تاریخ: ۰۸ اسفند ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۲:۱۱
بازدید: ۱۵۰
کد خبر: ۲۵۰۱۹۰
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تماشای صنعت سیمان در کارخانه ری

‌می‌متالز - سرمایه تاریخی تهران به موزه صنعت سیمان و مجموعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری تبدیل می‌شود. این خبر مربوط به کارخانه سیمان شهرری است؛ همان کارخانه‌ای که در سریال پایتخت محل نبرد با نیرو‌های داعش بود.

به گزارش می‌متالز، قدیمی‌ترین کارخانه تولید سیمان در کشور که فعالیتش از سال ۶۲ به‌دلیل آلایندگی متوقف و سال ۹۹ براساس مصوبه‌ای که شهردار تهران از هیأت دولت دریافت کرد، قرار است در راستای حفاظت از هویت میراثی به موزه صنعت سیمان تبدیل شود. در‌های این کارخانه آخر این هفته کلا بسته می‌شود تا عملیات اجرایی لازم جدی‌تر دنبال شود. همشهری در گفتگو با کاوه حاج‌علی‌اکبری، مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، پیگیر آخرین وضعیت این کارخانه شده است.


میراث ارزشمند بدون ثبت ملی


کارخانه سیمان ری در محله صفائیه است و در محدوده آثار تاریخی تپه‌های باستانی دژ رشکان قرار گرفته است و گرچه ثبت ملی نشده، اما سرمایه فرهنگی و تاریخی محسوب می‌شود؛ ازاین‌رو شهرداری تهران قصد دارد با تبدیل آن به موزه صنعت سیمان از این میراث ارزشمند حراست کند.

به‌گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، قبل از اینکه کارخانه به شهرداری تهران واگذار شود، حدود ۳۷ سال بلاتکلیف رها شده بود و در این مدت عده‌ای غیرقانونی آن را تصرف کرده و آسیب‌های جدی به آن وارد شده است.

کاوه حاج‌علی‌اکبری با بیان اینکه بازآفرینی کارخانه مهم‌ترین هدف است به همشهری می‌گوید: «اوایل فروردین امسال بود که شهرداری تهران توانست به کارخانه وارد شود و در نخستین اقدام هم پایداری بنا و تجهیزات موجود در آن بررسی شد و براساس برنامه‌ریزی‌های صورت‌گرفته مقرر شد اقدامات در ۳ فاز انجام شود.»

به‌گفته او، علاوه بر ایجاد موزه صنعت سیمان در ساختمان اصلی کارخانه، بخشی از فضا به مجموعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری، تبدیل و مکان‌هایی هم برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها پیش‌بینی شد. حاج‌علی‌اکبری تأکید می‌کند: «تبدیل این کارخانه به فضای عمومی خلاق، سرزنده و ایمن، ارتقای کیفیت زندگی ساکنان پیرامونی محدوده طرح، هدایت و جذب سرمایه انواع استارت‌آپ‌ها، ایجاد کانون جدید برای فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و تسهیل دسترسی شهروندان به فضای فرهنگی، هنری و میراثی کارخانه سیمان ری، چشم‌انداز مأموریت سازمان نوسازی شهر تهران برای بازآفرینی کارخانه سیمان ری است.»


فاز اول؛ نورپردازی کارخانه


موزه صنعت با تمرکز بر صنعت سیمان راه‌اندازی می‌شود. مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان این موضوع می‌گوید: «در کارخانه تجهیزات و ابزاری وجود دارد که با راه‌اندازی موزه می‌توان این زمینه را فراهم کرد تا شهروندان با فرایند تولید سیمان بیشتر آشنا شوند. همچنین در این فاز نورپردازی جدار‌ها انجام می‌شود که این کار شروع شده و تا پایان سال اقدامات مربوط به موزه و نورپردازی تمام می‌شود.»


فاز دوم؛ پایدارسازی ساختمان


پایدارسازی بنا و بازآفرینی ساختمان اصلی کارخانه در فاز دوم پیش‌بینی‌شده است که به‌گفته مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران، کار‌های عمرانی شروع شده است و در واپسین روز‌های اسفند به اتمام می‌رسد. حاج‌علی‌اکبری تأکید می‌کند: «در این مرحله کافه و گالری هم طراحی شده که در اختیار عموم قرار می‌گیرد که قطعاً در جذب گردشگر می‌تواند تأثیرگذار باشد.»


فاز سوم؛ ورود شرکت‌های دانش‌بنیان


فضاسازی برای حضور شرکت‌های دانش بنیان و استارت‌آپ‌ها تنها بخشی از کارخانه است که امسال تمام می‌شود، اما شرکت‌ها اوایل سال آینده می‌توانند از این فضا استفاده کنند. حاج‌علی‌اکبری می‌گوید: «با شرکت‌های سرمایه‌گذار و معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای استقرار شرکت‌های دانش‌بنیان مذاکراتی انجام شده است و امیدواریم سال آینده شاهد شکوفایی استعداد‌های خلاق و نوآور در این فضا باشیم.»

منبع: همشهری آنلاین

مطالب مرتبط
عناوین برگزیده