تاریخ: ۱۰ آبان ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۲۳
بازدید: ۱۸۲
کد خبر: ۲۳۴۴۶۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
یزدی‌خواه مطرح کرد:

چه کسی هزینه‌های هنگفت انتقال کارخانه سیمان را تقبل می‌کند؟ /کوه بی بی شهربانو در تملک این کارخانه قرار دارد

‌می‌متالز - عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس، با بیان اینکه انتقال کارخانه سیمان شهرری هزینه‌های هنگفتی دارد که باید مشخص شود کدام بخش تقبل می‌کند تاکید کرد که مسئولان این کارخانه از سال ۳۶عوارض و مالیات‌های کوه بی بی شهربانو را پرداخت کرده و آن را به تملک خود درآورده‌اند.

به گزارش می‌متالز، سیدعلی یزدی‌خواه عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، در مورد اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر تهران مبنی بر اینکه کارخانه سیمان شهرری باید انتقال پیدا کند چرا که صنعت نمی‌تواند در دل شهر قرار گیرد، گفت: سابقه فعالیت کارخانه سیمان تهران در این منطقه به سال ۱۳۳۶ برمی‌گردد یعنی حدود ۶۵ سال گذشته زمانی که تهران تا این اندازه گسترش پیدا نکرده بود، تاسیس شد و تولیدات روزانه آن بخش عمده‌ای از نیاز به سیمان استان تهران را برطرف می‌کند.

انتقال کارخانه سیمان حرف عامه پسندی است

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: یکی از واحد‌های مهم آن که در منطقه ۱۵ واقع شده و سال ۱۳۵۴ ساخته شده است به دلیل اعتراض مردم شهرک‌های رضویه و مشیریه ۳۰ سال قبل تعطیل شده است و سرمایه‌‎گذاری‌های هنگفتی که در آنجا صورت گرفته است به طور کل به مدار تولید نیامده است.

وی تصریح کرد: اینکه بخواهیم این صنایع به خارج از تهران منتقل شود حرف عامه پسندی است، اما باید بالاخره به این نکته هم توجه کنیم این کارخانه زمانی که حتی یک ساختمان در شعاع ۵ کیلومتری آن نبود، تاسیس شده است سپس در پی سهل‌انگاری مسوولان حوزه شهری و صدور بی‌رویه مجوز‌های ساخت و ساز، این محدوده توسعه پیدا کرد و این مجموعه به مزاحم تبدیل شد در حالی که اصل ماجرا این بوده است که ساخت و ساز‌های اطراف این کارخانه مزاحم بودند.

کارخانه سیمان شهرری استاندارد‌های محیط زیست را به خوبی رعایت می‌کند

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی، خاطرنشان کرد: هم‌اکنون حدود ۴ هزار نفر در این کارخانه به صورت سه شیفت کار می‌کنند، ضمن اینکه مواد معدنی مورد نیاز این کارخانه از کوه همجوار آن تامین می‌شود بنابراین چطور می‌توان این کارخانه را به خارج از تهران انتقال داد؟ هزینه‌های این انتقال توسط کدام بخش پرداخت خواهد شد؟ اگر دولت بخواهد هزینه‌های این بخش را تامین کند باید ده‌ها هزار میلیارد تومان بپردازد مردم هم که توان پرداخت این مبالغ را ندارند.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم، یادآور شد: البته این کارخانه در شرایط کنونی استاندارد‌های محیط زیست را به خوبی رعایت می‌کند و به دلیل فیلتراسیون قوی که دارد یا ذرات و غبار تولید نمی‌شود یا مانع از گسترش آن‌ها در فضا می‌شود.

عضو مجمع نمایندگان تهران در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: این موضوع چند جانبه‌ای است که باید دولت، مردم، شهرداری‌ها و صاحبان آن صنعت با هم حل کنند و ابعاد انتقال این کارخانه هم باید سنجیده شود. ضمن‌اینکه کوه مجاور این کارخانه که سنگ سیلسیس مورد نیاز تولید سیمان را تامین می‌کند از سال ۱۳۳۶ عوارض و مالیات‌های آن توسط مسوولان این مجموعه پرداخت شده است و آن را به تملک خود درآورده‌اند.

منبع: خبرگزاری مجلس شورای اسلامی (خانه ملت)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده