تاریخ: ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۵۹
بازدید: ۲۹۲
کد خبر: ۲۰۱۲۹۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
مختاری:

در شرایط تحریم توسعه معادن موجب رشد اقتصاد کشور می‌شود/ چالش پیش‌روی فعالان حوزه معدن در سال جهش تولید چه بود؟

‌می‌متالز - عضو هیات مدیره معدن دالی گفت: با توجه به اینکه نقش معادن در اقتصاد و شکوفایی و رشد اقتصاد کشور اهمیت بسزایی دارد و در فروش نفت نیز با وجود تحریم‌ها دچار مشکل شده‌ایم حوزه معادن می‌تواند در این زمینه راهگشا باشند.

به گزارش می‌متالز، شروین مختاری، عضو هیات مدیره معدن دالی در نشست بررسی نقش معادن مس در سال جهش تولید و اهمیت افزایش تولیدات غیرنفتی در حوزه‌های معدنی، اظهار کرد: با توجه به اینکه نقش معادن در اقتصاد و شکوفایی و رشد اقتصاد کشور اهمیت بسزایی دارد و در فروش نفت نیز با وجود تحریم‌ها دچار مشکل شده‌ایم حوزه معادن می‌تواند در این زمینه راهگشا باشند.

وی افزود: معدن مس راوه تمامی مجوز‌های لازم زیست‎محیطی، منابع طبیعی و قانونی را اخذ کرده است. مجوز اکتشاف معدن مس راوه ۲۱ فروردین ۸۴ صادر شد و در آن زمان استعلام محیط زیست نیاز نبود، ما شروع به سرمایه‌گذاری اکتشافی کردیم، یعنی وزارت صمت به ما به‌عنوان بخش خصوصی ۱۷ سال قبل گفته که در آن مکان سرمایه‌گذاری کنیم، بنابراین اولین مجوز اکتشاف آن زمان صادر شده است.

عضو هیات مدیره معدن دالی گفت: طی این مدت میلیارد‌ها تومان سرمایه‌گذاری اکتشافی مدیریتی انجام دادیم، گواهی کشف معدن سال ۸۹ توسط سازمان کشف معادن که عالی‌ترین رکن معدنی کشور، تصویب و ابلاغ شده است، در شورای عالی معادن، سازمان‌های منابع طبیعی و محیط زیست و صمت نیز نماینده داشته و دارند.

به گفته مختاری معدن دالی از نظر فنی و زیست محیطی یکی از خوش‌شانس‌ترین معادن مس پروفیلی کشور است، ماده معدنی ما، مس پروفیلی است که کم‌عیار و تناژ بالا محسوب می‌شود؛ ۵ میلیون تن ذخیره قطعی و ۱۲ میلیون تن ذخیره تخمیری است که منجر به تولید مس ۳۰ درصد خواهد شد. ولی در سطح زمین گسترده و پراکنده نیست و به صورت یک سیلندر با ابعاد ۲۰۰ متر در ۲۰۰ متر با عمق حدود ۱۵۰ متر در زمین است، یعنی برداشت آن با کمترین تخریب به محیط زیست اطراف خواهد بود.

وی همچنین عنوان کرد: از نظر آب مصرفی در محدوده معدن و برای برداشت از آن به آب نیاز نداریم و برای کارخانه فرآوری هم مجوز انشعاب هفت لیتر بر ثانیه را از سازمان آب منطقه‌ای خریداری کرده‌ایم و یک قرارداد چند صد میلیون تومانی با آن برای خرید این انشعاب بسته‌ایم و به آب آن منطقه نیاز نداریم که این از انشعاب خط لوله اصلی یک انشعاب به سمت جایی که زمین کارخانه فرآوری است، خواهد آمد.

عضو هیات مدیره معدن دالی گفت: ما حتی در نظر داریم وقتی این آب به سمت محدوده کارخانه فرآوری می‌آوریم، دو خط لوله به جای یک خط لوله بیاوریم و خط لوله دوم را تا روستا امتداد بدهیم که روستاییان راوه بتوانند از خط لوله اصلی آب سالم دریافت کنند.

مختاری با بیان اینکه با راه‌اندازی آن، حدود ۱۲۰۰ نفر به صورت مستقیم و غیرمستقیم بهره‌مند خواهند شد، تصریح کرد: در این مورد از اهالی روستای منطقه دعوت به همکاری صورت گرفته و برای اشتغال‌زایی، اولویت اول اهالی روستای راوه هستند.

وی افزود: مس کاربرد صنعتی و نظامی و صادراتی و مصرف داخلی دارد و تکنولوژی آن بومی است، این یک نعمت خدادادی است که ملت باید از آن بهره‌مند شوند.

عضو هیات مدیره معدن دالی ادامه داد: طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده بخشی از درآمد حاصل از فروش به صنایع پایین دستی در این چرخه به حساب دهیاری روستا واریز شده و موجب رونق و توسعه روستای راوه خواهد شد.

مختاری بیان کرد: موضوع ممانعت از فعالیت معدن از طریق مجاری قانونی اقدام کردیم و تمامی سازمان‌ها با ما همراه هستند چرا که این معدن مجوز و پروانه بهره‌برداری را دارد؛ اگر مسئولی ادعا می‌کند که مجوز بهره برداری را ندارد باید مستندات لازم را ارائه کند.

به گفته وی با توجه به پیگیری‌های سازمان صمت استان قرار بر این است هیاتی از استان با روستاییان صحبت کرده و آن‌ها را در این زمینه متقاعد سازند.

عضو هیات مدیره معدن دالی معتقد است نحوه فرآوری مس هیچ خطر زیست محیطی ندارد، ضمن اینکه مسئله اصلی در حال حاضر بهره‌برداری از ظرفیت معدن است نه فرآوری محصولات معدنی. از این‌رو با توجه به اینکه اهالی روستا اطلاعات غلطی در اختیارشان قرار داده شده، برخلاف واقعیت موجود از سوی عده‌ای تحریک می‌شوند.

مختاری در پایان خاطرنشان کرد: همواره در تلاش هستیم که این موانع را برطرف کرده و به‌زودی شاهد بهره‌برداری از معدن مس راوه باشیم.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد اسلامی (آنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده