تاریخ: ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۴۶
بازدید: ۱۸۷
کد خبر: ۱۶۰۱۶۳
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خبر داد:

برای پرداخت مالیات با مودیان مالیاتی همکاری می کنیم

می متالز - مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه هیچ واحد تولیدی به دلیل مالیات با مشکل رو به رو نشده است، گفت: اداره کل امور مالیاتی اصفهان اقدامات لازم جهت تسهیل روند پرداخت مالیات فعالان را انجام و با فرارهای مالیاتی مقابله می کند.
برای پرداخت مالیات با مودیان مالیاتی همکاری می کنیم

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان

به گزارش می متالز، بهروز مهدلو امروز سه شنبه (21 بهمن) در نشست خبری در جمع خبرنگاران با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره رونق تولید اظهار کرد: اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان به همین منظور، بسته حمایتی را برای فعالان اقتصادی فراهم کرده است که امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا به گروه بیشتری بسط داده شد.

وی افزود: در راستای حمایت از فعالان اقتصادی از ابتدای سال تاکنون بدهی بیش از ۴۶۰۰ فعال اقتصادی به صورت بلندمدت تقسیط شده و سررسید کامل این بدهی تا ۲۵ اسفند سال یک ۱۴۰۳ ادامه دارد. همچنین ماهانه بیش از ۱۰۰ نفر از فعالان اقتصادی که موفق به پرداخت خود نشده‌اند مجددا فرآیند تقسیط بدهی آنها از ابتدا انجام می‌شود یا به آنها برای پرداخت اقساط خود مهلت داده می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: از ۱۶ دی ماه سال جاری با توجه به اولین سالگرد شهادت سپهبد قاسم سلیمانی و چهلمین روز شهادت محسن فخری زاده تا ۲۲ بهمن سال جاری، بخشودگی ویژه‌ جرائم مالیاتی برای فعالان اقتصادی حقیقی تا سقف شش درصد، علاوه بر بخشنامه سازمان امور مالیاتی فراهم شد.

مهدلو خاطرنشان کرد: کلیه این اقدامات به منظور رونق تولید از طریق حفظ نقدینگی فعالان اقتصادی و واحدهای تولیدی و ادامه وضعیت تولید این واحدها بوده است.

وی با بیان اینکه بیشترین قبولی دفاتر مالیاتی به دلیل فرهنگ سازی، خوداظهاری و اعتمادسازی به سازمان امور مالیاتی در استان اصفهان وجود داشته است، گفت: از ۲۶۵ هزار پرونده اشخاص حقیقی و حقوقی که در ادارات مالیاتی استان اصفهان بررسی می‌شود، تنها ۸۰۰ دفتر مورد قبول واقع نشده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی به منظور ارائه خدمت ویژه به مودیان، تشکیل این اداره را گام مهمی در فرآیند رسیدگی به اختلافات مالیاتی دانست و اظهار کرد: پیش از تشکیل این اداره، تعداد اعتراضاتی که از استان اصفهان به تهران ارسال می‌شد، قابل توجه بود، اما با این اقدام، اعتراضات مودیان بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته و رضایت نسبی به دست آمده است.

مهدلو افزود: هیچ واحد تولیدی یا فعالی نبوده که فعالیت آن به دلیل مسائل مالیاتی تعطیل شده باشد، افراد با مراجعه به اداره کل امور مالیاتی می‌توانند مشاوره‌های رایگان دریافت کرده و از طریق قوانین موجود مسائل خود را حل کنند.

وی ادامه داد: تعداد کل اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال ۹۸، ۲۲۰ هزار و ۹۵۰ مورد بوده که از این تعداد مالیات ۱۴۲ هزار و ۳۰۳ هزار مورد آن قطعی شده است، بنابراین از ۱۰۰ درصد اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی، ۶۴ درصد آنها قطعی شده و دیگر در فرایند حسابرسی مالیاتی قرار نمی‌گیرد.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان همچنین یکی از عوامل تاثیرگذار در افزایش مشکلات مالیاتی را مطلع نبودن مودیان از قوانین مالیاتی دانست و گفت: سعی شده که این کاستی ها با آموزش حل شود. از همین روی، از سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ آموزش‌های ارائه شده توسط اداره کل امور مالیاتی به صورت سالانه هفت برابر شده است.

مهدلو خاطرنشان کرد: اجرای قانون رضایتمندی برای مودیان فراهم شده و  میزان معافیت مالیاتی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از جمله حقوق تعیین شده مودیان در قانون بوده است.

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد اظهار نامه‌ها دقت حسابرسی کاهش می‌یابد گفت: به همین دلیل حداکثر استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ انجام شده و با این روش و قطعی شدن اظهارنامه‌ها، تنش‌های بین سازمان امور مالیاتی و مودیان کاهش یافته و بر اساس خوداظهاری مودی مالیات دریافت می‌شود.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با اشاره به اجرای طرح پایش به عنوان طرحی زیربنایی و برای اولین بار در استان گفت: بر اساس این طرح که تقریبا پنج ماه از اجرای آن در استان می‌گذرد، ۲۵۰ هزار پرونده توسط ۵۰۰ نیرو در کل استان رسیدگی می‌شود.

مهدلو ادامه داد: به علاوه یک درصد از پرونده‌های مالیاتی مهم استان اصفهان در اشخاص حقیقی و حقوقی انتخاب شده و توسط ۲۰۰ نفر از پرسنل رسیدگی شد که دقت در رسیدگی به پرونده را افزایش داد. اجرای این طرح باعث شناسایی درآمدهای واقعی و جدا کردن درآمدهای غیرواقعی از آن شده است.

 

پرونده‌های ارزش افزوده به روز رسانی شده است

وی درباره رسیدگی به پرونده‌های مربوط به ارزش افزودده نیز اظهار کرد: به روزرسانی رسیدگی به این پرونده‌ها، یکی از اقدامات مهم اداره کل امور مالیاتی استان محسوب می‌شود.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان افزود: پاک‌ترین درآمد و سود اقتصادی در دنیا مالیات است، بنابراین نقش مالیات در اداره کشور حیاتی است. به علاوه نیمی از حقوق پرداختی به کارکنان دولت از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود.

مهدلو درباره محل هزینه کرد مالیات بر ارزش افزوده گفت: یک درصد از کل مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که این میزان در سال ۹۶ برابر با ۴۴۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷ حدود ۵ هزار میلیارد تومان و در سال گذشته ۶۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: همچنین در سال ۹۸ از محل عوارض ارزش افزوده، ۱۶۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها پرداخت شد، بنابراین می‌توان گفت حدود ۳۰ درصد از بودجه شهرداری‌های بزرگ از این محل تامین می‌شود. در ۱۰ ماهه نخست سال ۹۹ نیز ۱,۵۰۰ میلیارد تومان عوارض توزیع شده که امیدواریم تا پایان سال به دو هزار میلیارد تومان افزایش یابد.

مهدلو درباره فرارهای مالیاتی با اشاره به تشکیل چهار اداره در اداره کل امور مالیاتی استان، این اقدام را در کشور بی سابقه عنوان و اظهار کرد: پس از ۱۰ سال از اجرای طرح جامع مالیاتی، امروز امکان شناسایی بیش از ۸۰ درصد از افراد دارای درآمدی که درآمد خود را کتمان کرده‌اند وجود دارد. در سال جاری بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فرارهای مالیاتی شناسایی شده است.

وی ادامه داد: در همین خصوص اداره کل امور مالیاتی استان اصفهان در نظر دارد تا با تمرکز بر پرونده‌های بزرگ به جای پرونده‌های کوچک و بی اهمیت، فرارهای مالیاتی بزرگ را شناسایی و دریافت کند.

مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان با بیان اینکه دریافت چندگانه مالیات بر ارزش افزوده صحت ندارد، خاطرنشان کرد: این مالیات به هبچ عنوان به تولیدکنندگان تحمیل نمی‌شود بلکه از مصرف کننده نهایی اخذ می‌شود.

وی در پاسخ به سوال خبرنگار مبنی بر علت هزینه نشدن درآمدهای مالیاتی دریافتی هر استان در همان استان، اظهار کرد: ۵۵ درصد از کل مالیات‌های کشوری در استان تهران وصول می‌شود، بنابراین امکان هزینه کرد کامل این مبلغ در این استان وجود ندارد. بلکه این درآمد از استان‌های برخوردار به نسبت باید در استان‌های محروم توزیع شود. 

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان ادامه داد: اگر قرار باشد مالیات دریافتی از هر استان در همان استان هزینه شود، فاصله طبقاتی بین استان ها افزایش می‌یابد و ۵۰ درصد از درآمدهای دولت از این حوزه باید به استان تهران اختصاص یابد. استان اصفهان پس از تهران رتبه دوم پرداخت مالیات در کشور را در اختیار دارد.

مهدلو ادامه داد: بر اساس آمار موجود در سال گذشته ۸۵۰۰ میلیارد تومان مالیات در استان اصفهان وصول شده است، در حالی که تنها حقوق و مزایایی که دولت به کارکنان استان اصفهان پرداخت کرده است، بالغ بر ۱۶ هزار میلیارد تومان بوده و مازاد مبلغ درآمدی استان از محل مالیات‌های استان تهران تامین شده است. بنابراین هنوز موفق به تامین هزینه‌های جاری استان از محل مالیات‌های استان نشده‌ایم.

مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان خاطرنشان کرد: میزان مالیات‌های دریافتی باید به اندازه‌ای افزایش یابد که درآمد مازادی به دست آمده و بتوان آن را تا به استان ها برای پروژه‌های زیرساختی آن اختصاص داد. زمانی می‌توانیم چنین کاری انجام دهیم که از محل مالیات هزینه‌ها به صورت کامل پرداخت شود و از محل درآمدهای نفتی پروژه های عمرانی خود را به انجام برسانیم.

مهدلو خاطرنشان کرد: در سال جاری برای اولین بار، هر استانی که درآمدهای مالیاتی خود را به صورت کامل محقق کند بخشی از درآمدهای سایر استان‌ها را نیز دریافت می‌کند. حال از آنجا که استان اصفهان این درآمد را به صورت کامل محقق کرده است، این مبلغ به استان تخصیص یافته است.

عناوین برگزیده