به گزارش می متالز، یکی از مهمترین نقاط ضعف موجود در بخش زیرساخت صنعت حمل و نقل ریلی کشور (برون شهری و درون شهری)، عدم وجود نظام ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت منسجم و آزمایشگاه مرجع بخش خط آهن (حوزه روسازی) میباشد. این موضوع به طور مستقیم بر کنترل کیفیت اولیه مصالح و در نتیجه فرآیند نگهداری و تعمیر ادوات روسازی راهآهن در جریان بهرهبرداری از سیستم ریلی تاثیر میگذارد. انتخاب مصالح نامناسب در دوره اولیه میتواند باعث بروز مشکلات عدیدهای چون افزایش هزینه، کاهش زمان سرویسدهی و خطرات جبرانناپذیر در فرآیند بهرهبرداری و نیز نگهداری و تعمیر شود. مباحثی از جمله کاهش سطوح قابلیت اعتماد، در دسترس بودن، قابلیت نگهداری و تعمیر و نیز کاهش ایمنی بهرهبرداری از زیرساخت ریلی را میتوان از معضلات جبرانناپذیر این محدودیت عنوان نمود. عدم وجود مراجع تخصصی دارای صلاحیت و معتبر در ارزیابی انطباق و مدیریت کیفیت مصالح روسازی راهآهن میتواند منجر به چشمپوشی از انجام برخی از آزمایشهای مهم و یا ارسال نمونهها به خارج از کشور جهت تایید کیفیت به صورت موردی و سلیقهای شود. هرکدام از این رویکردها دارای معایب اساسی چون افزایش هزینه نگهداری و تعمیر، مخاطرات بهرهبرداری، برون رفت سرمایه ملی و عدم خودکفایی و وابستگی میشود.
نظر به اینکه پشتیبانی از ایجاد و توسعه آزمایشگاههای مرجع در بخش حمل و نقل از سیاستهای اصلی و مصوب مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی است که بارها توسط مقام محترم وزارت راه، مسکن و شهرسازی بر آن تاکید شده است و با توجه به جایگاه بسیار مهم بخش حمل و نقل ریلی (برون شهری و درون شهری)، ضروری نمود تا طرح کلی و مطالعات امکانسنجی ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی (در حوزه خط) تهیه گردد. طرحی که میتواند به پشتیبانی از ایجاد و تجهیز آزمایشگاه تخصصی خطوط راهآهن و مترو به منظور تایید کیفیت و ارائه گواهینامه یا نظریه فنی مورد نیاز به عنوان مرجع قابل استناد برای صنایع ریلی کشور منجر شود.
بر این اساس مطالعات جامعی به قرار مراحل زیر انجام پذیرفت که به صورت کامل مورد تایید و تصویب قرار گرفته است:
در این مرحله، ابتدا مطالعه فلسفه وجودی و فرآیند استانداردسازی، ارزیابی انطباق و نهادهای مرجع در سطح بینالمللی (با تاکید بر تجربیات اتحادیه اروپا) و نیز شناسایی نهادهای استانداردسازی و ارزیابی انطباق و کنترل کیفیت ایران انجام گرفته است. همچنین قوانین بالادستی و لازمالاجرا در خصوص توسعه حمل و نقل ریلی در کشور (با تاکید بر حوزه زیرساخت) و تشریح وضعیت موجود زیرساختهای ریلی ارائه شده است که نتیجه آن نشاندهنده فاصله زیاد بین اهداف سیاستگذاری شده و وضعیت موجود میباشد. در ادامه فهرستی از کمیتههای مشورتی و مرتبط با موضوع پروژه مشتمل بر ذینفعان اصلی طرح تهیه شده است که میتواند بستر لازم برای اخذ نظرات تکمیلی آنها و نیز توافقهای مورد نیاز احتمالی برای راهاندازی آزمایشگاه مرجع بخش زیرساخت ریلی در مرحله عملیاتی را با نگاه به راهآهنهای درون شهری و برونشهری نتیجه دهد. در پایان فهرست مقدماتی از محدوده متصور برای طرح آزمایشگاه مرجع ریلی در بخش خط شامل آزمایشهای کیفی مورد نیاز اجزا و ادوات خط ریلی (روسازی) و مراکز پشتیبانیکننده فعال حال حاضر آن جمعبندی شده است.
در این مرحله، مطالعات فنی ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی در بخش خط انجام گرفته است. ابتدا آزمایشهای اجزای خطوط راهآهن مطابق استانداردهای ملی و بینالمللی و نیز ارزیابی قابلیت انجام این آزمونها توسط نهادهای مختلف داخل کشور بررسی شده است. سپس جهت پوشش کاستیهای موجود، فهرستی از آزمونها و دستگاهها بر اساس استانداردهای مرجع ارائه شده است. در پایان بر اساس ارزیابی دستگاههای مورد نیاز، فهرستی از امکانات زیربنایی، پرسنل و تجهیزات جانبی پیشبینی شده است.
در این مرحله، مطالعات اقتصادی و نتایج مرتبط ارائه شده است. ابتدا بررسی جامعی در خصوص تعیین تعرفه انجام آزمایشهای ادوات روسازی صورت گرفته است. سپس با توجه به خروجی نتایج مطالعات فنی برگرفته از مرحله دوم، برآورد قیمت امکانات و تجهیزات مورد نیاز از مراجع معتبر ملی و بینالمللی انجام گرفته است. پس از تعیین هزینههای تجهیزات دو سناریو اصلی جهت ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی در نظر گرفته شده است. در سناریوی (الف) فرضیات بر پایه اینکه مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی به تنهایی مسئولیت ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی را بر عهده بگیرد و تمامی تجهیزات و امکانات را تهیه نماید، استوار است. در سناریو (ب) تجهیز بخشی از تجهیزات اساسی در داخل مرکز و همکاری با یکی از دانشگاههای مطرح کشور به عنوان همکار پروژه درنظر گرفته و سپس محاسبات مربوط به امکانات مورد نیاز پیگیری شده است. در هر یک از این سناریوها علاوه بر تعیین درآمد مرکز، ناشی از اعطای گواهینامه فنی به شرکتهای تولید کننده ادوات خطوط ریلی، درآمد ناشی از کنترل کیفیت این ادوات بر اساس حجم کل مصالح مصرفی در کشور و درصدهای مختلف از کنترل کیفیت در دو قالب بدبینانه و واقع گرایانه محاسبه شده است. در نهایت تحلیل مالی و اقتصادی هر یک از سناریوها و نتایج مرتبط ارائه شده است.
در مرحله پایانی، جمعبندی نتایج به دست آمده در تمامی مراحل و نیز نتیجهگیری نهایی طرح امکانسنجی ایجاد آزمایشگاه مرجع ریلی در بخش خط (روسازی) ارائه شده است. مهمترین نتایج و دستاوردهای پروژه مذکور عبارتند از:
در پایان امید است نتایج این طرح، در سطح کتابخانهای باقی نماند و با حمایت موثر مدیران ارشد مرکز و رایزنیهای مورد نیاز در سطح وزارت راه، مسکن و شهرسازی، وزارت کشور و ذینفعان شناسایی شده طرح، شاهد ورود به مرحله عملیاتی احداث آزمایشگاه مرجع ریلی در بخش خط در آیندهای بسیار نزدیک باشیم.
مسعود فتحعلی و فریبرز یعقوبی وایقان سرپرست بخش حمل و نقل ریلی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی مجریان این پروژه میباشند.