تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۶:۳۱
بازدید: ۲۳۳
کد خبر: ۲۰۲۲۸۱
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

دو مطالبه‌ی مهم استاندار ایلام از رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی معدن گفت: ضعیف‌تر بودن عراق از نظر دانش معدن فرصت بسیار خوبی را برای توسعه صادرات باکیفیت پیش روی استان ایلام گذاشته است.

به گزارش می‌متالز، «تقی نبئی» در دیدار با استاندار ایلام، اظهار کرد: ظرفیت و نیروی انسانی متخصص با توان اجرایی بالا برای استخراج در استان موجود است، اگر در بعد کیفی این امر گسترش پیدا کند به موتور محرکه‌ای برای بخش اکتشاف و استخراج تبدیل می‌شود و به عنوان یک حلقه قدرتمند می‌تواند صنایع پایین دستی را حمایت کند.

وی گفت: به عنوان نمونه ذخایر گچی استان در تولید گچ یا در مصرف سیمان در مصرف ساختمان به کار برده می‌شود در صورتی که از سنگ گچ می‌توان ۱۰ تا ۱۵ فرآورده ارزشمندتر از گچ ساختمانی استحصال کرد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن ادامه داد: به این منظور تلاش می‌کنیم که در استان چند پروپوزال با عنوان بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری در صنایع معدنی استان تهیه و در این باره کارمطالعاتی انجام و در اختیار سرمایه‌گذاران گذاشته شود.

نبئی گفت: سرمایه‌گذاران تشنه سرمایه‌گذاری در حوزه معدن هستند، ولی در اغلب استان‌های کشور و مخصوصا استان‌های مرزی پکیج سرمایه‌گذاری مناسبی نداریم که در اختیار آنان بگذاریم.

وی بر حمایت از این طرح‌ها تاکید کرد و گفت: اگر در بخش معدن حلقه‌های استخراج و فرآوری خوب شکل بگیرد بخش قابل توجهی از صنایع را می‌تواند حمایت کند تا اقتصاد استان را رونق بدهد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به همسایگی استان ایلام با عراق، تاکید کرد: عراق از نظر دانش معدن از ما ضعیف‌تر است و این فرصتی بسیار خوبی است، اما آن‌ها انتظار محصولات باکیفیت‌تری از ما دارند.

نبئی گفت: سرمایه‌گذاران روسی که خودشان ماشین‌آلات و تجهیزات لازم را دارند و با نقدینگی لازم علاقمند به سرمایه‌گذاری در این حوزه هستند، اما باید این فرصت‌ها برای آنان تشریح شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت‌های کارشناسی خوبی در استان در حوزه معدن وجود دارد و مطالعات زمین شناسی در ایلام از چشم‌انداز ویژه‌ای برخوردار است، در پاسخ به مطالبه استاندار ایلام مبنی بر دادن اختیار به استان‌ها برای استخراج مواد معدنی، گفت: مجوز این موضوع صادر شده و به زودی اجرایی خواهد شد.

دکتر «محمد نوذری» استاندار ایلام نیز با تاکید بر نقش ظرفیت‌های معدنی در توسعه استان و ایجاد اشتغال، اظهار کرد: در استان ایلام پروژه‌های زیادی وجود دارد و سرمایه‌گذاری خوبی هم انجام شده است.

وی از رئیس نظام مهندسی معدن کشور خواست ضمن تسریع در رسیدگی به پرونده‌هایی مانند بیتومین ایوان که از ایلام به شورای معادن کشور می‌رود، در ارائه تسهیلات از محل فعالیت ضمانت‌های معدنی توجه ویژه‌ای به استان ایلام داشته باشد.

منبع: خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده