تاریخ: ۰۵ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۱۹
بازدید: ۱۴۶
کد خبر: ۱۷۲۴۲
سرویس خبر : آهن و فولاد
ایران و هند 2 قطب اصلی تولید آهن اسفنجی جهان

مقایسه تولید آهن اسفنجی ایران و هند

می متالز - کشور ما به همراه هند، 2 قطب اصلی تولید آهن اسفنجی دنیا هستند. ایران با افزایش تولید آهن اسفنجی در سال‌های گذشته به پیشرفت‌های عظیمی در صنعت تولید این محصول دست یافته است.
مقایسه تولید آهن اسفنجی ایران و هند

به گزارش می متالز، رقابت تولید آهن اسفنجی میان کشورهای ایران و هند نه به‌صورت سالیانه بلکه ماهیانه تغییر می‌کند. در 3ماهه نخست سال 2016 ایران موفق به تولید 3.7 میلیون تن آهن اسفنجی شد که کمی بالاتر از هند و با مقدار تولید 3.6 میلیون تن در دوره زمانی مشابه بود. به‌جز ایران و هند، کشورهای عربستان سعودی، مکزیک و روسیه نیز از کشورهای با ظرفیت بالای تولید هستند اما جایگاه آن‌ها به‌مراتب پایین‌تر بوده و مجموع ارقام تولیدی سالیانه هر 3 کشور حتی به نصف تولید ایران نیز نمی‌رسد.

بر اساس گزارشات انجمن جهانی فولاد در سال 2017، ایران موفق به رشد 21 درصدی در تولید آهن اسفنجی شد اما نهایتا با پیشی‌گرفتن هند به جایگاه دوم دست یافت. میزان تولید آهن اسفنجی ایران در سال 2017 معادل 21.726 میلیون تن بود که این رقم رشد حدود 21.5 درصدی نسبت به سال 2016 را داشت. این در حالی بود که درصد رشد تولید آهن اسفنجی در جهان و در همین بازه زمانی 5.6 درصد و میزان کل تولید جهانی آهن اسفنجی یک میلیارد و 675 میلیون تن گزارش شد.

نمودار 1 طبق گزارش‌های انجمن جهانی فولاد، تغییرات تولید آهن اسفنجی از سال 2010 تا سال 2017 را برای کشورهای ایران و هند نشان می‌دهد. طبق این نمودار تولید ایران با روندی صعودی مواجه بوده که این به‌دلیل احداث واحدهای جدید صنعتی در کشور بوده است. سال 2017 را می‌توان سال طلایی برای تولید آهن اسفنجی ایران دانست؛ امید می‌رود که با تکمیل واحدهای در حال احداث و نیز افزایش ظرفیت واحدهای موجود در سال 2018، ایران علی‌رغم حفظ جایگاه خود در مقام دوم تولیدکنندگان آهن اسفنجی در دنیا مقدمات رسیدن به جایگاه اول را نیز فراهم کند.

کشورهای ایران و هند با دارا بودن ذخایر کافی و مناسب مواد اولیه تولید آهن اسفنجی و با استفاده از ظرفیت‌های تولید و نیروی کار خود توانسته‌اند تبدیل به 2 قطب اصلی تولید این ماده استراتژیک و راهبردی شوند. نمودار 2، مقدار تولید ماهانه آهن اسفنجی ایران و هند را در سال 2018 با هم مقایسه می‌کند. همان‌طور که مشاهده می‌شود، تولید آهن اسفنجی با فراز و نشیب‌های زیادی در این 3 ماه همراه بوده و روندی یکنواخت را طی نخواهد کرد. مقام اول جهانی تولیدکنندگان آهن اسفنجی برای ایران دور از ذهن نیست؛ چرا که ایران با آمار سال‌های گذشته نشان داده که از پتانسیل بالایی برای کسب این مقام برخوردار است.

عناوین برگزیده