تاریخ: ۰۷ دی ۱۴۰۰ ، ساعت ۰۹:۴۰
بازدید: ۱۴۷
کد خبر: ۲۴۲۲۰۸
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
رئیس سازمان صمت فارس:

انتقال صنایع آلاینده از شیراز نیازمند عزم جدی مدیران آنهاست

‌می‌متالز - رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس گفت: یکی از مطالبات مردم شیراز انتقال سه کارخانه آلاینده شامل سیمان، پشم شیشه و روغن نباتی به خارج شهر است که با توجه به مصمم بودن مدیران استان در حمایت از این روند، تحقق این امر نیازمند عزم جدی و همه‌جانبه مدیران این کارخانه‌ها است.

به گزارش می‌متالز، حمیدرضا ایزدی سه‌شنبه اظهار کرد: لزوم خروج این واحد‌های صنعتی را بار‌ها کارشناسان، دستگاه‌های مختلف و شهروندان شیراز مطرح کرده اند و اخیرا هم به صورت جدی در دستور کار مسوولین استان قرار گرفته است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان فارس ادامه داد: کارخانه سیمان یکی از این واحد‌های تولیدی است که در چند سال اخیر، موضوع انتقال این کارخانه به خارج از محدوده شهری شیراز به دلیل وسعت یافتن و توسعه این کلانشهر و پیامد‌های منفی فعالیت این واحد صنعتی مطرح بوده و این مسائل باعث شده که در سال‌های گذشته پیگیری‌های لازم برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی و مراحل تخصیص زمین در شهرستان خرامه برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر انجام شود.

مشکل دریافت تسهیلات از جانب مدیران کارخانه سیمان

وی افزود: با توجه به افزایش چندین مرحله‌ای نرخ ارز در سال‌های اخیر و افزایش هزینه‌های برآورد شده در طرح انتقال این واحد صنعتی و عدم رغبت مدیران این کارخانه، متأسفانه این پروژه تاکنون حدود ۱۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

ایزدی بیان داشت: در حال حاضر مدیران این کارخانه با مشکلاتی از جمله دریافت تسهیلات روبه رو هستند که بخشی از این تسهیلات باید از صندوق توسعه ملی با عاملیت بانک صنعت و معدن تأمین شود.

وی با بیان اینکه سهام‌دار اصلی این کارخانه سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: درخواست مدیریت ارشد استان این است که طرح انتقال این کارخانه به خارج از شهر هرچه سریعتر انجام شود. استاندار فارس نیز حدود یک ماه پیش از این طرح بازدید داشت و جلساتی هم برگزار و مقرر شده که این کارخانه طرح زمان بندی خود را برای این جابه‌جایی ارائه بدهد که بایستی این مهم توسط مدیران و سهامداران اصلی طرح در اولویت کاری قرار گیرد.

ایزدی گفت: استاندار فارس قول مساعد داده است که تمام مسائل و مشکلات مربوط به دریافت تسهیلات را در سطح ملی پیگیری می‌کند و در حال حاضر این عزم در استانداری، سازمان صمت فارس، بانک صنعت و معدن و شهرداری شیراز برای حمایت از این کارخانه وجود دارد، اما انتظار ما این است که سهامداران و مدیران ارشد این واحد هم با عزم جدی از پتانسیل موجود استفاده کنند و اقدامات مؤثری را در ماه‌های آتی برای انتقال این کارخانه از آن‌ها مشاهده کنیم.

رئیس سازمان صمت فارس اعلام کرد: شهرداری برای کمک به تأمین بخشی از هزینه‌های انتقال کارخانه سیمان به خارج از شهر موافقت خود را نسبت به تغییر کاربری اراضی این کارخانه اعلام کرده است، اما پیشنهاد ما برای تأمین بخشی از منابع مالی مورد نیاز، طرح تأمین این اعتبارات از طریق ظرفیت‌های قانونی سازمان حفاظت محیط زیست و صندوق ملی محیط زیست است.

وی افزود: صندوق ملی محیط زیست برابر اساسنامه مربوط که به تأیید شورای نگهبان نیز رسیده است، می‌بایست برابر ضوابط و دستورالعمل‌های مربوطه به منظور جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی واحد‌های صنعتی از طریق اعطای تسهیلات مالی (وام کم بهره، حمایت مالی، سرمایه گذاری، یارانه تسهیلات) به بخش‌های مختلف اعم از دولتی و غیر دولتی و خصوصی به منظور پایش و رفع آلودگی اقدام کند.

ایزدی عنوان کرد: از آنجایی که سازمان محیط زیست این واحد صنعتی را آلاینده اعلام کرده با همکاری این سازمان می‌توان از منابع صندوق ملی محیط زیست نیز برای تأمین نیاز مالی انتقال کارخانه بهره جست. البته باز هم تأکید می‌کنم که تحقق این امر نیاز به عزم و تلاش جدی مدیریت مجموعه سیمان دارد.

پیشرفت فیزیکی ۴۰درصدی کارخانه پشم‌شیشه در منطقه ویژه اقتصادی

وی ادامه داد: کارخانه پشم شیشه هم از دیگر واحد‌های صنعتی آلاینده در شیراز به شمار می‌رود که تدابیر لازم برای انتقال این کارخانه به خارج از شهر اتخاذ و زمینی نیز برای اجرای طرح انتقال این واحد صنعتی در منطقه ویژه اقتصادی در نظر گرفته شده است.

ایزدی با بیان اینکه این پروژه بیش از ۴۰درصد پیشرفت فیزیکی داشته است، گفت: خوشبختانه فرایند اجرایی این طرح در منطقه ویژه، به خوبی پیش می‌رود و طبق برنامه زمان بندی که مدیریت کارخانه پشم شیشه ارائه داده است پیش‌بینی می‌شود که در سال آینده این کارخانه در منطقه ویژه به بهره‌برداری برسد و شاهد تعطیلی این کارخانه در شهر شیراز باشیم.

کارخانه روغن کنار ادبیات

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس درباره کارخانه روغن نباتی نرگس شیراز که همسای دیوار به دیوار دانشکده ادبیات است گفت: این واحد هم از دیگر واحد‌های صنعتی آلاینده در شیراز محسوب می‌شود که بحث انتقال آن به خارج از شهر نیز همواره مطرح بوده است و مدیران این کارخانه هم در منطقه ویژه اقتصادی شیراز نسبت به تهیه زمین اقدام کرده‌اند.

این مقام مسوول اضافه کرد: حدود سه هفته پیش بازدیدی با حضور رئیس کل دادگستری استان فارس از محل انتقال پروژه داشتیم. اما متأسفانه این پروژه پیشرفت فیزیکی مطلوبی نداشته است. این در حالی ست که آیین کلنگ زنی کارخانه جدید روغن نباتی اسفند ماه ۱۳۹۹ انجام شده است. اما پس از گذشت ۹ماه از کلنگ زنی این طرح و شروع عملیات اجرایی در منطقه ویژه از لحاظ پیشرفت فیزیکی شاهد اقدام قابل ملاحظه‌ای نبودیم و تنها عملیاتی در حد خاکریزی و تسطیح زمین انجام شده است.

وی افزود: هرچند که از مدیران شرکت خواستیم که هر چه سریعتر نسبت به تسریع روند عملیات احداث این واحد تولیدی اقدام کنند. اما به طور کلی روند اجرای طرح انتقال این کارخانه تاکنون رضایت‌بخش نبوده است.

رئیس سازمان صمت فارس اظهار کرد: طبق طرح زمان بندی انتقال کارخانه روغن نباتی پیش‌بینی شده است که این کارخانه تا حدود سه سال دیگر به منطقه ویژه منتقل خواهد شد، اما با توجه به روندی که در حال حاضر وجود دارد به نظر می‌رسد انتقال این کارخانه بیش از سه سال به طول بینجامد؛ لذا لازم است که مدیران کارخانه تمام تلاش خود را برای اجرایی شدن هر چه سریعتر این طرح به کار بگیرند.

انتقال کارخانه‌های آلاینده از شیراز نیازمند اعتبار

چندی پیش رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی فارس نیز با تأکید بر شتاب‌بخشی به روند انتقال کارخانه‌های آلاینده و خروج آن‌ها از شیراز با رفع موانع پیش روی آنها، اعلام کرد که یکی از موانع پیش رو برای انتقال این کارخانه‌ها بحث مشکلات اعتباری است که در خصوص این کارخانه‌ها امکان تأمین این اعتبار وجود دارد.

جمال رازقی ادامه داد: زمین‌های فعلی این کارخانه‌ها در شیراز، دارای ارزش قابل توجهی هستند که چنانچه شرایط برای تغییر کاربری و فروش این زمین‌ها فراهم شود، مالکان و متولیان این کارخانه‌ها می‌توانند با فروش این زمین‌ها اعتبار لازم برای انتقال این واحد‌های تولیدی را تامین کنند.

رئیس اتاق بازرگانی فارس بیان کرد:قطعا اگر موانع پیش روی انتقال این واحد‌ها برداشته شود و امکان تامین مالی از طریق فروش زمین این کارخانه‌ها فراهم شود، شاهد تسریع در انتقال این کارخانه‌ها خواهیم بود.

معاون برنامه‌ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس نیز مشکل اصلی برای انتقال این کارخانه‌ها به خارج از شهر را کمبود اعتبار دانست و گفت: انتقال هر واحد صنعتی به خارج از شهر نیاز به سرمایه‌گذاری کلان دارد و فرآیند انتقال کارخانه‌ها باید به گونه‌ای باشد که تولید و اشتغال دچار آسیب نشود.

سیدرضا ساداتی افزود: میزان سرمایه مورد نیاز برای اجرای پروژه‌های انتقال کارخانه‌ها به خارج از شهر بسیار بالاست و مهمترین مشکل متولیان امر برای اجرای این پروژه‌ها بحث تامین اعتبارات است.

او اضافه کرد: البته سرمایه‌گذاران هم باید اراده جدی برای انجام این کار داشته باشند و اگر این اراده و عزم جدی نزد سرمایه‌گذار باشد نتیجه و پیشرفت کار هم بهتر خواهد بود.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس گفت: به جز کارخانه ریشمک که در سال ۹۷ به خارج از شهر منتقل شد، هم اینک بحث انتقال کارخانه سیمان به خرامه و کارخانه عایق سازی پشم شیشه و کارخانه روغن نباتی به منطقه ویژه اقتصادی شیراز مطرح است.

ساداتی افزود: تاکنون اقدامات قابل توجهی برای انتقال این کارخانه‌ها و تغییرکاربری محل کنونی این واحد‌های صنعتی انجام شده که امیدواریم هرچه سریعتر به نتیجه برسد.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی استان فارس (ایرنا)

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده