1396 از دستاوردهای بزرگ این واحد به حساب میآید.
نمودار 1 میزان فروش شرکت فولاد خوزستان را طی دو سال اخیر (1395 و 1396) مقایسه میکند. چنان که پیداست فروش محصولات در تمامی کالاها افزایش داشته و در ضمن گندله نیز برای مصارف داخلی به فروش رسیده است.