تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۲:۱۸
بازدید: ۳۹۱
کد خبر: ۲۰۱۴۴۲
سرویس خبر : محیط زیست
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی خبر داد

توقف عملیات ۶ معدن در ارسباران

‌می‌متالز - مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با بیان اینکه هرگونه ورود و تعرض به مناطق جنگلی ممنوع بوده و در صورت مشاهده هرگونه تخریب و قطع درختان جنگلی برخورد قانونی خواهد شد، گفت: بیش از شش معدن بزرگ که قصد ادامه عملیات برای حیات یا اکتشافات و یا پروانه فعالیت در داخل ارسباران داشتند، فعلا متوقف و برای سه معدن دیگر نیز اعلام جرم شده است.

به گزارش می متالز، رحیم مهردادی در نشست خبری با اصحاب رسانه منطقه ارسباران در شهرستان اهر گفت: حیات بشریت وابسته به زمین و ذخایر طبیعی آن بوده و باید همگان در حفظ و صیانت از این نعمت الهی تلاش کرده و بدون کم وکاست به آیندگان تحویل دهیم.

وی، وجود درختان و ذخایر جنگل را کارخانه تولید اکسیژن برای ادامه حیات بشر برشمرد و افزود: زمین غیر قابل قیمت گذاری است و باید با تمام وجود در برابر سودجویی‌ها و برخی عوامل تهدید کننده منابع طبیعی از جمله ساخت‌وسازهای غیرمجاز در اراضی و مراتع ملی، ویلاسازی‌های غیر مجاز، توسعه زمین‌های زراعی و باغی در مقابل تخریب مراتع ملی و... مقابله کنیم.

وی از جمله مطالبات مهم و اساسی در حفظ و حراست مراتع و جنگل‌های ارسباران را ایجاد پایگاه دائمی صیانت از ارسباران با طرح تحقیقاتی، ایجاد پایگاه اطفای حریق دائمی و اجرای طرح صیانت از منطقه ارسباران و همچنین جذب نیروهای حفاظتی مختص جنگل برای حفاظت از جنگل‌های ارسباران عنوان کرد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه از جمله قوانین اجرایی در خصوص روستاهای خالی از سکنه نیز افزود: طبق قانون، روستاهایی که خالی از سکنه بوده و مراتع آن به حال خود رها شده است، مراتع روستاها ممیزی و برای استفاده عشایر از مراتع و چراگاه‌های آنها واگذار می‌شود که نیاز است این قانون بیشتر مورد مطالعه و بررسی قرار گیرد.

وی، سیاست فعلی دولت را مهاجرت از شهرها به روستاها برشمرد و افزود: باید تمام مسئولان کشوری و استانی در حل مسائل و مشکلات پیش روی روستائیان وارد عمل شده و با حمایت همه جانبه تمام زیرساخت‌ها و امکانات را برای مهاجرت معکوس از شهر به روستا را فراهم کنند.

وی، ظرفیت‌های جنگلی و مرتعی کشور و به ویژه آذربایجان شرقی را برای برخی فعالیت‌های دامی محدود ذکر کرد و افزود: طبق آخرین کاداستر انجام شده در 30 دی ماه، دو میلیون و 811 هزار هکتار مساحت منابع طبیعی استان است که امیدواریم تا پایان سال ۱۴۰۰ علاوه بر کاداستر کل منابع طبیعی استان، طرح مدیریت مرتع‌داری تلفیقی و طرح بلوک بندی عرصه‌های ملی و منابع طبیعی استان نیز تهیه و به اتمام برسد.

مهردادی در خصوص حساسیت موضوع قطع درختان در مناطق جنگلی و حتی باغی منطقه ارسباران نیز گفت: با اطلاع از اخبار و گزارش‌های منتشره در فضای مجازی و رسانه‌ها در خصوص قطع و حمل درختان جنگلی و مرتعی ارسباران، بلافاصله با همکاری و پیگیری مسئولان استانی و شهرستانی وارد کار شدیم و خوشبختانه با تلاش‌های شبانه روزی همکاران و مسئولان ذیربط این موضوع تحت کنترل و مدیریت است.

وی از جمله سیاست‌های دولت در دهه ۷۰ را توسعه زراعت چوب تحت عنوان نهضت سبز عنوان کرد و افزود: در حال حاضر نیاز به چوب در جامعه برای تهیه مواد و فرآورده‌های صنایع چوبی و ایجاد اشتغال ضروری بوده و در این خصوص در آذربایجان شرقی نیز اقدامات مهمی از جمله حمایت مالی و تعیین زمین برای کاشت درخت صنوبر برای مصارف صنعتی چوب و سایر موارد دیگر انجام شده است.

وی، به تخریب ۳۰ هکتار از منابع طبیعی ارسباران و قطع ۲۳ هزار اصله درخت جنگلی از سوی مجتمع مس سونگون در یک سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: بر اساس تصاویر ماهواره‌ای از بهمن ماه ۹۸ به بعد، حدود ۳۰ هکتار از عرصه‌های ملی ارسباران در محدوده مس سونگون بر اثر توسعه فعالیت‌های معدنکاری این مجتمع، تخریب شده است که این مقدار سطح تخریب شده ۱۹ هکتار منطقه جنگلی و ۱۱ هکتار منطقه مرتعی است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در خصوص کنترل و مهار آفت جنگل‌های ارسباران نیز افزود: یکی از موفق‌ترین طرح‌های بومی منطقه در سطح کشور جمع آوری فیزیکی آفت‌ها توسط مردم و همکاران منابع طبیعی بود که با وجود ریسک و خطر بالای آن توانستیم تمام آفت‌ها را جمع آوری و هم اکنون تحت کنترل است.

منبع: ایسنا

عناوین برگزیده