تاریخ: ۲۲ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۱۲
بازدید: ۳۴۱
کد خبر: ۱۶۰۱۳
سرویس خبر : آهن و فولاد
لزوم ایجاد ظرفیت‌های جدید تولید الکترود گرافیتی در جهان

ایران، بزرگترین مقصد صادرات الکترود گرافیتی چین است

می متالز - پس از ادغام بسیاری از واحدهای تولید الکترود گرافیتی در جهان طی سال‌های گذشته و رشد شدید قیمت‌ این کالا در جهان، نیاز شدیدی به احداث واحدهای جدید تولید الکترود احساس می‌شود. پاسخ به تقاضای رو به رشد الکترودها، یکی از دغدغه‌های بزرگ تولیدکنندگان فولاد با روش کوره قوس الکتریکی است.
ایران، بزرگترین مقصد صادرات الکترود گرافیتی چین است

به گزارش می متالز، روند افزایش تولید الکترودهای گرافیتی یک فرایند ناگهانی و سریع نیست و تولیدکنندگان به سرعت نمی‌توانند حجم تولید خود را افزایش دهند تا نیاز بازار را برطرف کنند. تولید الکترود چندین ماه زمان نیاز دارد. طی سال‌های 2017 و 2018 تولیدکنندگان فولاد با استفاده از کوره‌های قوس، مجبور شده‌اند تا قیمت‌های خود را ناشی از رشد 10 تا 15 برابری قیمت الکترود گرافیتی افزایش دهند. این امر رقابت‌پذیری را در زمینه تولید این نوع محصولات سخت‌تر کرده است.

 

قراردادهای بلند و کوتاه‌مدت الکترودهای گرافیتی

دسترسی به الکترودهای گرافیتی، نگرانی اصلی تولیدکنندگان فولاد با روش کوره قوس است. در حال حاضر عرضه‌کنندگان الکترودهای گرافیتی ترجیح بر فروش نقدی (Spot) و کوتاه‌مدت محصولات خود دارند تا بیشترین آمادگی را برای مقابله با هیجانات بازار داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود تا برای پوشش ریسک‌های مالی (Hedge) خود روش مناسبی را اتخاذ کنند تا از مضرات قراردادهای بلندمدت مصون بمانند.

رشد مصرف الکترودهای گرافیتی، تقاضای جهانی را افزایش داده و همچنین تنگنای عرضه، بر رشد قیمت‌ها در ماه‌های آینده اثر به‌سزایی خواهد داشت. در نتیجه بدون ایجاد ظرفیت‌های جدید واحدهای تولید الکترودهای گرافیتی در آینده‌ای نزدیک، شکاف عرضه و تقاضای الکترود گرافیتی گسترش بیشتری خواهد یافت. علاوه بر این افزایش تقاضا برای الکترودها، رشد شدید قیمت کک سوزنی (که دربرگیرنده 60 درصد از هزینه تولید الکترود است) اثر قابل توجهی را بر رشد قیمت‌ها گذاشته است.

 

اثر افزایش قیمت الکترود بر قراضه و  بیلت

تفاوت هزینه بین تولید فولاد از طریق کوره بلند و کوره های قوس الکتریکی احتمالا باعث اثرگذاری بر قیمت قراضه (که بیشترین سهم را در تأمین خوراک کوره‌های قوس در سطح جهان دارند) نیز خواهد شد. در شرایط کنونی کارخانه‌های تولید فولاد، نورد بیلت را بر ذوب قراضه ترجیح می‌دهند چرا که نگران عرضه مناسب الکترودهای گرافیتی هستند. موجودی الکترودهای گرافیتی در شرایط نامطمئنی قرار دارد و کارخانه‌های تولید فولاد تمایل بیشتری به واردات بیلت و شمش در مقابل خرید قراضه دارند. در نتیجه انتظار می‌رود که قیمت قراضه روند کاهشی پیدا کرده و قیمت بیلت رشد بیشتری پیدا کند.

 

آینده الکترودهای گرافیتی

تقاضای الکترودهای گرافیتی و نیز کک سوزنی همچنان رو به رشد است. برای مثال ظرفیت‌های جدید کوره‌های قوس در چین ناشی از استاندادرهای جدید زیست‌محیطی این کشور و نیز رشد صنعت باتری‌ها، همه و همه به افزایش بیشتر تقاضای بازار برای الکترودهای گرافیتی دامن می‌زنند. الکترودهای گرافیتی بخش خیلی بزرگی از هزینه‌های تولید فولاد را تشکیل نمی‌دهند، اما این کالا در تولید فولاد بسیار ضروری و بدون جایگزین است. در نتیجه برخی کشورها مانند ایران به فکر راه‌اندازی ظرفیت‌های جدید الکترودهای گرافیتی هستند تا نیاز خود را از طریق تولیدات داخلی تأمین کنند. نمودار 1 ساختار بازار صاداراتی الکترودهای گرافیتی چین در ژانویه 2018 را نشان می‌دهد. چنان که پیداست، ایران یکی از بزرگترین مقاصد صادرات الکترود گرافیتی از سوی چین است؛ مقصدی که با توجه به افزایش نیاز داخلی چین و جلوگیری از صادرات الکترود از سوی این کشور برای رفع نیاز داخلی خود در معرض تهدید قرار دارد.

عناوین برگزیده