تاریخ: ۰۴ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۱
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۵۶۱۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بازی دو سرباخت جنگ تعرفه‌ای برای جهان

نقاط ضعف نقشه ترامپ چیست؟

می متالز - دامنه جنگ تجاری که ترامپ با افزایش تعرفه‌های واردات فولاد و آلومینیوم آغاز کرد، حالا به شرکت‌های خودروساز اروپایی کشیده شده و به یقین نقطه پایان این جریان نیست.
نقاط ضعف نقشه ترامپ چیست؟

به گزارش می متالز، این احتمال نیز می‌رود که افراط‌گرایی امریکا، این کشور را در معرض رکود اقتصادی قرار دهد که در نتیجه آن، بار دیگر اقتصاد جهان از جنبه‌ای دیگر دچار آشفتگی می‌شود.
اتحادیه اروپا در اقدامی تلافی‌جویانه تعرفه واردات شمار زیادی از محصولات امریکایی را افزایش داد. در مقابل، ترامپ نیز اروپا را به افزایش تعرفه ۲۰ درصدی واردات خودرو به این کشور تهدید کرد. به نظر می‌رسد شرکت‌های خودروسازی و گروه‌های صنعتی فعال در حوزه تولید وسایل نقلیه از بزرگترین قربانیان جنگ تجاری اروپا و امریکا باشند. ایسنا به نقل از وب‌سایت کارزکوپز در همین زمینه خبر می‌دهد دونالد ترامپ با انتشار پیامی در صفحه کاربری خود در توییتر نوشته در صورتی که قانون افزایش تعرفه واردات محصولات و کالاهای امریکایی به اروپا لغو نشود و اروپا از اقدامات تلافی‌جویانه خود دست برندارد، تعرفه واردات خودروهای اروپایی را ۲۰ درصد افزایش خواهد داد. در نتیجه به نظر می‌رسد جنگ تجاری اروپا و امریکا جریان جدیدی به خود گرفته و هر یک از آنها سعی می‌کنند به منظور حفظ منافع تجاری خود به دیگری ضربه مهلک‌تری بزنند.
یورکی کاتاینن، معاون کمیسیون اتحادیه اروپا نیز در پاسخ به پیام توییتری ترامپ در گفت‌وگو با روزنامه فرانسوی لوموند گفت اتحادیه اروپا نیز به تلافی آن، تصمیم متقابلی خواهد گرفت و اگر امریکا به تهدیدات و افزایش قانون تعرفه واردات محصولات اروپایی ادامه دهد، ما هیچ چاره‌ای جز واکنش متقابل نخواهیم داشت، هر چند تمایل اصلی اتحادیه به پایان تنش‌هاست.
شروع این ماجرا به زمانی برمی‌گردد که ترامپ با وجود مخالفت‌های بسیار از سوی احزاب مختلف سیاسی فعال در ایالات متحده همچون جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها و همچنین سایر کشورها، تصمیم گرفت قانون تعرفه واردات فلزات مهم، پرکاربرد و ارزشمندی نظیر فولاد و آلومینیوم از اروپا را تصویب کند و تعرفه گمرکی آن را به میزان چشمگیری افزایش دهد. براساس این قانون جدید، تعرفه واردات فولاد، ۲۵ درصد و آلومینیوم، ۱۰ درصد برای واردات از اروپا به امریکا تعیین شد. این قانون برای کشورهای عضو اتحادیه اروپا که مقادیر زیادی از درآمدشان از همین مورد تامین می‌شد، سنگین تمام شد. به همین دلیل تصمیم گرفتند در اقدامی تلافی‌جویانه با امریکا مقابله به مثل کنند و تعرفه واردات بسیاری از محصولات و کالاهای امریکایی به اروپا را ۲۵ درصد افزایش دهند.
دونالد ترامپ برای تصویب این قانون بر این باور بود که افزایش تعرفه‌ها می‌تواند از کسب و کار و مشاغل امریکایی حمایت کند، در حالی که بسیاری از اقتصاددانان می‌گویند افزایش نرخ برای کاربران فولاد و آلومینیوم مانند صنایع خودروسازی و نفت، مشاغل بیشتری را در مقایسه با محدودیت‌هایی که واردات ایجاد می‌کند، نابود خواهد کرد.
در همین راستا ترامپ هم از این قانون جدید اروپا علیه کشورش ناراحت و خشمگین شده است و در توییتی، آنها را به افزایش ۲۰ درصدی تعرفه واردات خودروهای اروپایی تهدید کرده است. ترامپ بدون شک، دست روی نقطه ضعف اروپا گذاشته چراکه صنعت خودروسازی اروپا سهم بزرگی از بازارهای ایالات متحده را در اختیار دارد و بسیاری از خودروسازان برتر و بین‌المللی این قاره سبز نیز در خاک این کشور، کارخانه و نمایندگی‌های بزرگ و فعال دارند. بنابراین افزایش تعرفه‌های ۲۰ درصدی می‌تواند ضربه مهلک و خسارت جبران‌ناپذیری به خودروسازان اروپایی وارد کند. البته ترامپ در این توییت اعلام کرده در صورتی که اروپا دست از اقدامات و وضع قوانین تلافی‌جویانه‌ بردارد، تعرفه‌ها افزایش پیدا نخواهد کرد.
این در حالی است که قانون افزایش تعرفه‌های واردات محصولات امریکایی بر شمار زیادی از کالاهای این کشور به ارزش ۳/۲ میلیارد دلار اعمال شده و اقلام بسیاری از جمله موتورسیکلت، ذرت، برنج، آب پرتقال، تنباکو، سیگار، قایق موتوری، فولاد، لباس و قایق تفریحی را شامل می‌شود.


اروپا: ما نقض نخواهیم کرد

سیسیلیا مالمستروم یکی از اعضای هیات تجاری اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای در این باره عنوان کرد: سال‌هاست که مقررات تجاری بین‌المللی با همکاری ایالات متحده امریکا وضع شده و بدون واکنش از سوی اتحادیه اروپا نقض نخواهد شد. بنابراین پاسخ و واکنش ما بر اساس قوانین سازمان تجارت جهانی است. ما هیچ‌گاه نمی‌خواستیم درگیر تقابل و جنگ تجاری اروپا و امریکا شویم اما اگر ایالات متحده امریکا قانون افزایش تعرفه فولاد و آلومینیوم را لغو کند، ما نیز قوانین متقابل خود را حذف خواهیم کرد. ژان کلاد یانکر، رئیس کمیسیون اروپا نیز در این باره می‌گوید: تعرفه‌های گمرکی امریکا بر کالاهای اروپایی هر فلسفه و منطقی را نقض می‌کند. ایالات متحده درحال‌حاضر بر واردات خودروهای تولید شده در کشورهای عضو اتحادیه اروپا تعرفه‌ ۲/۵ درصدی اعمال می‌کند و از آن طرف هم، تعرفه واردات کالاهای امریکایی به اروپا ۱۰ درصد است. پس از انتشار توییت ترامپ مبنی بر تهدید به افزایش تعرفه گمرکی، ارزش سهام شرکت‌های خودروسازی اروپایی و امریکایی به میزان چشمگیری سقوط کرد، به گونه‌ای که سهام خودروسازان بزرگ اروپایی از جمله دایملر، فولکس‌واگن و بی‌ام‌و آلمان به شدت تحت تاثیر قرار گرفت، شاخص بورس آلمان دی‌اِی‌ایکس نیز به سطح منفی سقوط کرد و حدود ۰/۳درصد کاهش یافت. سهام شرکت‌های بی‌ام‌و، دایملر و فیات‌کرایسلر نیز به ترتیب ۲/۱ درصد، ۱/۱ درصد و ۲/۸ درصد کاهش پیدا کرد و ارزش خود را از دست داد. شرکت‌های خودروسازی امریکایی نیز همچون تسلاموتورز، هارلی داویدسون، فورد و جنرال موتورز دچار سقوط ارزش سهام شدند.


سیاست ترامپ ساده است

ولید هلالات، کارشناس بین‌الملل در تحلیل خود از این رویدادها می‌گوید: سیاست اقتصادی ترامپ، مسئله بسیار پیچیده‌ای نیست و ایجاد یک جنگ تجاری در جهان، شگرد ترامپ است. اگر به کتاب‌هایی که او در سال‌های گذشته نوشته مراجعه کنید می‌بینید که ترامپ همواره درباره تعرفه‌ها موضع سفت و سختی داشته و حالا که در منصب ریاست جمهوری قرار دارد، طبیعی است که ایجاد یک جنگ تجاری را بسیار جدی بگیرد و چنین دیدگاهی چه درست و چه اشتباه، باعث شده امریکا دست به افزایش تعرفه‌ها بزند و آنها را مجبور به مذاکره کند زیرا اساس تصمیم‌گیری امریکا بر فناوری قرار گرفته است.
وی می‌افزاید: البته جنگ اصلی بین چین و امریکاست و امریکا تاکنون به خوبی توانسته چین را زیر فشار قرار دهد و در چنین بحبوحه‌ای اتحادیه اروپا از چین و روسیه کم‌توان‌تر به نظر می‌رسد، بنابراین به یقین مجبور است در نهایت از خود انعطاف نشان دهد. اتحادیه اروپا و ترکیه در مجموع بر سر رقمی به میزان ۵ میلیارد دلار از محصولات امریکایی تعرفه می‌گذارند در حالی که بحث امریکا و چین بر سر ۲۵۰ میلیارد دلار است. در همین حال چین و امریکا بزرگترین بازار تولید و مصرف جهان را تشکیل می‌دهند، در نتیجه تمرکز این جنگ بر امریکا و چین است و تلاش اتحادیه اروپا بیشتر به این معطوف است که وجهه خود را به عنوان «اتحادیه اروپا» و جایگاه سیاسی خود را به عنوان یک قدرت واحد در جهان حفظ کند زیرا رفتار منفعلانه او در مقابل تعرفه‌های امریکا باعث می‌شود هر کشور عضو این اتحادیه به طور مجزا به این تعرفه‌ها اعتراض کند که در این صورت چیزی از اتحادیه اروپا باقی نمی‌ماند؛ اتفاقی که ترامپ هم به دنبال آن است. هلالات درباره عملکرد سازمان تجارت جهانی نیز توضیح می‌دهد: اهرم فشار این سازمان، بزرگترین اقتصادهای جهان هستند که امریکا در راس آنها قرار دارد اما درحال‌حاضر دعوا بین همین اقتصادهای بزرگ است.
وی ادامه می‌دهد: تنها چیزی که می‌تواند امریکا را از موضعی که در پیش گرفته بازدارد، بدهی‌هایی است که این سازمان برای خود ایجاد کرده تا زیرساخت‌ها را توسعه دهد.
اقتصاد، یک ترازوی هزار کفه است و زمانی که یکی از بخش‌های اقتصاد را تغییر می‌دهید، ۹۹۹ بخش دیگر نیز تغییر می‌کند. در چنین حالتی اگر امریکا حجم بدهی‌های خود را بالا ببرد و مالیات‌ها را کاهش دهد، در واقع درآمدها را کم و هزینه‌ها را زیاد کرده و اگر امریکا نتواند بدهی‌هایش را پرداخت کند، دچار رکود اقتصادی می‌شود که البته رکود اقتصادی امریکا را نیز نمی‌توان اتفاق خوبی دانست چون رکود یکی از بزرگترین تولیدکننده‌ها و مصرف‌کننده‌های جهان بر اقتصاد تمام جهان تاثیر منفی می‌گذارد. یک جنبه از این تاثیرهای منفی، نرخ کامودیتی‌هایی است که با آغاز ریاست جمهوری ترامپ بالا رفت و با رکود اقتصادی امریکا افت می‌کند.

منبع: صمت
عناوین برگزیده