تاریخ: ۱۴ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۱:۴۷
بازدید: ۲۵۴
کد خبر: ۱۷۷۶۴
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی
خریداران فلز سرخ در بورس کالا چه کسانی هستند؟

«بهین‌یاب» محصول را به تولیدکننده نهایی می‌رساند

می متالز - پس از باز شدن سقف رقابت در بورس کالا، معاملات کالاهایی همچون فلزات آغاز شده و فلز سرخ مس به طور نامنظم عرضه‌هایی را در زمینه کاتد و مفتول انجام داده است.
«بهین‌یاب» محصول را به تولیدکننده نهایی می‌رساند

به گزارش می متالز، البته برخی تولیدکنندگان پایین‌دست این صنعت، ادعا می‌کنند که سهمی از عرضه در بورس کالا نصیب آنها نشده و مشخص نیست این عرضه‌ها به‌دست چه کسانی می‌رسد.


یک گرم مس دریافت نکرده‌ایم

رضا طاهری‌زاده، فعال و تولیدکننده مس آلیاژی درباره نحوه عرضه مس در بورس کالا، اظهار کرد: مس به یک بازار مافیایی تبدیل شده چراکه من تولیدکننده در چند وقت اخیر نتوانسته‌ام یک گرم مس از بورس کالا دریافت کنم.
طاهری‌زاده در ادامه خاطرنشان کرد: حتی از سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان نیز نامه‌ای به بورس ارسال کرده‌ایم مبنی بر اینکه این شرکت، تولیدکننده است و سازمان بورس جواب داده که درحال‌حاضر امکان تامین وجود ندارد. این موضوع قابل توجه است که این عرضه‌ها را چه کسانی دریافت می‌کنند.
وی در ادامه توضیح داد: مس تا ۳ هفته پیش به طور منظم در بورس کالا عرضه می‌شد و از آنجا که این عرضه‌ها با دلار ۴۲۰۰ تومانی انجام می‌شود، مابه‌التفاوت آن در بازار آزاد بسیار زیاد است، اما به ما نمی‌رسد.
اگر قرار باشد مس صادر شود، چرا این کار به شرکت‌هایی همچون ما که قادر به ایجاد ارزش‌افزوده بیشتری هستیم سپرده نمی‌شود تا صادرات با ارزش‌افزوده انجام شود.
طاهری‌زاده در پاسخ به این پرسش که هم‌اکنون مس مورد نیاز خود را از کجا تهیه می‌کنید، گفت: ما مجبور هستیم نیاز خود را از بازار آزاد تامین کنیم. البته کارخانه ما از حدود ۴ ماه پیش به حالت نیمه‌تعطیل درآمده است.
وی افزود: وقتی قادر به تامین مواد اولیه نیستیم و نوسان بازار هم بسیار غیرقابل پیش‌بینی است، نمی‌توان به تولید ادامه داد.
او گفت: درحال‌حاضر نمی‌توانیم جنسی را به مشتری بفروشیم، چون مشتری قادر به تحمل نوسان‌ بیشتر نیست. در مدت ۳ ماه، مس کیلویی ۳۰ هزار تومان به ۹۰ هزار تومان رسیده است. چه کسی می‌تواند این نوسان را تحمل کند؟


راهکار‌ها مشخص است

این تولیدکننده پایین‌دست مس در ادامه خاطرنشان کرد: سیاست‌های دولت به جای اینکه رانت ایجاد کند باید بر مبنای آزاد شدن بازار باشد. با آزاد گذاشتن بازار، بیشتر مشکلات آن حل خواهد شد چراکه بیش از ۹۰ درصد این مسائل و مشکلات، راهکار دارد.
طاهری‌زاده با اشاره به اینکه نیازهای تولیدکنندگان مس در کشور مشخص است، گفت: به طور کلی ۶ شرکت شاخص به مس عرضه شده در بورس کالا نیاز دارند.
۱۰ شرکت کابل‌سازی وجود دارد و برخی شرکت‌ها در صنایع پایین‌دست‌تر قرار دارند که در مجموع تعداد کل این شرکت‌ها به ۳۰ یا ۴۰ شرکت نمی‌رسد و میزان مصارف این شرکت‌ها نیز مشخص است. بقیه کسانی که از بورس کالا مس خریداری می‌کنند برای دلالی یا صادرات این کار را انجام می‌دهند. اینکه چه کسی تولیدکننده است و مس را باید به چه کسانی داد، قابل کنترل است.
وی ادامه داد: درحال‌حاضر موضوع مهم این است که در بورس کالا عرضه‌ای انجام نمی‌شود یا به افراد خاصی عرضه می‌شود. بعدها عنوان می‌کنند که عرضه به همین مقدار بوده، درحالی که آمار گرفتن از شرکت‌هایی که در ۶ ماه گذشته تولید داشته‌اند برای فهمیدن اینکه از بورس کالا چه میزان خرید کرده‌اند و چه محصولی با چه قیمتی به بازار ارائه کرده‌اند، کار سختی نیست.


تعطیل می‌شویم

این تولیدکننده صنایع پایین‌دستی مس خاطرنشان کرد: اگر روال، ادامه همین روش باشد تا ۲ ماه دیگر باید واحد تولیدی خود را تعطیل کنیم چراکه وقتی قادر به تامین مواد اولیه نباشیم، تولید امکان‌پذیر نخواهد بود. از سوی دیگر ما ضایعات مسی را جمع‌آوری و آن را تبدیل و حتی صادر می‌کردیم اما زمانی که مس به‌وسیله واسطه‌ها خارج شود، دیگر این اتفاق نخواهد افتاد. گویا در ایران همه به تجارت علاقه دارند تا به تولید.
طاهری‌زاده ادامه داد: یک گرم از مسی که در بورس کالا عرضه می‌شود به من تولیدکننده نرسیده است. اگر در ماه ۲۰ تن – نه ۵هزار تن- به ما بدهند تا حدی می‌توانیم مشکل تولید را سروسامان بخشیم اما اعلام می‌کنند که ما قادر به تامین نیستیم.


کاتد و مفتول عرضه می‌شود

یک عرضه‌کننده بالادست مس در بورس کالا که خواست نامی از او برده نشود نیز درباره عرضه‌ها در بورس کالا در گفت‌وگو با صمت اظهار کرد: در حوزه مس، آخرین عرضه در ۱۲ مرداد انجام شد و از آن تاریخ، دیگر مفتول و کاتدی عرضه نشد.
البته این عرضه نشدن به دلیل بحث مشترک تمام عرضه‌ها در بورس کالا بود تا قیمت‌گذاری که بر مبنای نرخ جهانی ضربدر ارز۴۲۰۰ تومان بود، تغییر کند البته با این تغییر مبنا، با احتساب یک حساب سرانگشتی قیمت‌ها ۲ برابر می‌شد و از آنجا که مس یک صنعت مادر به‌شمار می‌رود، به طور کلی روی زنجیره مس اثرگذار بود. به همین دلیل ۲ هفته عرضه انجام نشد.
وی ادامه داد: تا اینکه هفته گذشته، پیرو ابلاغیه وزارت صنعت، معدن و تجارت مبنی بر برداشته شدن سقف رقابت در بورس کالا عرضه‌ها انجام شد. از این رو کاتد و مفتول هر دو عرضه شدند اما چون اختلاف نرخ کاتد پایین‌تر از مفتول است، معاملات کاتد لغو شد و عرضه مفتول ادامه یافت.
وی گفت: البته عنوان کردند که کاتد را چهارشنبه عرضه می‌کنند که این اتفاق نیفتاد. قرار است شنبه هفته آینده بر مبنای ۹۵درصد نرخ مفتول عرضه شده در هفته گذشته، عرضه انجام شود و شرکت ملی مس هم عنوان کرده ۴ هزار تن عرضه خواهد داشت.
این فعال حوزه مس در ادامه خاطرنشان کرد: مفتول در عـرضه نخست با سقف بـاز ۴۸ درصـد و در سـری دوم ۵۴ درصد افـزایش نرخ داشت و کاتـد هم نسبت بـه عرضـه اولیه خـود افزایش قیمتی نداشت.
وی در ادامه بیان کرد: مشکل کارخانه‌دارها این است که افزایش سطح قیمت‌ها قابل پیش‌بینی نیست و این غیرقابل پیش‌بینی بودن، بازار را ملتهب نگه خواهد داشت و سبب سوءاستفاده برخی برای جو دادن به بازار می‌شود.
او ادامه داد: برای مثال برخی در بازار نفوذ کرده و القا می‌کنند که اگر از آنها خرید نکنند با وجود سقف باز ممکن است کالا گران‌تر شود. بدین‌گونه برخی در بازار سبب افزایش حبابی قیمت‌ها می‌شوند که یکی از مشکلات سقف آزاد است.
وی در ادامه توضیح داد: مشکل بزرگ دیگر این است که دلار نرخ مشخصی در کشور ندارد. سامانه سنا دلار را از ۲۸ مرداد حذف کرده و در بازار ثانویه خرید و فروشی انجام نمی‌شود که بتوان بر مبنای آن تصمیم‌گیری کرد. بر اساس نامه وزیر صنعت، معدن و تجارت، اگر بخواهیم روی قیمت‌ها نظر دهیم، اصلا دلاری نداریم که روی آن حساب کنیم.
این فعال حوزه مس در ادامه عنوان کرد: در زمینه کاتد برای عرضه مشکلی وجود ندارد و خریداران آنها مشخص است، در سطح محدودی خرید و فروش انجام می‌شود و با توجه به ظرفیت کارخانه، رقابت داخلی وجود دارد.
در این زمینه شرکت ملی مس حتی اگر قطره‌چکانی عرضه داشته باشد، باز هم به همه می‌رسد.
بنابراین در زمینه کاتد مشکلی وجود ندارد، اما در زمینه سیم و کابل تقاضاکنندگان بالاست ممکن است با کمبود روبه‌رو شویم.


راه‌اندازی سامانه بهین‌یاب، راه ورود تولیدکنندگان واقعی

به گفته وی، سامانه بهین‌یاب قرار است تا ۱۵ شهریور راه‌اندازی شود تا متقاضیان در این سامانه ثبت‌نام کنند. اگر این اتفاق روی دهد تولیدکنندگان واقعی می‌توانند بیشتر وارد بورس شوند تا دلالان.


تنها راه نجات بازار مس، ارز ثانویه

یک مقام مسئول در حوزه مس گفت: باز شدن سقف قیمتی برای معاملات مس در بورس کالا حرکتی رو به جلو است و ما موافق انجام معاملات بر اساس ارز ثانویه هستیم.
به گزارش تسنیم، محسن بازارنویی با اشاره به باز شدن سقف قیمتی برای معاملات مس در بورس کالا گفت: این شیوه‌نامه، حرکتی رو به جلو است و از این بابت باید از مسئولان تشکر کرد اما موافق انجام معاملات بر اساس ارز ثانویه هستیم.
وی تاکید کرد: تنها راه نجات بازار مس، مبنا قرار گرفتن نرخ ارز ثانویه است؛ علاوه بر این، خواهان آن هستیم که در نرخ محصولات عرضه شده در بورس کالا دخالتی نشود تا نرخ بر اساس عرضه و تقاضا و شرایط بازار تعیین شود اما دولت نگران است که قیمت‌ها در بازار افزایش ناگهانی داشته باشد. این در حالی است که اکنون نیز کالاها در بازار آزاد به نرخ واقعی معامله می‌شوند.


نرخ باید براساس تقابل عرضه و تقاضا کشف شود

معاون مالی شرکت صنایع ملی مس ایران ادامه داد: محاسبه نرخ پایه کاتد در بورس کالا، باید بر اساس متوسط LME ضربدر نرخ ارز در بازار ثانویه باشد. این در حالی است که سقف قیمتی نیز باید برداشته شود و با انجام رقابت، نرخ بر اساس تقابل عرضه و تقاضا کشف شود.
وی اظهار کرد: هفته گذشته، وزارت صنعت، معدن و تجارت، بخشنامه‌ای صادر کرد که بر اساس آن، فرمول متوسط LME ضربدر نرخ ارز ۴۲۰۰ تومان ضربدر ۱.۱، نرخ پایه قرار گرفت و سقف قیمتی نیز برداشته شد اما با مبنا قرار گرفتن این فرمول محاسباتی، نرخ کاتد در رقابت رشدی نداشت و مفتول از رشد برخوردار بود.
بازارنویی اضافه کرد: بنابراین معاملات کاتد باطل شد و نرخ مفتول مبنای محاسبه نرخ کاتد قرار گرفت. در این شرایط، از نرخ مفتول ۵ درصد کم می‌شود و وقتی نرخ مفتول کشف شد، بر ۱.۰۵ تقسیم و نرخ پایه کاتد تعیین می‌شود.

منبع: صمت
عناوین برگزیده