تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۰۲:۴۸
بازدید: ۲۵۱
کد خبر: ۱۷۷۴۰
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در نشست خبری اعلام کرد؛

خصوصی‌سازی بنگاه‌های وابسته به ارز متوقف شد/ صندوق ETF، تنها روش آزادسازی سهام عدالت

می متالز - به گفته رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی٬ در طول ۱۸ سال گذشته، به لحاظ ریالی ۲۴۶ هزار میلیارد تومان مزایده برگزار شده که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان یعنی ۵۱ درصد در بورس و ۴۹ درصد خارج از بورس بوده است.
خصوصی‌سازی بنگاه‌های وابسته به ارز متوقف شد/ صندوق ETF، تنها روش آزادسازی سهام عدالت

به گزارش می متالز، روز دوشنبه 12 شهریور 97، نشست خبری معاون وزیر اقتصاد و رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در محل این سازمان برگزار و گزارش عملکرد یک‌ساله سازمان ارائه شد و به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داده شد. محورهای سخنان رئیس سازمان خصوصی‌سازی٬ سهام عدالت و خصوصی‌سازی بود. 

 

آخرین وضعیت سهام عدالت از زبان رئیس سازمان خصوصی‌سازی/ هفت میلیون نفر هنوز شماره شبا نداده‌اند

علی اشرف پوری حسینی، رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی٬ با اشاره به سامانه سهام عدالت گفت: از اسفند ۹۵ کار جدیدی درخصوص سهام عدالت تحت عنوان ساماندهی سهام عدالت شروع شد و ۱۷ اسفند ۹۵ این سامانه رونمایی شد و در اختیار مشمولان قرار گرفت. اولین کار عملیاتی این بود که اگر کسی تمایل به پرداخت باقیمانده وجه داشت، از این طریق انجام می‌داد. این کار تا اسفند ۹۶ ادامه داشت. عده قلیلی این کار را انجام دادند و عده کثیری از تخفیف ۵۰ درصدی استفاده کردند.

او ادامه داد: از سال ۹۶ از مشمولان شماره حساب بانکی خواستیم و تا پایان مهر ادامه خواهد داشت. نزدیک به ۴۰ میلیون نفر از ۴۹ میلیون نفر مشمول٬ شماره شبا را اعلام کردند و سود سال ۹۵ برای آنها واریز شد. مشمولان ششم اردیبهشت به بعد هم که شماره بانک ملت اعلام کرده‌اند٬ تا چند روز آینده واریز می‌شود. بنابراین پرونده سود سال ۹۵ در حال بسته شدن است. کسانی که از تخفیف استفاده کردند یا با واریز وجه، مبلغ را به یک میلیون تومان رساندند، سود خود را به میزان ۱۵۰ هزار تومان در یک یا دو مرحله دریافت کرده‌اند یا به زودی دریافت می‌کنند. کسانی هم که حدود ۵۰۰ هزار تومان داشتند، سود به میزان ۸۰ هزار تومان واریز شده یا می‌شود.

پوری حسینی درباره سود سال ۹۶ گفت: سود سال ۹۶ نزدیک به چهار هزار میلیارد تومان است که از سال قبل بیشتر است. هنوز هلدینگ خلیج فارس مجمع خود را برگزار نکرده و باید دید چقدر سود تقسیم می‌کند. به میزان سود تقسیمی این شرکت سود سال ۹۶ افزایش می‌یابد. سعی می‌کنیم در دو ماه پایانی سال سود را از شرکت‌ها وصول و به مشمولان واریز کنیم.

به گفته او٬ حدود هفت میلیون نفر از کسانی که در قید حیات هستند هنوز شماره شبا را به سازمان اعلام نکرده‌اند. از ۴۷ میلیون نفر مشمولان زنده، ۴۰ میلیون نفر شماره شبا اعلام کرده‌اند. او در این خصوص تاکید کرد که اگر نحوه آزادسازی سهام تصویب شود، درخصوص این افراد برای تحویل برگه سهم دچار مشکل می‌شویم. درخصوص سود سال ۹۵ این افراد هم اگر تا مهرماه شماره شبا اعلام نکنند، این پول سرمایه‌گذاری خواهد شد.

او همچنین بیان داشت: درخصوص متوفیان که بیش از دو میلیون نفر هستند، وراث آنها باید تا چهار ماه آینده به دفاتر مراجعه کنند. تا پایان سال فرصت می‌دهیم اما پس از آن احتمالا این سهام پس گرفته می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی آخرین حلقه باقیمانده سهام عدالت را آزادسازی آن دانست و ابراز امیدواری کرد که این مصوبه در ماه‌های آینده از مجلس خارج شود.

 

برخی بنگاه‌ها قابلیت خصوصی‌سازی ندارند/ توقف خصوصی‌سازی بنگاه‌هایی که دارایی ارزی دارند

پوری حسینی در رابطه با محور دوم نشست خبری یعنی خصوصی‌سازی گفت: برخی بنگاه‌ها قابلیت خصوصی‌سازی ندارند اما در کل تا پایان امسال خصوصی‌سازی‌هایی باید انجام شود. 

او ادامه داد: درخصوص بنگاه‌هایی که دارایی آنها ارزی است، کمی دست نگه داشته‌ایم تا مال دولت را با دقت بیشتری عرضه کرده باشیم اما عرضه بنگاه‌هایی که تاثیرپذیری از ارز ندارند را با دقت انجام می‌دهیم. 

به گفته او٬ در پنج ماهه امسال ۷۲ بنگاه عرضه شده که نزدیک به ۴۵ درصد عرضه‌ها با موفقیت انجام شد و بزرگترین واگذاری شرکت کشت و صنعت مغان بود که به قیمت ۱۸۵۰ میلیارد تومان فروش رفت و این رقم از عرضه‌های سال ۹۵ بیشتر است.

او در ادامه تاکید کرد: یکی از کارهای سخت سازمان خصوصی‌سازی این است که بیشتر آنچه باقی مانده، از جنس سهام غیربورسی و کنترلی است. قیمت‌گذاری غیربورسی‌ها سخت است. کنترلی واگذار کردن بنگاه‌ها هم مقاومت‌ها را بیشتر می‌کند.

این مقام مسئول اظهار داشت: در طول ۱۸ سالی که از عمر سازمان خصوصی‌سازی می‌گذرد، ۷۵۵ بنگاه یا سهم کنترلی داشته‌ایم که باید عرضه می‌شد که از کل آن در طول ۱۲ سال اول تنها ۱۳ درصد یعنی ۱۰۱ بنگاه فروش رفت و بقیه آن برای دولت یازدهم و دوازدهم باقی ماند. در طول پنج سال اخیر ۲۳۰ بنگاه یا سهم کنترلی واگذار شد. این نشان‌دهنده سختی کار در این حوزه است اما ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا خصوصی‌سازی را به پایان برسانیم.

 

پرسش و پاسخ/ امیدواریم تا پایان امسال آزادسازی سهام عدالت انجام شود

پوری حسینی درخصوص واگذاری سرخابی‌ها گفت: وزیر ورزش نامه‌ای به رئیس ‌جمهور نوشت و برخی مسائل مالی اصلاح شد. رئیس جمهور هم با اصل این واگذاری موافقت و تاکید کرد که دقت شود تا دست نااهلان نیفتد. اما مساله مصوبه مرداد ۹۴ است و اگر حل شود، این واگذاری انجام می‌شود. درخصوص واگذاری ورزشگاه‌ها هم برخی بنگاه‌ها از لیست خارج شدند و اگر قرار باشد کلا از لیست واگذاری خارج شوند، هیات وزیران باید مصوبه دهد. برخی از ورزشگاه‌ها هم امسال در لیست واگذاری نیستند.

۱۰سال تمام شد؛ تکلیف مدیریت سهام عدالت چیست؟ رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی در این رابطه توضیح داد که طبق مصوبه، تا آزادسازی کامل، دستگاه اجرایی آن را مدیریت می‌کند و امیدواریم تا پایان امسال آزادسازی به طورکامل انجام شود.

به گفته او آزادسازی سهام عدالت در دست بررسی هیات وزیران است و تنها روش درنظر گرفته شده برای آن تا حال حاضر، صندوق‌های قابل معامله در بورس است.

او در ادامه درخصوص واگذاری پتروشیمی باختر گفت: من در جلسه تحقیق و تفحص پتروشیمی باختر حضور داشتم. در این جلسه سوال این بود که چرا قبل از واگذاری، عده‌ای از سهامداران به قیمت پایین‌تری سهام خود را به بخش خصوصی دیگری فروخته‌اند؛ باید بگویم این مساله ربطی به سازمان خصوصی‌سازی و دولت ندارد و یک بخش خصوصی سهم خود را به بخش خصوصی دیگری فروخته است.

 

۶۳۱ بنگاه در لیست واگذاری قرار دارند

رئیس کل سازمان خصوصی‌سازی درخصوص تاثیر نوسان نرخ ارز بر واگذاری‌ها گفت: باید توجه داشت که نرخ ارز برای همیشه در نوسان نخواهد بود و وقتی تثبیت شود، ما کارمان را انجام می‌دهیم. ۲۰ نیروگاه و ۱۰ شرکت که ماشین‌آلات آنها وارداتی است، در لیست واگذاری قرار دارند که تعداد آنها کم اما ارزش آنها بالاست. 

به گفته او٬ بلاتکلیفی در قیمت برق برای واگذاری بسیار مشکل‌ساز است و اگر تکلیف روشن شود، واگذاری انجام خواهد شد. بقیه بنگاه‌ها هم تاثیر چندانی از ارز نمی‌گیرند و برخی بنگاه‌ها مثل صندوق‌های کشاورزی باید از لیست خارج شوند. پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال کمتر از ۱۰۰ بنگاه باقی خواهد ماند که عرضه نشده باشد.

او در رابطه با مطالبات سازمان خصوصی‌سازی نیز گفت: مطالبات سازمان چندان زیاد نیست. تنها رقم‌های عمده مربوط به شرکت مهندسی آب و خاک پارس و شرکت مهندسی فولاد بابت اکسین است که اینها را کاملا رصد می‌کنیم و از راه‌های قانونی مطالبات را پیگیری می‌کنیم. به جز این موارد، بدهکار عمده‌ای نداریم.

پوری حسینی درباره واگذاری‌های بورسی گفت: به جز سهام بیمه البرز و بیمه آسیا که فروخته بودیم و لغو شد، سهم بورسی دیگری نگهداری نکرده‌ایم و آنها را به سرعت فروخته‌ایم. بنابراین برای آینده با بورس کاری نداریم و بورسی‌ها فروش رفته است.

به گفته او٬ در طول ۱۸ سال گذشته، به لحاظ تعدادی ۲۰۵۵ مزایده برگزار شده که ۴۶۴ مزایده یعنی ۲۳ درصد در بورس و ۱۵۹۱ مزایده خارج از بورس برگزار شده است. به لحاظ ریالی، ۲۴۶ هزار میلیارد تومان مزایده برگزار شده که ۱۲۶ هزار میلیارد تومان یعنی ۵۱ درصد در بورس و ۴۹ درصد خارج از بورس بوده است.

عناوین برگزیده