تاریخ: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۶:۳۷
بازدید: ۲۱۵
کد خبر: ۱۷۶۵۵
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
با افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان

وضعیت صنعت خاکستری رو به راه است

می متالز - وزارت صنعت، معدن و تجارت، ۴ مرداد در نامه‌ای به سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش نرخ سیمان را قانونی اعلام و آن را تایید کرد، همچنین پیشنهاد تغییر نرخ سیمان با توجه به افزایش چشمگیر نرخ تمام شده این ماده و وضعیت صنعت سیمان، به درخواست‌های مکرر مدیران عامل و دبیران کارگروه‌های منطقه‌ای کارخانه‌های سیمان کشور ارائه شد.
وضعیت صنعت خاکستری رو به راه است

به گزارش می متالز، جعفر سرقینی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت از موافقت این وزارتخانه با افزایش ۱۲ درصدی نرخ سیمان خبر داد و گفت: این افزایش بها برای ۲ سال گذشته (۹۶ و ۹۷) سالانه ۶ درصد محاسبه و اجرایی شده است، ضمن اینکه این افزایش ۱۲ درصدی مشمول همه اقلام سیمان تولیدی می‌شود و مبنای عملکرد کارخانه‌های مربوط است.
لازم به یادآوری است که میانگین مصرف سیمان به ازای هر متر مربع واحد مسکونی ۲.۵ تا ۴ کیسه است و برای ۱۰۰ متر مربع به حدود ۴۰۰ کیسه سیمان نیاز داریم. برآورد می‌شود برای این کیسه‌های سیمان حدود ۴ میلیون تومان هزینه شود. کمترین هزینه در ساختمان‌سازی، مربوط به سیمان است.

 

وضعیت رو به راه

عبدالرضا شیخان، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان درباره افزایش نرخ سیمان و وضعیت این بازار اظهار کرد: با ۱۲ درصد افزایش نرخ سیمان از سوی وزارت صنعت، معدن و تجارت موافقت شد که به صورت ارشادی اعمال شده است.
شیخان گفت: از ابتدای امسال همان ۱۲ درصد افزایش یافته اما در مجموع، نرخ سیمان با توجه به شرایط هر منطقه و سقف عرضه و تقاضا، متفاوت است.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: تولید و عرضه سیمان، بیش از نیاز داخل است و هر منطقه با توجه به شرایط، قادر به تنظیم نرخ است. درحال‌حاضر فروش صنایع سیمان از نظر درآمدی بهتر شده است.
شیخان در ادامه خاطرنشان کرد: از یک سو افزایش نرخ اتفاق افتاد و از سوی دیگر تخفیف‌هایی که برخی سیمانی‌ها ارائه می‌کردند، حذف شد. آنقدر هزینه‌های تولید افزایش یافته که دیگر کارخانه‌های سیمان قادر به ارائه تخفیف نیستند. تا پیش از این، کارخانه‌های سیمان تخفیف‌های بسیاری می‌دادند و به نوعی رقابت منفی بین واحدها شکل گرفته
بود که این رقابت منفی تا حدی از بین رفته است.
دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان همچنین با اشاره به آمار ۴ ماه نخست امسال در زمینه تولید و صادرات سیمان عنوان کرد: در ۴ ماه نخست امسال ۲۲ میلیون تن کلینکر و حدود ۱۹ میلیون تن سیمان تولید کردیم که از این میزان ۱۶/۵ میلیون تن در داخل به فروش رسیده و حدود ۲ میلیون و ۳۰۵ هزار تن صادرات کلینکر و حدود ۲ میلیون و ۲۷۸ هزار تن صادرات داشتیم. در این ۴ ماه، مجموع صادرات به ۴ میلیون و ۵۸۳ هزار تن رسید.
شیخان در ادامه افزود: تولید و صادرات نسبت به سال گذشته حدود ۱۵ درصد افزایش داشته
است. وی همچنین با اشاره به نرخ روز سیمان، عنوان کرد: قیمت‌های ارشادی بدون ارزش افزوده هر کیسه سیمان، درب کارخانه حدود ۱۴۵ هزار تومان می‌شود. البته ارزش‌افزوده و کرایه حمل به آن افزوده می‌شود و به حدود ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

 

معقول بودن افزایش نرخ سیمان

نرخ سیمان از خرداد ۱۳۹۳ که آخرین افزایش نرخ این محصول تصویب شده، تاکنون افزایش نداشته است. یکی از مهم‌ترین دلایل افزایش نیافتن نرخ سیمان در چند سال گذشته، رکود حاکم بر بازار بوده که امسال نیز به دلیل افزایش هزینه‌های تولید، در نظر گرفته شده و همین موضوع سبب بهتر شدن اوضاع سیمانی‌ها در چند ماه گذشته شده است.
حسن صباغیان ‌بیدگل، کارشناس حوزه سیمان درباره تعیین نرخ سیمان، اظهار کرد: نرخ سیمان را انجمن صنفی صنعت سیمان تعیین می‌کند و دولت، آن را مورد تایید قرار می‌دهد.
حسن صباغیان ‌بیدگل در ادامه با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تا ۹۶ شاهد افزایش نرخ سیمان در بازار نبوده‌ایم، عنوان کرد: در چند سال گذشته به‌دلیل اینکه کشش بازار در سطح بسیار پایینی قرار داشت، کارخانه‌های سیمان تمایل چندانی به افزایش نرخ نداشتند و حتی قیمت‌ها پایین‌تر از نرخ مصوب پایان سال ۹۳ باقی ماند.
وی ادامه داد: هر چند اکنون وضعیت بازار تغییر قابل توجهی در زمینه تقاضا ندارد اما به‌دلیل افزایش هزینه‌های تولید، افزایش نرخ سیمان، معقول و منطقی به نظر می‌رسد.
لازم به یادآوری است که سال گذشته، میزان تولید سیمان کشور به ۵۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تن رسید و ۵۷ میلیون و ۹۰۰ هزار تن کلینکر نیز تولید شد؛ علاوه بر این ۴۹ میلیون تن سیمان نیز به بازار داخلی عرضه شد و صادرات ۶ میلیون تن سیمان و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار تن کلینکر به ثبت رسید.

منبع: صمت
عناوین برگزیده
پرطرفدارترین عناوین