تاریخ: ۲۳ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۳:۱۱
بازدید: ۲۱۶
کد خبر: ۲۰۲۰۰۸
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدررفت ثروت ملی است

‌می‌متالز - رئیس سازمان نظام مهندسی ایران با اشاره به اینکه خام فروشی مواد معدنی بدون فرآوری هدر دادن ثروت ملی است، گفت: مهم‌ترین هدف این سازمان پس از اکتشافات، فرآوری این مواد برای استفاده بهینه از معادن و جلوگیری از خام فروشی است.

به گزارش می‌متالز، تقی نبئی روز شنبه در دیدار با استاندار ایلام اظهار داشت: طی سال‌های اخیر چرخش اقتصادی کشور به سوی معدن پیش رفته و امسال وضعیت معدن بهتر از سال‌های گذشته است.

وی افزود: ذخایر معدنی ارزآور هستند و فرآوری آن‌ها کمترین وابستگی به خارج از کشور را دارد و تاثیر تحریم بر آن‌ها کمتر بوده است لذا معادن به ویژه معادن فلزی مانند سنگ آهن، مس، سرب و روی رونق گرفته و نسبت به سایر معادن وضعیت مناسب‌تری دارند

رییس سازمان نظام‌مهندسی معدن ایران یکی از برنامه‌های این سازمان را جذب سرمایه گذار در این حوزه عنوان کرد و یادآور شد: بحث خام‌فروشی از ضعف‌های کشور بوده و با توجه به اینکه این موضوع دغدغه اصلی کشور و مسوولان ارشد است، نیاز به ورود جدی برای حل محدودیت‌ها و تدوین قوانین جدید برای کاهش دغدغه سرمایه‌گذاران وجود دارد.

نبئی با اشاره به توسعه نیافتن صنایع معدنی در کشور تصریح کرد: صنایع معدنی مصرف کننده محصولات معدن به اندازه این حجم تولیدات توسعه نیافته و به همین علت بخشی از ظرفیت معدن کشور غیرفعال شده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن کشور گفت: ۱۵ ماده معدنی موجود در استان ایلام هر کدام ظرفیت‌های بزرگی برای اشتغال دارند، اما متاسفانه محصولات با حداقل فراوری و حداقل ارزش افزوده صادر می‌شوند و استان ایلام هنوز جایگاه واقعی خود را پیدا نکرده است.

وی از تدوین طرح بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری استان ایلام در بخش معدن خبر داد و گفت: این طرح به بهترین شکل می‌تواند ظرفیت‌های معدنی استان را فراروی فعالان و سرمایه‌گذاران قرار دهد

رییس سازمان نظام مهندسی معدن با اشاره به پتانسیل‌های خاص استان در حوزه معدن و وجود ۱۶ ماده معدنی در استان، گفت: اگر با شیوه‌ای خاص این مواد، مناسب فرآوری شوند، می‌توان مواد دیگری را از دل آن‌ها استخراج و بیرون آورد.

نبئی اضافه کرد: مطالعات اکتشاف در استان ایلام و استان‌های همجوار در حال مطالعه است که در این خصوص تلاش ما این است که در صورت نتیجه گرفتن طرحی‌ها سرمایه گذاری در استان‌ها را به سرمایه گذاران معرفی کنیم.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت ایلام هم در این نشست گفت: ۵۳ معدن فعال دارای پروانه بهره برداری معتبر در سطح استان وجود دارد که در این واحد‌ها ۶٠۶ نفر مشغول به کار هستند.

رضا محمدرحیمی افزود: امسال در بخش معدن سه پروانه جدید با اشتغال زایی ۲۰ نفر صادر شده و پیگیری برای فعال سازی معادن راکد نیز صورت گرفته است.

وی تاکید کرد: همچنین در سال جاری مجوز ۱۷ مجوز برداشت تمدید و گواهی کشف چهار فقره نیز صادر شده است.

رییس سازمان صمت ایلام یادآور شد: بیتومین، سنگ گچ، سنگ آهک، لاشه و مالون، آلوویوم آهکی، شیل و مارن، کلسیت، سیلیس، شن، ماسه، مرمریت و نمک از جمله مواد معدنی موجود در استان هستند.

وی از مطالعات اکتشافی پروژه ایمیدرو به مرحله اعلام نقاط امیدبخش خبر داد و اضافه کرد: پیرو تفاهم‌نامه‌های همکاری موضوع سفر هیات اقتصادی دولت به استان فی مابین سازمان صمت و ایمیدرو در سال گذشته مطالعات پتانسیل یابی معدنی در سطح استان توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی آغاز شده است.

وی تاکید کرد: پس از فراخوان و انتخاب شرکت مهندسین مشاور فاز اول این پروژه شامل جمع‌آوری اطلاعات، اسناد و مدارک، نقشه‌ها و تصاویر ماهواره‌ای و در ادامه بازدید میدانی توسط تیم کارشناسی مشاور از مناطق دارای پتانسیل انجام شده است.

براساس این گزارش، استان ایلام دارای معادن غنی برای تولید مصالح ساختمانی است و براساس ظرفیت سنجی از حیث کانس‌های غیرفلزی و مواد معدنی در ارتباط با مواد ساختمانی دارای شرایط مطلوبی است. ظرفیت اسمی معادن استان نزدیک به ۱۰ میلیون تن است.

منبع: اگزیم نیوز

عناوین برگزیده