تاریخ: ۳۰ تير ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۳:۱۳
بازدید: ۲۰۸
کد خبر: ۱۶۲۲۰
سرویس خبر : انرژی
بازار ورق زنگ‌نزن امارات (4)

بازیابی قیمت نفت، رشد مصرف ورق زنگ‌نزن در امارات را به‌دنبال داشت

می متالز - امارات از جمله اقتصادهای وابسته به نفت به‌شمار می‌رود که تأثیر تغییرات قیمت نفت بر مصرف بسیاری از کالاها در این کشور مشهود است. ورق زنگ‌نزن نیز از جمله کالاهایی است که مصرف آن در امارات طی 2 سال اخیر بر اثر کاهش قیمت نفت روند نزولی داشته است؛ اما با توجه به تغییرات عرضه و قیمت نفت، آینده بازار ورق زنگ‌نزن امارات مثبت پیش‌بینی می‌شود و بار دیگر تقاضای ورق زنگ‌نزن به دوران اوج مصرف در این کشور باز خواهد گشت.
بازیابی قیمت نفت، رشد مصرف ورق زنگ‌نزن در امارات را به‌دنبال داشت

به گزارش می متالز، با وجود تلاش‌های دولت امارات در راستای خروج این کشور از دایره کشورهای اقتصاد نفتی، همچنان نفت از ارکان اصلی بدنه اقتصاد این کشور است و هرگونه تغییر در این ابر صنعت جهانی، تأثیرات ملموسی بر کشور امارات خواهد داشت؛ هرچند که سایر صنایع امارات به ویژه توریسم در جهت کاهش این تأثیرات حرکت کرده‌اند. با سقوط قیمت نفت در سال 2014، شتاب رشد اقتصاد امارات به شدت کاهش یافت. تولید ناخالص داخلی این کشور در سال 2015 رشد منفی 11.2 و در سال 2016 رشد منفی 2.6 درصدی را تجربه کرد. کاهش رشد اقتصادی بالطبع کاهش تقاضای ورق زنگ‌نزن را به‌عنوان کالاهای مصرفی صنایع این کشور درپی داشت.

همان‌طور که نمودار 1 نشان می‌دهد، در سال‌های 16 -2012 نرخ رشد سالانه مصرف ورق زنگ‌نزن در امارات 1.1- درصد برآورد می‌شود. همچنین در سال 2016 تقاضای ورق زنگ‌نزن در این کشور 59 هزار و 63 تن بود. علاوه بر این که اقتصاد کلان امارات بر کاهش مصرف ورق زنگ‌نزن این کشور مؤثر بوده، کاهش قیمت نفت و متعاقبا کاهش سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی این کشور، به‌عنوان یکی از صنایع مصرفی ورق زنگ‌نزن را نیز در پی داشته است. همچنین رشد سایر بخش‌های اقتصادی نظیر ساخت و تولید، حمل‌ونقل و نگهداری (ساخت مخازن و تجهیزات زنگ‌نزن برای صنایع مختلف از قبیل شیمیایی و غذایی و نیز مخازن حمل و نگهداری) که از جمله بخش‌های مؤثر بر مصرف ورق زنگ‌نزن هستند نیز کاهش داشته است.

با اقدامات اوپک در راستای محدودیت تولید نفت، پیش‌بینی‌های قیمت جهانی نفت در سال‌های آتی صعودی خواهد بود. این افزایش قیمت نفت بار دیگر امارات را وارد دوره رشد و توسعه خواهد کرد. همچنین برگزاری نمایشگاه اکسپو 2020 در امارات، دیگر محرک رشد اقتصاد در این کشور خواهد بود و انتظار می‌رود بیش از 40 میلیارد دلار درآمد از برگزاری این نمایشگاه عاید این کشور شود. با توجه به عوامل مثبت رشد اقتصادی امارات در آینده، تقاضای ورق زنگ‌نزن در این کشور نیز افزایش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود در سال‌های 22 -2017 تقاضای ورق زنگ‌نزن امارات با نرخ سالانه 6 درصد رشد کند و به بیش از 80 هزار تن در سال 2022 برسد. این افزایش مصرف ورق زنگ‌نزن با توجه به رشد اقتصاد کلان امارات و همچنین افزایش سرمایه‌گذاری این کشور در صنایعی مانند صنایع شیمیایی و پتروشیمی در این کشور همراه است که در حال حاضر از برنامه‌های توسعه دولت امارات به‌شمار می‌رود.

عناوین برگزیده