تاریخ: ۲۰ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۳
بازدید: ۲۷۳
کد خبر: ۲۰۲۰۲۷
سرویس خبر : محیط زیست

دشت‌های ممنوعه قروه و دهگلان تهدید جدی هستند

‌می‌متالز - نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی گفت: ۳ دشت از ۹ دشت ممنوعه استان کردستان در دو شهرستان قروه و دهگلان قرار دارد که اگر به داد آن‌ها نرسیم در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

به گزارش می‌متالز، پرویز اوسطی در جلسه نهایی پیگیری و نظارت میدانی رئیس مجلس شورای اسلامی و شورای اداری استان کردستان از حضور رئیس مجلس در استان قدردانی کرد و با یاداوری جهش اعتبارات کردستان در بودجه ۱۴۰۰، اظهار داشت: شهرستان‌های قروه و دهگلان قطب کشاورزی استان هستند و این ضرورت برطرف کردن مشکلات این حوزه را دوچندان می‌کند.

وی افزود: بیش از ۲۸۰ هزار هکتار اراضی دیم در این دو شهرستان وجود دارد که رونق آن در گرو تخصیص منابع آبی است.

اوسطی اذعان کرد: ۳ هزار حلقه چاه آب در دهگلان و قروه وجود دارد و حدود یک سوم از تولیدات کشاورزی در دهگلان و قروه تولید می‌شود.

وی خطرنشان کرد: ۳ دشت از ۹ دشت ممنوعه استان در دو شهرستان قروه و دهگلان قرار دارد که اگر به داد این دشت‌ها نرسیم تهدید جدی هستند و در آینده نزدیک با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

وی اضافه کرد: مهمترین نیاز ما اختصاص اعتبارات لازم برای اتمام پروژه سامانه ژاوه، سد سورال و سنگ سیاه است.

وی اذعان کرد: معدن یکی از بخش‌های بی‌نظیر در کردستان است که یک سوم تولیدات آن در دهگلان و قروه است.

نماینده مردم قروه و دهگلان در مجلس شورای اسلامی از عدم ایفای مسوولیت‌های بخش معادن انتقاد کرد و گفت: عدم بهره‌مندی افراد بومی در واگذاری معادن موحب شده مردم این دو شهرستان بهره‌مندی چندانی از این معادن نمی‌برند.

وی خاطرنشان کرد: محرومترین روستا‌های استان در این دو شهرستان و بیخ گوش معادن غنی هستند که ورود وزارت صمت به این حوزه را می‌طلبد.

اوسطی افزود: نیازمند ساماندهی راه‌ها در این دو حوزه هستیم و امیدواریم وزارت راه با عزم راسخ‌تری به این موضوع ورود پیدا کند.

وی اذعان کرد: دو شهرک صنعتی شماره سه قروه و سنگ سریش آباد سال‌های زیادی است بلاتکلیف مانده که امیدواریم اجرایی شود.

نماینده قروه و دهگلان در مجلس گفت: برای تامین آب شرب دهگلان و قروه پیگیری‌های لازم انجام گرفته و اگر چه تفاهم‌نامه‌ای با قرارگاه خاتم منعقد شده است، اما اجرای این پروژه از انتظارات مردم است.

وی اظهار کرد: در حوزه طرح‌های هادی روستایی نیز بسیاری از روستا‌ها هنوز از این طرح بهره‌مند نیستند که انتظار داریم در این حوزه اقدامات لازم صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس

عناوین برگزیده