تاریخ: ۰۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۲:۲۱
بازدید: ۲۰۲
کد خبر: ۱۸۹۹۹
سرویس خبر : آهن و فولاد
تجارت جهانی و منطقه‌ای پروفیل بدون درز فولادی (3)

هند بزرگترین واردکننده پروفیل بدون درز فولادی

می متالز - تجارت جهانی پروفیل بدون درز فولادی، حدود یک میلیون تن در سال است و عمده تولید آن همانند لوله‌های بدون درز توسط کشورهای توسعه یافته و صنعتی صورت می‌گیرد و کشورهای زیادی نیز این محصول را وارد می‌کنند.
هند بزرگترین واردکننده پروفیل بدون درز فولادی

به گزارش می متالز، خاورمیانه طی سال‌های 2010 تا 2017 سالانه مشتری حدود 26 درصد از صادرات جهانی این محصول بود. در سال 2017 هند در جایگاه بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در دنیا قرار گرفت.

لوله‌های بدون‌درز و پروفیل‌های توخالی بدون درز (با سطح مقطع غیر دایره‌ای) علاوه بر استفاده سنتی در صنایع نفت و گاز، در ساخت جرثقیل‌ها و ماشین‌آلات سنگین به طور فزاینده‌ای کاربرد دارد. عدم جوشکاری بر روی پروفیل باعث استحکام بالا و خواص استاتیکی مناسب می‌شود که خود باعث کاهش ضخامت و وزن پروفیل است. کم کردن وزن در طراحی ماشین‌آلات و سازه‌ها بسیار ضروری است. در طول چند دهه گذشته، مواد اولیه پیشرفته‌تر برای تولید لوله‌ها و پروفیل‌های توخالی بدون درز توسعه یافته‌اند تا امروزه پروفیل‌ها با خواص مکانیکی و شیمیایی بهتر در دسترس باشند. حجم تجارت جهانی پروفیل‌های بدون درز به طور میانگین (طی سال‌های 2017- 2010) سالانه 955 هزار تن بود.

کشورهای واردکننده پروفیل‌های بدون درز فولادی طی سال‌های 2010 و 2017 در نمودار 1 نشان داده شده‌اند. این کشورها عمدتا تولیدکنندگان نفت و گاز یا تولیدکنندگان ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی در دنیا هستند که مصرف‌کننده این نوع پروفیل‌ها به‌شمار می‌روند. در سال 2017 کشور هند با واردات 119 هزار تن بزرگ‌ترین واردکننده این محصول در دنیا بود، امارات متحده عربی نیز در سال 2017 حدود 20 هزار تن واردات داشت که برابر با 2 درصد از تجارت جهانی پروفیل بدون درز در این سال است. به طور کلی در بازه سال‌های 2010 تا 2017 کشورهای هند، امارات، هلند و کره جنوبی به ترتیب با میانگین واردات سالانه 131، 114، 87 و 61 هزار تن در سال بزرگ‌ترین واردکنندگان پروفیل بدون درز فولادی در دنیا بوده‌اند.

از آنجایی که در مناطق ویژه تجاری کشور امارات مخصوصا دوبی و ابوظبی بسیاری از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان کالاهای مورد نیاز کشورهای نفت خیز (OCTG) دارای دفاتر تجاری و نمایندگی هستند، این مناطق به مراکز توزیع این تولیدکنندگان نیز بدل شده‌اند، به این صورت که این نمایندگی‌ها بخشی از تولیدات خود در سایر کشورها را از طریق واردات، در امارات دپو کرده و به یُمن بنادر و گمرکات مجهز و پیشرفته این کشور، در صورت وجود تقاضا سریعا به صورت صادرات مجدد «ری اکسپورت» در سایر کشورهای منطقه و حتی جهان توزیع (صادر) می‌کنند؛ آمار این صادرات مجدد در میزان صادرات کشور امارات متحده تأثیرگذار است و باید مورد توجه قرار گیرد، زیرا منبع این صادرات، تولیدات خود کشور امارات نیست، این کشور دربازه سال‌های 2012 تا 2017 به طور میانگین سالانه 27 هزار تن «ری اکسپورت» پروفیل‌ها با سطح مقطع غیردایره‌ای را در گمرکات خود به ثبت رسانده است.

عناوین برگزیده