تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۱:۲۱
بازدید: ۱۴۲
کد خبر: ۲۰۱۵۳۹
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت در بوشهر اعلام کرد:

اشتغالزایی خوشه‌های کسب و کار با فرهنگ سازی درست و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی/ ایران در حوزه تولید خودکفا و محکم‌تر شده است

‌می‌متالز - معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با کمک استانداران، کارگروه‌های تسهیل و رفع موانع تولید و بخش خصوصی، یک هزار و ۴۳۷ واحد صنعتی تعطیل کشور به چرخه تولید کشور بازگشت.

به گزارش می متالز، علی رسولیان در آیین خاتمه یکصد و دهمین پروژه توسعه خوشه‌های کسب و کار کشور در بوشهر افزود: طرح کلینیک کسب و کار و توجه به واحدهای راکد و نیمه تعطیل امسال به‌عنوان یک اولویت مورد توجه قرار گرفت و در این زمینه ۵۰۰ مشاور در شهرک‌های صنعتی برای تحقق این مهم به‌کار گرفته شدند.

وی اضافه کرد: با به‌کارگیری این شمار مشاور از یک هزار و ۵۰۰ واحد صنعتی تعطیل هدف گذاری شده، یک هزار و ۴۳۷ واحد فعالیت خود را از سر گرفتند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: برای واحدهای در تملک بانک‎ها نیز از طریق ظرفیت بخش خصوصی و تقویت زنجیره تولید، بازگردانی آن‌ها به چرخه تولید به‌عنوان یک موضوع اولویت دار در دستور کار است.

رسولیان تصریح کرد: سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و فناور که برای نخستین بار در کشور تولیداتی انجام می‌دهند را به‌صورت یک اولویت مهم دنبال می‎کند.

وی در ارتباط با خوشه‏‌های کسب و کار نیز اظهار داشت: خوشه‌های صنعتی یکی از روش‌های مهم و امتحان پس داده توسعه صنعتی در سطح دنیاست که با این مدل، زنجیره تولید تکمیل و فرآیندهای فروش و صادرات مدیریت می‌‎شوند که کشورهای کره جنوبی و سنگاپور نمونه موفق این رویکرد است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: اگر با فرهنگ سازی درست و الگوسازی از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود، با توجه به وجود تمامی اجزاء تولید در کشور و فعالیت خوشه‌‏ها، اشتغال بسیار خوبی در کشور ایجاد خواهد شد.

رسولیان اظهار امیدواری کرد با نگاه جدیدی که در این بخش حاصل شده، بتوان همه ۵۲۶ خوشه کسب و کار شناسایی شده را عملیاتی و اجرایی کرد که این مهم نیازمند حمایت تمامی مدیران از جمله استانداران است.

وی اضافه کرد: دو چالش مهم فراروی بخش صنعت، تحریم و بیماری فراگیر کرونا است که چالش کرونا نه‌تنها ایران بلکه همه کشورها با آن مواجه هستند که براثر آن، رشد اقتصادی عمده کشورها منفی و تنها شمار کمی موفق به رشد اقتصادی مثبت شدند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: با فشار ناشی از کرونا و تحریم‌‏های ظالمانه دشمنان قصد داشتند ایران را زمین گیر کنند، ولی با این وجود نتیجه عکس گرفتند و ایران در حوزه تولید خودکفا و محکم‌تر شده‌ است.

رسولیان یادآور شد: با وجود دو چالش جدی "تحریم" و "کرونا"، تولیدات داخلی کشور امسال رشد ۷ درصدی را تجربه کرد و ۲ هزار و ۳۷ واحد در شهرک‌های صنعتی کشور راه ‌اندازی شد و اشتغال این شهرک‏‌ها نیز ۳۳ درصد افزایش یافته است.

وی بیان کرد: بیش از ۹ هزار و ۱۰۰ قرارداد واگذاری حق بهره برداری زمین با فعالان اقتصادی امضاء شد که این میزان بیش از ۲ برابر سال گذشته است.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: تقاضا برای سرمایه‌ گذاری نیز افزایش یافته است و با محور قرار دادن بخش خصوصی و مردم باید توسعه صنعتی افزایش و بروکراسی در وزارت صنعت، معدن و تجارت کاهش یابد که بخشی از این مهم، افزایش اختیار استان‌هاست تا شرایط بهتری را تجربه کنیم.

رسولیان افزود: محدودیت در واردات کالاهای غیرضرور و حمایت از داخلی سازی بخش عمده مواد اولیه در کشور از اولویت‏‌های مهم وزارت صنعت، معدن و تجارت است؛ زیرا توسعه صنعتی می‌تواند بسیاری از سختی‌های کشور را کاهش دهد.

وی اضافه کرد: در این ارتباط تأمین زیرساخت، مکان و شرایط لازم برای فعالیت بخش خصوصی بسیار حائز اهمیت است که باید تلاش کرد در تعامل با استان‌ها و دستگاه‌های خدماتی مانند آب، برق و غیره و کمک سازمان برنامه و بودجه، زیرساخت‌ها توسعه پیدا کند.

رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران ادامه داد: تفاهم هایی نیز با شرکت‌های برق منطقه‌ای و سازمان‌های مدیریت و برنامه‌ریزی استان‌ها در دست اجراست که برق شهرک‌های صنعتی تأمین شود.

رسولیان اظهار داشت: همچنین با مصوبه دولت، تخفیف ۴۰ درصدی برای هزینه آب واحدهای شهرک‌های صنعتی گرفته شده ‌است و کسانی که برای تولید وارد شهرک‌های صنعتی می‌شوند، در قالب سامانه تحت رصد هستند تا مشکل آن‌ها در سطوح ملی و استانی پیگیری و رفع شود.

منبع: شبکه اطلاع رسانی تولید و تجارت (شاتا)

عناوین برگزیده