تاریخ: ۲۸ فروردين ۱۳۹۹ ، ساعت ۲۰:۲۸
بازدید: ۱۸۴
کد خبر: ۹۷۵۳۲
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت

فروکش کردن امواج طوفانی اقتصاد با ورود شستا به عرصه بورس

می متالز - شستا، یک ثروت بین نسلی که با آمدن به بورس امکان نظارت ملی بر این سرمایه ملی فراهم می‌شود، بازار سرمایه ایران عمق پیدا می‌کند و عمق بازار سرمایه موجب ثبات بازار می‌شود؛ چراکه وقتی بورس، عمق نداشته باشد، بی‌ثبات می‌شود.
فروکش کردن امواج طوفانی اقتصاد با ورود شستا به عرصه بورس

به گزارش می متالز، ازآنجایی‌که شستا یک هلدینگ چند رشته‌ای صنعتی (Conglomerate) است و سبد متنوعی از سرمایه‌گذاری‌ها در صنایعی همچون نفت، گاز و پتروشیمی، خدمات ارتباطی، حمل‌ونقل، داروسازی، فلزات اساسی، معدن، خدمات مالی، بانکداری، سیمان، کشاورزی و دامداری، کاشی و سرامیک و دیگر محصولات تولیدی را در اختیار دارد، ازاین‌پس ملزم به ارائه صورت‌های مالی و گزارش فعالیت هیئت‌مدیره، گزارش مربوط به تغییرات پرنفوی و سرمایه‌گذاری در دوره‌های منظم ماهانه و سالانه که قبلاً امری داوطلبانه بود، می‌شود.

بنابراین این اقدام موجب ارتقاء شفافیت و ارتقاء پاسخگویی مدیریت در شستا خواهد شد که خود به‌تنهایی مهم‌ترین دستاورد است.

منتخب مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی، ورود شستا به بازار بورس را اتفاقی خوشایند تلقی کرد که موجب شفافیت امور و مدیریت صحیح‌تر منابع می‌شود.

جعفر قادری ضمن اشاره به ارتباط کارخانه سیمان شیراز به شستا، به انتقال این کارخانه به شهرستان خرامه اشاره کرد و گفت: قطعاً ورود شستا به بازار بورس علاوه بر تأثیرات مثبتی که در اقتصاد استان خواهد داشت گامی در جهت انتقال سریع‌تر کارخانه سیمان شیراز به خرامه خواهد بود تا ضمن راحت شدن شیراز از شرآلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از این کارخانه و گردوخاک آن، رونقی نیز بر کسب‌وکار مردم شهرستان‌های محروم خرامه و داریون و ایجاد شغل در آن شهرستان‌ها داشته باشد.

قادری نیز دراین‌باره اظهار داشت: شرکت‌هایی همچون شستا که به‌نوعی حیاط‌خلوت دولت محسوب می‌شوند و دیوان محاسبات کنترلی بر روی آن‌ها نداشت، با ورود به عرصه بورس کنترل‌ها و مراقبت‌ها بهتر بر روی آن‌ها انجام خواهد شد، قانون به‌خوبی اعمال می‌شود و مسائل تخصصی جایگزین مسائل عادی می‌شود.

وی ادامه داد:حضور در بازار سرمایه کمک می‌کند دارایی‌های مجموعه ارزش قابل پیش‌بینی داشته باشد و روش مشخصی برای ارزیابی ارزش روز دارایی‌های سازمان تأمین اجتماعی به وجود می‌آید. به هر صورت زمانی که زیرمجموعه‌های شستا و به‌طورکلی مجموعه شستا وارد بورس شود ارزش روز دارایی‌ها همیشه و به‌روز در تأمین اجتماعی محسوس و قابل‌مشاهده خواهد بود.

این استاد دانشگاه افزود: همچنین شفافیت ناشی از پذیرش در بازار سرمایه و ضرورت ارائه گزارش‌های مختلف ماهانه، فصلی، سالانه و برگزاری مجامع عمومی، پاسخگویی اجباری مدیران در خصوص ارزیابی عملکرد و اثرگذاری تصمیمات را در میان خبرگان بازار سرمایه به همراه خواهد داشت و اثر سلیقه شخصی و غیر کارشناسی را کاهش خواهد داد.

این اقتصاد‌‌ دان در ادامه با اشاره به کارخانه‌های سیمانی که در فارس به شستا وابسته هستند، اظهار داشت: در فارس حدود هفت‌تا هشت کارخانه سیمان وجود دارد که کارخانه سیمان شیراز و کارخانه سیمان نو فیروزآباد وابسته به شستا هستند که البته خود به‌صورت جداگانه در بورس فعال بوده‌اند. این اتفاق قطعاً در تأمین نیازهای فارس مؤثر خواهد بود.

 ازآنجایی‌که عدد عرضه شستا بزرگ است شاید این فرایند بورسی شدن زمان زیادی طول بکشد، اما در نقطه شروع با توجه به ابعادی که شستا دارد و با توجه به سازوکارهایی و مقرراتی که در بازار سرمایه وجود دارد، شاید با نظر سازمان بورس حدود پنج درصد آن در عرضه اولیه عرضه شود و تا 10 درصد ممکن است قابل‌افزایش باشد، البته این میزان، برای عرضه اولیه است و مابقی آن متناسب باسیاست‌های سازمان و شرایط بازار  انجام می‌شود.

در سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان، مدیران و مسئولان کلان اقتصاد کشور، بر ضرورت افزایش بهره‌وری و کارایی شرکت‌های دولتی و بخش عمومی، کاهش هزینه‌ها، ساماندهی فعالیت‌ها و ترکیب دارایی‌ها، کاهش نا ترازی‌ها، تعادل در درآمدها و هزینه‌ها و بهبود عملکرد این شرکت‌ها و سازمان‌های اقتصادی تأکید کرده‌اند.

 در همین راستا، علاوه برافزایش کارایی و بهره‌وری و نقش این شرکت‌ها در اقتصاد ملی از طریق کاهش هزینه‌های دولت و بخش عمومی، ایجاد شفافیت و کاهش فساد مالی، کاهش هزینه‌های غیرضروری، اداره بهتر شرکت‌ها و استانداردسازی شاخص‌های عملکردی، افزایش سودآوری و درآمد، نوسازی و بازسازی شرکت‌ها، به‌کارگیری فناوری‌ها و روش‌های مدیریتی روز دنیا و رعایت استانداردها و روش‌های مدیریتی کارآمد، بر موضوع واگذاری سهام و انتقال مالکیت شرکت‌ها به مردم و بخش خصوصی نیز تأکید شده است.

واگذاری بخشی از سهام این شرکت‌ها یا فروش تمام آن‌ها، نه‌تنها هزینه دولت و سازمان‌های بخش عمومی مانند تأمین اجتماعی و شستا کاهش یابد؛ بلکه با انتقال بخشی از سهام این شرکت‌ها، منابعی جهت نوسازی و بازسازی شرکت‌ها فراهم شود و به شفافیت عملکرد آن‌ها کمک کند.

همچنین کاهش بنگاه‌داری و شرکت داری به‌عنوان نتیجه این بحث‌ها موردتوجه قرارگرفته و بارها تکرار شده است؛ اما برخی کارشناسان معتقدند که کاهش بنگاه‌داری نباید تنها به معنای افزایش منابع درآمدی دولت حاصل از واگذاری شرکت‌ها باشد.

هدف اصلی باید رشد فرهنگ سهامداری، نظارت بهتر، شفافیت بیشتر، کاهش فساد مالی و اداره بهتر شرکت‌ها، اصلاح ساختار و عملکرد شرکت‌ها، بهبود پرتفوی دارایی‌ها، افزایش مشارکت مردم در اداره شرکت‌ها و تأمین منابع از طریق بورس به‌جای تأمین منابع از طریق فروش دارایی یا دریافت تسهیلات از بانک‌ها باشد.

عرضه شستا در بورس هم مازاد تقاضای خرید در بورس را تغذیه می‌کند و جلوی نوسانات بورس را می‌گیرد. این‌که سهام شستا در بورس عرضه شود برای اقتصاد کشور نیز بسیار خوب است زیرا یک حجم سنگینی از نقدینگی و ریال در جامعه وجود دارد که اگر جذب بورس نشود موجب تورم در سایر حوزه‌های اقتصادی می‌شود.

۰

عناوین برگزیده