تاریخ: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۰۱:۲۹
بازدید: ۳۹۳
کد خبر: ۲۰۰۵۷۲
سرویس خبر : فلزات غیرآهنی

معدن مس راوه تمامی مجوز‌های لازم را داراست

‌می‌متالز - مدیرعامل معدن مس راوه گفت: معدن مس راوه تمامی مجوز‌های لازم زیست‎محیطی، منابع طبیعی و قانونی را اخذ کرده است.

به گزارش می‌متالز، محمدرضا اصف اظهار داشت: مجوز اکتشاف معدن مس رواه ۲۱ فروردین ۸۴ صادر شده و این در حالی بود که آن زمان استعلام محیط زیست نیاز نبود، حتی ثبت محدوده که براساس آن در سازمان صمت، ما شروع به سرمایه‌گذاری اکتشافی کردیم، سال ۸۲ اتفاق افتاده است، یعنی وزارت صمت به ما به عنوان بخش خصوصی ۱۷ سال قبل گفته که در آن مکان سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین اولین مجوز اکتشاف آن زمان صادر شده است.

وی افزود: طی این مدت میلیارد‌ها تومان سرمایه‌گذاری اکتشافی مدیریتی انجام داده‌ایم، گواهی کشف معدن سال ۸۹ توسط سازمان کشف معادن که عالی‌ترین رکن معدنی کشور است، تصویب و ابلاغ شده است، در این شورای عالی معادن، سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست و صمت و ... نماینده داشته و دارند. مجوز بهره‌برداری ما که ۱۱ ساله است، سال ۹۱ بر اساس همین ماجرا توسط سازمان صمت صادر شده و این معدن، معدن امروز و دیروز نیست.

مدیرعامل معدن مس راوه ادامه داد: در سال ۸۸ سازمان محیط زیست اقدام به افزایش محدوده پلنگ دره کرد که معدن ما نیز در گوشه‌ای از این محدوده افتاد، در واقع قبل از این تاریخ، معدن خارج از محدوده پلنگ دره بود، بر این اساس، به ما می‌گویند که گزارش کاری خودمان را براساس یک گزارش زیست محیطی تحویل بدهیم که ما هم این کار را انجام دادیم، یعنی یک جلد گزارش زیست محیطی، یک جلد گزارش کارخانه فرآوری، یک جلد گزارش سد باطله به سازمان صمت و به سازمان محیط زیست کشور تحویل دادیم.

اصف بیان داشت: از نظر برداشت خاک، هیچ مانعی نداریم و مجوزمان کامل و قانونی است، کارخانه فرآوری هم در خارج از محدوده معدن و خارج از محدوده پلنگ دره جانمایی شده و نزدیک به کارخانه سیمان است و مجوزش در سال ۹۱ صادر شده، ضمن اینکه هیچ نوع مواد شیمیایی مصرفی خطرناکی هم در آن نیست و آب و سمغ برای روش فروتاسیون استفاده می‌شود و از عیار نیم درصد به عیار ۲۴ درصد می‌رسانیم.

وی با اشاره به اینکه معدن دالی از نظر فنی و زیست محیطی یکی از خوش شانس‌ترین معادن مس پروفیلی کشور است، افزود: ماده معدنی ما، مس پروفیلی است که کم عیار و تناژ بالا محسوب می‌شود؛ ولی در سطح زمین گسترده و پراکنده نیست و به صورت یک سیلندر با ابعاد دویست متر در دویست متر با عمق حدود ۱۵۰ متر در زمین مدفون است، یعنی برداشت آن با کمترین تخریب به محیط زیست اطراف خواهد بود، ما یک معدن مشابه این معدن را در یونان دیده‌ایم و از آن برای عملیات بهره‌برداری الگو گرفته‌ایم، نکته بعدی این است که ماده معدنی معمولاً یا روی زمین است یا زیر زمین. ماده معدنی معدن دالی ۲۰ درصد آن بالای سطح زمین است؛ یک مخروط کله‌قندی که ۷۰، ۸۰ متر بالای سطح زمین قرار دارد که یعنی شما یک میلیون تن ماده معدنی را برداشت می‌کنید که بدون هیچ‌گونه باطله برداری است و این مزیت بزرگی محسوب می‌شود. شاید در معادن دیگر باید روی آن باطله برداری زیادی انجام شود و به محیط اطراف کمی صدمه وارد می‌شود تا برسند به ماده معدنی. وقتی که سطح زمین صاف شد، ۷۰، ۸۰ متر به صورت پیت برداشت می‌شود و بقیه را به صورت زیرزمینی کار کنیم.

مدیرعامل معدن مس راوه بیان کرد: نکته بعدی این است که معدن‌داری از نظر موقعیت جغرافیایی از چند طرف ایزوله شده است، موقعیت معدن از نظر جغرافیایی در جایی واقع شده که تقریباً هیچ فعالیت اقتصادی، صنعتی و کشاورزی و دامداری و توریستی در آنجا متصور نیست، اگر یک نفر یک بازدید یکی دو ساعته از آنجا داشته باشد، متوجه می‌شود که در آنجا هیچ چیزی نیست و شاید ممکن است یکی دو آخور یا تکه زمین درختی کوچک اطرافش باشد که چندان قابل توجه نیست و اگر احیانا خسارتی متصور باشد، می‌تواند از نظر قانونی پیگیری شود. حتی برای آنکه همین مزاحمت کوچک نیز نباشد، همین ۱۰، ۲۰ روز قبل به ما مجوز و راه جدید دادند که خارج از زمین‌های مردم وارد معدن شویم که آن هم با تأیید همه ارگان‌های ذیربط بوده است. از خود روستای راوه هم حدود دوازده کیلومتر فاصله دارد، بنابراین تهدید‌های زیست محیطی چندانی برای روستا متصور نیست.

اصف گفت: همه این نکته‌ها، مزیت‌های زیست محیطی این معدن هستند که کمتر معدنی آن‌ها را دارد و انشاالله با راه‌اندازی آن، حدود ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند خواهند شد. مس کاربرد صنعتی و نظامی و صادراتی و مصرف داخلی دارد و تکنولوژی آن بومی است، این یک نعمت خدادادی است که ملت باید از آن بهره‌مند شوند. ملاحظات زیست محیطی باید در نظر گرفته شود و ما هم انشاالله این مسائل را درنظر خواهیم گرفت.

وی خاطرنشان کرد: از نظر آب مصرفی در محدوده معدن و برای برداشت از آن به آب نیاز نداریم و برای کارخانه فرآوری هم مجوز انشعاب هفت لیتر بر ثانیه را از سازمان آب منطقه‌ای خریداری کرده‌ایم و یک قرارداد چند صد میلیون تومانی با آن برای خرید این انشعاب بسته‌ایم و به آب آن منطقه نیاز نداریم که این از انشعاب خط لوله اصلی یک انشعاب به سمت جایی که زمین کارخانه فرآوری است، خواهد آمد.

اصف گفت: ما حتی در نظر داریم وقتی این آب به سمت محدوده کارخانه فرآوری می‌آوریم، دو خط لوله به جای یک خط لوله بیاوریم و خط لوله دوم را تا روستا امتداد بدهیم که روستاییان راوه بتوانند از خط لوله اصلی آب سالم دریافت کنند.

منبع: خبرگزاری فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده