تاریخ: ۳۰ شهريور ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۷:۵۴
بازدید: ۲۵۹
کد خبر: ۱۸۸۲۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

گره گشایی برای ورود محصولات معدنی و فولادی به بازار عراق

می متالز - نشست ” هم اندیشی، معرفی و بررسی ظرفیت ها و بسترهای فراهم شده برای حضور و ارتقا سهم ایران در بازار عراق” با حضور خانه معدن ایران و نمایندگان سایر تشکل های اقتصادی در اتاق بازرگانی ایران برگزار شد.
گره گشایی برای ورود محصولات معدنی و فولادی به بازار عراق

به گزارش می متالز، در این نشست که به درخواست اتاق مشترک ایران و عراق و با حضور خسروتاج معاون محترم وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، ابتدا دکتر آل اسحاق رئیس محترم اتاق ایران-عراق آمار صادرات ایران به کشور عراق را طی چند سال گذشته بیان کردند.

به گفته ایشان ارزش صادرات ایران به عراق بدون احتساب فرآورده های نفتی و صنعت توریسم، 3 میلیارد و 800 میلیون دلار بوده است. در 5 ماه گذشته 7 میلیون و 100 هزار تن کالا و محصول به عراق صادر گردیده و میزان محبوبیت کالای ایرانی در عراق نسبتا مناسب است. آل اسحاق هم چنین عنوان کردند که بدون سازمان دهی و برنامه ریزی نمی توان حضور ثابت و مدام در بازارهای کشور عراق داشت که متاسفانه امروز ما بدون داشتن هدف، در حال صادرات به کشور عراق هستیم. اوضاع سیاسی به وجود آمده در عراق نیز اصلا نمی تواند برای فعالان اقتصادی نگران کننده باشد زیرا در گذشته هم شاهد چنین موج هایی بوده ایم و در نهایت همه این اتفاقات به نفع تاجران ایرانی خاتمه یافته است.

 

میزان صادرات محصولات معدنی به عراق (عمدتا گل حفاری، بنتونیت )

رئیس اتاق ایران و عراق ادامه دادند که سهم ایران در بازار عراق 17 درصد است والبته صرفا نماینده و هیات تجاری فرستادن به عراق، نمی تواند راهگشای افزایش این سهم باشد.

در ادامه این نشست جناب دکتر سیف، مدیر تشکل ها و مسئولیت های اجتماعی اتاق ایران عنوان کرد که نقش بنگاه های کوچک و متوسط در شرایط بحرانی اقتصاد کشورمان می تواند کلیدی باشد. البته رعایت اصول اخلاق حرفه ای در بازارها عامل ماندگاری و ثبات ایران بوده است.
امیدواریم اعضای تشکل ها همگام با ظرفیت های اتاق های مشترک بتوانند گام بردارند.

خسروتاج ریاست محترم سازمان توسعه تجارت با مطرح کردن فرصت های اقتصادی پیش رو در کشورهای همسایه به خصوص کشور عراق، گزارشی از وضعیت کلی طرح بازار ثانویه و سامانه نیما گفت؛ بنابر تعهدات ارزی ایجاد شده برای صادرکنندگان، از ابتدای امسال انتظار بر این بوده که درآمدهای صادراتی به چرخه اقتصاد کشور برگردد وبه همین منظور مقرر گردیدگروههای کالایی پتروشیمی، فولاد و کانیهای فلزی ارز خودرا از سامانه نیما تامین کنند و دیگر گروه های کالایی از راه های دیگر نیز بتوانند در جهت تامین ارز مورد نیاز خود استفاده کنند.

در پایان این جلسه نمایندگان تشکل های اقتصادی زیر نظر اتاق ایران، پیشنهادات خود را در جهت بهبود اوضاع روابط اقتصادی با کشور عراق ارائه دادند.

منبع: معدن 24
عناوین برگزیده