تاریخ: ۱۰ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۲۰۶
کد خبر: ۱۵۷۵۹۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

خروج واسطه‌ها از بازار فولاد

می متالز - در شرایط کنونی، هم‌پوشانی دولت و مجلس شورای اسلامی نقش بسزایی در کنترل بازارها، به‌ویژه فولاد کشور داشته و فعالان این عرصه هم به این مهم نیاز دارند.
خروج واسطه‌ها از بازار فولاد

به گزارش می متالز، بهراد منتظری، مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان در حوزه صنعت فولاد گفت: اکنون فولاد کشور به توان تولید ۳۰ میلیون تنی رسیده که با توجه به پوشش تقاضای داخلی که ۱۵ میلیون تن برآورد می‌شود، بقیه تولید فولاد سازان قابلیت صادرات دارند. به گفته منتظری، تقاضای بازار داخلی فولاد هم روند افزایشی به خود گرفته که از جمله مصرف کنندگان شاخص خودروسازان و تولید کنندگان لوازم خانگی به حساب می‌آیند. منتظری تصریح کرد: نیاز ارزی کشور و ارتقای تولیدات در بخش آهن و فولاد، انگیزه صادرات را به دنبال داشته و بنابراین دهمین فولاد ساز جهان اکنون در جمع صادرکنندگان این صنعت هم حضور فعال دارد.همچنین سال گذشته میزان صادرات فولاد کشور به رقم ۱۱ میلیون تن رسید که سهم بیشتری از این حجم صادرات اختصاص به شمش (بیلت و بلوم و اسلب) داشت.

ثبات بخشی قیمت


مدیرعامل آهن آنلاین تصریح کرد: سال‌های گذشته برای خرید آهن آلات تا سطح ۳۰ درصد تفاوت قیمت در بازار وجود داشت، اما در حال حاضر اختلاف نرخ فروشندگان در دامنه دو تا سه درصد ارزیابی می‌شود. وی ضمن تایید وجود رانت در بازار آهن گفت: شکاف قیمت در عرضه آهن و فولاد سبب رانت می‌شود و اکنون واسطه‌ها جای خود را به تولید کننده داده اند.همچنین اکنون شرایط بازار فولاد به‌گونه‌ای است که واسطه‌ها از این عرصه خارج شده‌اند و تولیدکننده از اختلاف نرخ در بازار برخوردار می‌شود. منتظری گفت: شیوه عرضه فولاد به روش مچینگ مربوط به فولاد مبارکه است، ضمن اینکه به خرید سرعت می‌دهد، زیرا خریداران این واحد فولاد ساز، صنایع پایین دستی و در واقع تولیدکنندگان محصولات فولادی محسوب می‌شوند.
 

نبود ذخیره سازی و افزایش مصرف داخل


مدیرعامل شرکت دانش بنیان یاد شده، تصریح کرد: در حال حاضر فولاد سازان تولیدات خود را انبار نمی‌کنند، بلکه به بازار مصرف بوسیله بورس کالا هدایت می‌کنند و مطالعات گویای مصرف بالا در کشور است. البته پیش از این اعلام شده بود، تولیدکنندگان لوله و پروفیل فولادی ایران توان سالانه ۱۸ میلیون تن تولید را دارند، اما به‌دلیل نبود مواد اولیه بطور متوسط با ۳۰ تا ۵۰ درصد ظرفیت به فعالیت می‌پردازند. منتظری تصریح کرد: بررسی ارقام صادرات محصولات فولادی حاکی است که ورق مبارکه کمترین سهم را داشته و بیشتر در بازار داخل عرضه شده و تقاضای داخل بالا رفته است.

عناوین برگزیده