به گزارش می متالز، مهندس قدیر قیافه به عنوان سهامدار و عضو هیئت مدیره شرکت توسعه صنایع نفت و گاز سرو علاوه بر تشریح فعالیت های این شرکت با نگاه ویژه به صنعت فولاد، برنامه های توسعه ای شرکت نفت و گاز را ارائه نمود.
شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو در سال ۱۳۸۳ شکل گرفت و با شیب مناسبی در حال رشد بوده و تجربیات و دانش فنی این شرکت در زمینه توسعه حوزه های فولاد، پتروشیمی و پالایش دائما درحال بهبود و بهینه سازی است.
عملکرد نفت و گاز سرو در رفتار حرفه ای و ارتقا کیفیت محصولات آن و مهم تر از همه، خدمات پس از فروش و پشتیبانی فنی قابل تعریف است که به طور دائمی توسط کادر فنی و مهندسی توسعه و فروش به مشتریان ارائه می شود.
همواره اصرار بر آن بوده که فعالیت های سازمان جنبه علمی داشته باشد و نتیجه این حرکت نگاهی بود که نفت و گاز سرو به عنوان یک استارت آپ نو ظهور، شانه به شانه تولیدکنندگان و تامین کنندگان بین المللی حرکت نماید.
به جرات می توان مدعی شد که نفت و گاز سرو در تولید کاتالیست های صنعتی و کاتالیست های صنعت آهن اسفنجی در بسیاری از پارامترها فراتر از رقبای خارجی پیش رفته است و به تعبیر درست تر، شرکت به عنوان محور تولید دانش کاتالیست در کشور شناخته می شود.
همانطورکه اشاره شد، شرکت نفت و گاز سرو محور تولید دانش کاتالیست در کشور است و برنامه ما این است که این محوریت را حفظ کرده و بر همین اساس در طول سال های گذشته سود حاصل در مجموعه، صرف توسعه دانش فنی، توسعه پژوهش ها و همین طور توسعه تولیدات شده است.
سهامداران مجموعه بر این باورند که در شرکت دانش بنیان نفت و گاز سرو باید به فکر پژوهش و تولید دانش بیشتر بود و در نتیجه یکی از اهداف محوری شرکت، تولید دانش فنی درانواع و اقسام کاتالیست ها در حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و همچنین فولاد می باشد تا هم چنان رهبری خود را در حوزه تولید دانش و توسعه مهندسی کاتالیست در کشور حفظ کنیم.
در حوزه تولید محصولات جدید نیز باید گفت، محصولات جدید نفت و گاز سرو ارتقا پیدا کرده اند به طوری که عملکرد کاتالیست های شرکت نسبت به گذشته بهتر و بهینه تر شده اما ما به دنبال آن هستیم که این شیب پیشرفت را حفظ نماییم.
همچنین به دنبال تولید، عرضه محصولات جدید به بازار و بهبود تولیدات هستیم که به عنوان یک استراتژی در شرکت تعریف شده است تا مصرف کنندگان با حداقل مشکلات مواجه شوند.
شرکت نفت و گاز سرو از سال ۱۳۸۶ پایه گذار صنعت تولید کاتالیست های احیا مستقیم آهن در ایران بود که با همکاری شرکت فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اولین تولیدات این شرکت مورد استفاده قرار گرفت که پس از طی دوره مشخص و کسب نتایج مورد نظر، قراردادهای صنعتی با این دو شرکت منعقد گردید.
به عبارتی مجتمع فولاد مبارکه اصفهان و خوزستان با قرارگیری در کنار شرکت نفت و گاز سرو و تکیه بر دانش متخصصان این شرکت به بومی سازی کاتالیست احیا مستقیم آهن دست پیدا کردند و امروز شاهد تولید بیش از ۳۵ درصد آهن اسفنجی کشور با کاتالیست های این شرکت دانش بنیان هستیم. با پیش بینی های به عمل آمده این رقم تا سال ۱۴۰۰ به بیش از ۸۵ درصد خواهد رسید.
به پشتوانه نتایج عملکردی موفقی که شرکت نفت و گاز سرو در بارگذاری های نخست خود کسب نمود، علاوه بر شرکت های فولاد خوزستان و فولاد مبارکه اصفهان، تاکنون شرکت های فولاد بافت، فولاد هرمزگان، توسعه آهن و فولاد گل گهر، فولاد ارفع، فولاد کاوه جنوب کیش، فولاد سیرجان ایرانیان نیز از کاتالیست های این شرکت دانش بنیان استفاده نموده اند.
شایان ذکر است طرح فولاد بافت که با تکنولوژی PERED قرار است در ماه های آینده فعالیت نماید به عنوان نخستن طرح فولادی PERED کشور با کاتالیست های تولیدی این شرکت دانش بنیان فعالیت خواهد نمود. همچنین بزرگترین ریفرمر فولادی منطقه یعنی مدول کوثر شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر نیز در به تازگی با کاتالیست های شرکت نفت و گاز سرو وارد چرخه فعالیت شد.
شرکت نفت و گاز سرو در راستای ایجاد زبان مشترک بین خود و مجتمع های مصرف کننده کاتالیست و نیز با هدف افزایش سطح علمی متخصصان و افزایش نرخ بهره وری در مجتمع های پتروشیمی، پالایش و فولاد کشور، معضلات وگلوگاه های مرتبط با کاتالیست را هدف خدمت رسانی خود قرار داده است.
از این رو خدمات منحصر به فردی توسط این شرکت دانش بنیان در حوزه آموزش، توسعه دانش و تالیف کتب تخصصی به مجتمع های مصرف کننده کاتالیست ارائه می شود که می توان به برگزاری بیش از ۱۸ دوره کارگاه آموزشی کاتالیست برای صنایع مذکور و نیز تالیف و چاپ کتاب ریفورمینگ و کاتالیست های نیکل در فرآیند احیای مستقیم آهن اشاره نمود.
به اعتقاد من شعار حمایت از کالای ایرانی یک شعار مقدس از منظر اقتصادی است. یعنی می توان در یک بازه زمانی و حدود یک دهه از شرایط فعلی اقتصادی به طرف تعالی اقتصادی گام برداریم البته نباید به این موضوع تنها از جنبه یک شعار برای پیشبرد اهداف سیاسی نگاه شود بلکه بایستی به آن به طور عملی، پرداخت. یعنی هم مصرف کننده به سمت کالای ایرانی رفته و در مقابل تولیدکننده نیز به طرف تولید کالای کیفی حرکت نماید.
نمی توان انتظار داشت خریدار هر کالایی را به صرف ایرانی بودن خریداری نماید. خریداران به دنبال خرید کالای کیفی ایرانی به قیمت رقابتی از تولیدکننده داخلی هستند.