تاریخ: ۲۹ اسفند ۱۳۹۹ ، ساعت ۱۸:۴۶
بازدید: ۳۰۴
کد خبر: ۲۰۲۹۱۳
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

محوطه کارخانه سیمان ری تحویل شهرداری تهران شد

‌می‌متالز - شهرداری منطقه ۲۰ تهران اعلام کرد: محوطه کارخانه متروکه سیمان ری در پی اجرای مصوبه شورای تامین این شهرستان رفع تصرف غیرقانونی و به شهرداری تهران تحویل شد.

به گزارش می‌متالز، در پی اخذ مصوبه شهردار تهران از هیات دولت مبنی بر تبدیل سیمان ری به موزه صنعت، شهرداری منطقه ۲۰ با اخذ مجوز قضایی و معاضدت سرکلانتری نهم و یگان حفاظت شهرداری تهران و ابلاغ مصوبه شورای تامین شهرستان ری با ورود به محوطه سیمان ری، به رفع تصرف و تحویل ملک مورد نظر اقدام کرد.

شهردار منطقه ۲۰ تهران در این باره گفت: مرمت، بازسازی و تبدیل این مکان ارزشمند تاریخی به موزه صنعت سیمان با هماهنگی و همکاری متخصصین و هنرمندان به زودی آغاز می‌شود.

فرهاد افشار اظهار داشت: با وجود ابلاغ مصوبه هیات وزیران، متصرفان غیر قانونی در راستای اجرایی کردن مصوبه دولت، چندین مرتبه کارشکنی می‌کردند و اقدامات ایشان منجر به تخریب این اثر تاریخی می‌شد که نهایتا با مساعدت و حسن ظن دادسرای عمومی و انقلاب شهر ری، این میراث ارزشمند ملی که در کنار تپه و دژ تاریخی " رشکان " در پهنه جنوب تهران قرار دارد، انتزاع ید از متصرفین و ملک جهت اقدامات بعدی تحویل سازمان نوسازی شهر تهران شد.

وی با اشاره به اهمیت حفظ آثار و بنا‌های تاریخی در ری خاطرنشان کرد: هر گونه تصرف، تغییر و یا تخریب آثار تاریخی و سوء استفاده از این فضا‌های ارزشمند، با واکنش صریح، دقیق و قانونی شهرداری روبرو می‌شود و ما وظیفه خود را به طور کامل به انجام می‌رسانیم.

کارخانه سیمان شهرری، نخستین کارخانه سیمان ایران و ازجمله نخستین مجموعه‌های صنعتی کشور است. این کارخانه که در زمینی به وسعت حدود ۹۰ هزار مترمربع قرار دارد، تا اواخر سال۱۳۶۲ فعال بوده، اما در اسفند۱۳۶۲ به‌دلیل توسعه شهر تهران و شرایط تولید قدیمی همراه با انتشار آلودگی، تولید واحد‌های کارخانه متوقف و درنهایت سال۱۳۶۳ این مجموعه منحل شد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) تهران

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده