تاریخ: ۰۹ آذر ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۱:۵۶
بازدید: ۱۸۱
کد خبر: ۲۳۷۹۳۶
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی
عضو شورای شهر شیراز:

انتقال کارخانه سیمان به خرامه شتاب گیرد

‌می‌متالز - رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری دوره ششم شورای شهر شیراز گفت: هدف شورای ششم پیگیری و شتاب‌بخشی به روند انتقال کارخانه سیمان به خرامه است و برای تحقق این طرح نیاز است کارشناسان خبره اقتصادی و شهری بسته‌ای اقتصادی تعریف کنند.

به گزارش می‌متالز، مسعود زارعی سه‌شنبه اظهار کرد: طرح انتقال کارخانه سیمان شیراز به خرامه در دستورکار شورای ششم قرار دارد و در تلاش هستیم تا با رایزنی با دستگاه‌های مرتبط و با بهره‌گیری از دیدگاه کارشناسان خبره، کاری گروهی انجام دهیم و به خواسته به حق شهروندان شیرازی در خصوص انتقال این کارخانه به خارج از شهر جامه عمل بپوشانیم.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز ادامه داد: وجود کارخانه‌های سیمان، روغن نباتی، ریشمک و پشم شیشه در شهر شیراز معضل کهنه‌ای است که موجبات بروز مشکلات زیست محیطی و آلودگی هوا در این کلانشهر را فراهم کرده و موضوع انتقال این چهارکارخانه به خارج از شهر به طور مداوم و در مقاطع مختلف مطرح بوده و هست.
زارعی افزود: آلودگی‌های زیست‌محیطی و هوای شهر شیراز نشأت گرفته از صنایع آلوده‌کننده‌ای همچون کارخانه سیمان است و به دلیل گستردگی محدوده کلانشهر شیراز و قرار گرفتن این کارخانه در حریم منطقه مسکونی شهر نیاز است که اقدامات لازم برای انتقال این کارخانه هر چه سریعتر اجرا و این کارخانه به خارج از شهر منتقل شود.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: هرچند تاکنون اقداماتی برای حل این مشکل انجام شده و این موضوع در کارگروه‌های تخصصی دستگاه‌های مختلف که به نوعی مسوولیت این امر را به عهده دارند مورد توجه قرار گرفته است، اما این کار نیاز به عزم راسخ‌تر و اراده جدی‌تری دارد.
وی عنوان کرد: البته انجام چنین اقداماتی مستلزم فراهم کردن مقدماتی است که این مقدمات هم نیازمند تخصیص اعتبارات و بودجه‌های کافی است؛ لذا باید اعتبارات و بودجه‌های موردنیاز برای انجام اینگونه اقدامات تعریف شود.
زارعی اضافه کرد: همچنین برای تبدیل این کارخانه به فضا و یک موقعیت شهری مناسب که بتواند ارزش افزوده قابل توجهی ایجاد کند نیاز به یک بسته اقتصادی جامع و کامل داریم.
وی یادآور شد: سازمان شهرداری موظف است که یک بسته اقتصادی منفعت‌زا برای مردم، سرمایه‌گذار و مالکین فعلی کارخانه سیمان تعریف کند تا جاذبه‌های حداقلی برای اجرایی شدن این امر ایجاد شود.
زارعی افزود: طرح انتقال کارخانه سیمان شیراز به خارج از شهر تا مراحلی پیش رفته، اما متأسفانه اراده‌ای قوی که بتواند به نتیجه مطلوبی بینجامد هنوز شکل نگرفته است.
وی اظهار داشت: مجموعه‌ای از اقدامات بایستی انجام شود و یک سرمایه گذاری باید شکل بگیرد تا بتوانیم به اهدافمان در این مسیر دست یابیم. فروش اراضی شرکت سیمان، بخشی از این اقدامات محسوب می‌شود و بخش دیگر آن ارائه دادن طرحی برای تبدیل کارخانه به یک فضای شهری مناسب است.
زارعی عنوان داشت: ما نیاز به ایجاد فضایی داریم که خلأ آن در شهر شیراز به طور جدی احساس می‌شود که برای تحقق این امر هم نیاز است که کارشناسان خبره اقتصادی و شهری بسته اقتصادی جذابی را تعریف کنند تا سرمایه گذار برای ورود به این عرصه ترغیب و تشویق شود.
رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز بیان کرد: بحث انتقال این کارخانه به خارج از شهر به دلیل پیچیدگی تاکنون به نتیجه نرسیده است، اما این موضوع هیچگاه از دستورکار مسوولین استان خارج نشده و نمی‌شود.

کارخانه سیمان شیراز از نظر قدمت دومین کارخانه سیمان در استان فارس و کشور است. گفته می‌شود مشکلات حوزه منابع طبیعی و همچنین برخی موانع اعتباری، روند انتقال را کند کرده است.
خروج کارخانه سیمان شیراز از محدوده این کلانشهر، اردیبهشت ۱۳۹۳ کلید خورد و بنا بود پس از ۴۸ ماه به پایان برسد؛ تحقق نیافتن این مطالبه مردمی سبب شد که استاندار فارس آبان ۱۴۰۰ باری دیگر بر انتقال این کارخانه تاکید کند.
محمد هادی ایمانیه استاندار فارس ۲۶ آبان ۱۴۰۰ در سفر شهرستانی خود به خرامه، از روند کند انتقال کارخانه سیمان شیراز به خرامه انتقاد و ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های جدی این موضوع هر چه سریع‌تر به سرانجام رسد.
استاندار فارس در این سفر دستور‌های لازم مبنی بر شتاب‌بخشی به تعیین تکلیف اراضی شرکت سیمان فارس برای تأمین نقدینگی طرح انتقال سیمان فارس _ خرامه را صادر کرد.

محمدرضا ابراهیمی فرماندار شهرستان خرامه نیز با اعتقاد به اینکه انتقال کارخانه سیمان به این شهرستان زمینه ساز ایجاد فرصت‌های شغلی بسیاری به ویژه برای افراد جویای کار بومی خواهد شد، بیان کرده است که خروج کارخانه سیمان از شیراز نیازمند ۲۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
ابراهیمی همچنین اعلام کرده که در کمیسیون ماده پنج، بحث تأمین اعتبار مورد نیاز برای انتقال کارخانه از طریق فروش اراضی کارخانه در شیراز مورد بررسی قرار می‌گیرد.

شهرستان خرامه در فاصله ۸۰ کیلومتری شمال شرق شیراز است.

منبع: خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) فارس

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده