تاریخ: ۱۸ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۳:۰۷
بازدید: ۸۵
کد خبر: ۱۵۹۰۶۷
سرویس خبر : آهن و فولاد
قاره‌ها برای افزایش سهم بازار رقابت می‌کنند

رشد تقاضا و قیمت فولاد در ۲۰۲۱

می متالز - تقریبا هیچ کارشناسی انتظار ندارد که قیمت فولاد در شش ماه نخست امسال با کاهش روبه‌رو شود.
رشد تقاضا و قیمت فولاد در ۲۰۲۱

به گزارش می متالز، بدترین پاندمی صد سال گذشته که همه کشورها را درگیر کرده، بحران‌های اقتصادی و تجاری ریز و درشتی را در بخش‌های مختلف اقتصاد دنیا، از اشتغال و خرده‌فروشی تا تولید و توزیع و... به وجود آورده است.

بیشترین افت در خاورمیانه


یکی از بخش‌های مهم اقتصادی که فعالیت آن نشان‌دهنده سلامت و تداوم توسعه اقتصادی است، صنعت فولاد است. بر اساس آمارهای انجمن فولاد جهان، در سال ۲۰۲۰ میزان تقاضای جهانی فولاد با ۲.۴ درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن به یک هزار و ۷۲۵ میلیون تن رسید که بیشترین افت با ۱۹.۵ درصد به منطقه خاورمیانه تعلق داشت. پس از آن، آفریقا با ۱۶ درصد، بیشترین افت تقاضای فولاد را به ثبت رساند. البته سال گذشته با وجود بحران پاندمی کرونا، برخی مناطق شاهد رشد تقاضای فولاد بودند و کشورهای اروپایی بیرون از اتحادیه اروپا با ۴ درصد، بیشترین افزایش تقاضا
را ثبت کردند.

امید به ۲۰۲۱

انجمن فولاد جهان و بسیاری از کارشناسان این صنعت معتقدند که در سال ۲۰۲۱ تقاضای جهانی برای فولاد با افزایش روبه‌رو خواهد شد. بر اساس آخرین برآوردها، میزان تقاضای جهانی فولاد در سال جاری بسته به شرایط اقتصادی دنیا، گستره واکسیناسیون و اثرگذاری واکسن‌ها، آهنگ احیای فعالیت‌های اقتصادی وغیره بین ۴ تا ۸ درصد افزایش خواهد یافت. بر اساس برآوردهای انجمن فولاد جهان، در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضای جهانی فولاد با ۴.۱ درصد رشد به یک هزار و ۷۹۵ میلیون تن خواهد رسید که بیشترین سهم رشد با ۱۱.۹ درصد مربوط به کشورهای اروپایی خارج از اتحادیه اروپا و کمترین سهم رشد با ۲.۵ درصد متعلق به منطقه آسیا-اقیانوسیه خواهد بود. همچنین سهم منطقه خاورمیانه از رشد تقاضای جهانی فولاد معادل ۶.۲ درصد پیش‌بینی شده است. میزان رشد تقاضای فولاد مناطق مختلف جهان در شکل ۱ نشان داده شده است.

 تحقق رشد قیمت‌ها


در سال ۲۰۲۰ به دلیل افت تقاضا و ثابت ماندن روند عرضه، قیمت فولاد با کاهش روبه‌رو شد، البته در سه ماه پایانی سال گذشته، قیمت‌ها در مسیر رشد قرار گرفتند چرا که پیش‌بینی‌ها از رشد تقاضا و احتمال کمبود فولاد در کوتاه‌مدت خبر می‌دادند. کارشناسان انتظار دارند در نیمه نخست امسال، همگام با رشد تقاضا، قیمت‌ها نیز با افزایش مواجه شوند.
تقریبا هیچ کارشناسی انتظار ندارد که قیمت فولاد در شش ماه نخست امسال با کاهش روبه‌رو شود. وبسایت vnexpress در این باره می‌نویسد: با توجه به پیش‌بینی رشد تقاضا، این احتمال وجود دارد که قیمت فولاد به بالاترین سطح چهار سال گذشته افزایش پیدا کند. شرکت کارگزاری SSI در این زمینه گفته است: در واقع انتظار می‌رود که همگام با رشد تقاضای جهانی و کاهش عرضه تولیدکنندگان به دلیل بحران کرونا، قیمت این کالا در مسیر صعودی قرار بگیرد. همچنین وبسایت steelonthenet درباره قیمت فولاد در سال ۲۰۲۱ به نقل از شرکت مشاوره بین‌المللی MCI نوشت: یکی از ویژگی‌های قیمت محصولات فولادی، دوره‌ای و چرخه‌ای بودن آن است. همانگونه که در شکل ۲ مشاهده می‌شود، قیمت‌ها هر چند سال یک‌بار به اوج می‌رسند. به عنوان نمونه، در این نمودار به قیمت میلگرد و کلاف نورد گرم توجه شده است. قیمت این دو کالا در مارس ۲۰۰۵، آگوست ۲۰۰۸، آگوست ۲۰۱۱ و آوریل ۲۰۱۸ به اوج رسیدند و در فوریه ۲۰۰۶، می‌۲۰۰۹ و فوریه ۲۰۱۶ به کمترین سطح کاهش یافتند. میانگین زمانی بین دو نقطه اوج یا دو نقطه قعر در ۲۵ سال گذشته، حدود سه تا چهار سال بوده است. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که نقطه اوج بعدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۱ و نقطه قعر بعدی در نیمه دوم سال ۲۰۲۳ شکل بگیرد.از دید شرکت MCI (در گزارش ماه ژانویه)، چنین به نظر می‌رسد که روند صعودی قیمت‌های بین‌المللی فولاد آغاز شده است. یکی از دلایل کارشناسان برای پیش‌بینی روند صعودی قیمت فولاد، موازنه عرضه و تقاضای جهانی است. انجمن فولاد جهان پیش‌بینی کرده که میزان تقاضای فولاد در سال ۲۰۲۱ تا ۴.۱ درصد رشد خواهد کرد. بر این اساس، انتظار می‌رود که در سال ۲۰۲۱ میزان تقاضای فولاد از عرضه پیشی بگیرد که این شرایط به افزایش قیمت فولاد منجر خواهد شد.

نقش برجسته قیمت‌گذاری مواد اولیه


همواره هزینه مواد اولیه همچون سنگ آهن در تعیین قیمت فولاد اهمیت زیادی دارد. در نیمه دوم سال گذشته، قیمت مواد اولیه تولید فولاد شروع به افزایش کرد، به طوری که قیمت سنگ آهن چین از ۱۰۰ دلار در هر تن در نیمه سال به حدود ۱۵۰ دلار در هر تن در پایان سال رسید.
 تا ژانویه ۲۰۲۱ با وجود دستور دولت چین برای کاهش شدید تولید فولاد، قیمت سنگ آهن به ۱۶۵ دلار در هر تن افزایش یافت که علت آن، افزایش غیرمنتظره تقاضا بود. بر اساس اعلام Westpac، این احتمال وجود دارد که قیمت سنگ آهن در سه ماه نخست امسال تا ۱۸۰ دلار در هر تن نیز افزایش پیدا کند. در همین باره، پلاتس با اشاره به پیش‌بینی افزایش قیمت سنگ آهن در سال ۲۰۲۱ اعلام کرد: در چند سال آینده قیمت سنگ آهن به طور میانگین بین ۵ تا ۱۰ دلار در هر تن کاهش خواهد یافت. میانگین قیمت برآوردی پلاتس برای سنگ آهن در سه سال آینده به ترتیب ۹۵ دلار، ۸۵ دلار و ۷۵ دلار در هر تن است.

برای مشاهده ی نمودار و اطلاعات به قسمت دانلود مراجعه کنید.

عناوین برگزیده