تاریخ: ۱۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۹:۳۶
بازدید: ۲۳۲
کد خبر: ۲۰۱۴۲۷
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران:

زیرساخت مناسبی برای معاملات آنلاین طلا وجود ندارد

‌می‌متالز - رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران با اشاره به رخداد‌ها و تجارب بدست آمده از نحوه خرید و فروش طلا در نوروز ۹۹، روز مادر و اعیاد شعبانیه سالجاری، گفت: هنوز برای انجام معاملات آنلاین این مصنوعات زیرساخت مطلوب در کشور وجود ندارد پس بهتر است خرید و فروش آن در فضای مجازی ممنوع شود.

بهگزارش می‌متالز، ابراهیم محمدولی روز سه شنبه؛ از نبود زیرساخت‌های نظارتی مناسب برای انجام معاملات مصنوعات طلا در فضای مجازی خبر داد و افزود: در حال حاضر اشکالات زیادی در دادوستد این مصنوعات در فضای مجازی به چشم می‌خورد که کمبود این نارسایی‌ها در نهایت به نفع سودجویان است.

وی ادامه داد: بیشتر فروشندگان آنلاین طلا، پروانه کسب و کار نداشته و برخی دیگر نیز کالایی را به نمایش می‌گذارند که از نظر وزن، سنگ‌های به کار رفته، عیار مورد نظر و ... با آنچه در واقعیت است؛ تفاوت زیادی دارد.

این فعال بخش خصوصی عدم پاسخگویی و دسترسی به فروشنده را بیشترین شکایت خریداران آنلاین طلا دانست و گفت: در این نوع معاملات، ابهامات بسیاری دیده می‌شود که خریدار و فروشنده را به مشکل کشانده و درگیر می‌کند، ضمن آنکه اتحادیه نیز در این زمینه مسوولیتی ندارد و نمی‌تواند مشکلی را مرتفع سازد.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران افزود: این معاملات همواره به ضرر خریداران نبوده؛ بلکه کلاهبرداران نیز در قالب مشتری از نبود نظارت و ابهامات معاملاتی از فروشندگان سوءاستفاده می‌کنند.

وی با ذکر مثالی ادامه داد: سودجویان پس از دریافت طلا به بهانه‌های مختلف، کالا را مرجوع کرده و پولی را اخذ می‌کنند و زمانی که طلا به دست فروشنده می‌رسد، چیزی جز کالای بدلی و تقلبی وجود ندارد.

محمدولی به تلاش اتحادیه مربوطه و همکاری قوه قضاییه در جهت ساماندهی معاملات آنلاین طلا اشاره کرد و گفت: طی یک سال گذشته رایزنی‌های متعددی با کارشناسان این قوه انجام شده تا به جای ممنوعیت خرید و فروش آنلاین، آیین نامه‌ای مناسب و کاربردی با هدف تسهیل خرید و فروش آنلاین تنظیم، مصوب و اجرایی شود.

رئیس اتحادیه سازندگان و فروشندگان طلا و جواهر تهران گفت: مشکل معاملات آنلاین طلا، مختص به ایران نبوده و سایر کشور‌ها نیز با مسائلی همچون نبود نظارت و سودجویی ها، دست به گریبان هستند به طوری که تا به امروز تجربه و یا فرمولی موفق برای این منظور دیده نشده است.

وی تاکید کرد: با وجود مشکلات و ابهامات متعددی که در معاملات آنلاین طلا وجود دارد؛ این اتحادیه درصدد پاک کردن صورت مساله نبوده و تلاش دارد تا هرچه زودتر آیین نامه‌ای جامع و فراگیر تدوین کند.

محمدولی در پایان، خرید از واحد‌های صنفی دارای پروانه را مطمئن‌ترین راه دادوستد طلا دانست و از خریداران مصنوعات طلا درخواست کرد تا همچنان معاملات خود را به شیوه قدیم انجام دهند و از مراجعه به سایت‌ها و صفحات مجازی خودداری کنند تا فعالان این صنف با کاهش پرونده‌های شکایتی، تمرکز بیشتری بر تدوین آیین نامه مربوطه داشته باشند.

براساس اخبار منتشر شده از سوی اتحادیه طلا و جواهر کشور، قرار بر این بود تا آیین نامه‌ای در خصوص معاملات آنلاین طلا در سال جاری، ابلاغ شود و این موضوع همچنان در وزارت صمت، اتاق اصناف ایران و اتحادیه‌های مربوطه در حال بررسی بوده به طوری که تا به امروز هیچ یک از بند‌های این آیین نامه نهایی نشده است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده