تاریخ: ۲۱ مهر ۱۳۹۷ ، ساعت ۱۴:۳۱
بازدید: ۲۶۹
کد خبر: ۲۰۴۴۴
سرویس خبر : اقتصاد و تجارت
بوی تردید در بازارها

دیده‌بان بورس شنبه (21 مهر)

می متالز - پس از هفت هفته صعود ممتد، شاخص کل بورس تهران هفته گذشته را با کاهش 2.4 درصدی پشت سر گذاشت تا موج هیجان در این بازار فروکش کند. بازارهای ارز و سکه نیز پس از ریزش‌های سنگین، هفته گذشته تا حدودی متعادل‌تر معامله شد. به نظر می‌رسد در پس تعادل بازارها، نشانه‌هایی از تردید در مورد آینده پدید آمده است.
دیده‌بان بورس شنبه (21 مهر)

به گزارش می متالز، شاخص سهام با قرار گرفتن در مرز 181 هزار واحدی هنوز بیش از 14 هزار واحد تا اوج تاریخی خود فاصله دارد. در چنین شرایطی هنوز ابهامات از آینده سهام برای بخش مهمی از سهامداران به چشم می‌خورد.

نگرانی کارشناسان از روند سهام: چنین تردیدی در نظرسنجی هفتگی «دنیای بورس» نیز قابل رصد است. به طوری که کارشناسان پس از هفته‌های متوالی پیش‌بینی صعودی، این هفته را عموما غیرافزایشی پیش‌بینی کرده‌اند. بحث نیاز به اصلاح در سهام کوچک‌تر که با موج‌های سفته‌بازی صعود کرده بودند در کنار نزدیک شدن به زمان اعمال تحریم‌ها از جمله نکاتی است که کارشناسان را نسبت به روند این هفته سهام مردد کرده است.

عقب‌نشینی یا آماده‌باش حقیقی‌ها؟ در شرایطی که از اوایل شهریور موج گسترده‌ای از نقدینگی سهامداران خُرد وارد بورس تهران شد، طی یکی، دو هفته گذشته و با اصلاح قیمت سهام شاهد چرخش این مسیر هستیم. بررسی‌ها نشان می‌دهد در دوران اوج رونق بورس حدود پنج هزار میلیارد تومان خالص تغییر مالکیت سهام به نفع سهامداران حقیقی بوده است که از این میزان نقدینگی کمتر از هزار میلیارد تومان آن طی دوره اصلاح اخیر خارج شده است. بنابراین و با توجه به متعادل شدن نسبی بازار سهام در دو روز پایانی هفته گذشته، به نظر می‌رسد سهامداران حقیقی از هیجان فروش تا حدی فاصله گرفته‌اند. هم‌زمان اما باید در نظر داشت که تجربه اصلاح جدی سهام طی دو هفته گذشته در کنار ابهامات اقتصادی و غیراقتصادی باعث می‌شود که در قیمت‌های بالای سهام، عرضه‌کنندگان تقویت شوند. کسانی که با خروج از زیان یا قرار گرفتن در حداقل سود، آمادگی کامل برای فروش دارند. این مساله می‌تواند بورس را در مسیر صعود تا حد زیادی تحت فشار قرار دهد.

دلار زیر ذره‌بین تازه‌واردها: نکته مهمی که این روزها باید به آن توجه کرد، نگاه ویژه سهامداران تازه‌وارد به تحولات بازار ارز است. گرچه قریب به اتفاق کارشناسان معتقدند نرخ دلار با وجود کاهش هنوز تا سطحی که بازار سهام به آن واکنش داده فاصله دارد، اما جنبه هزینه فرصتی دلار برای سرمایه‌گذاران در این روزها اهمیت یافته است. به این معنا که پس از جهش‌های بی‌وقفه دلار و رسیدن به سقف‌های تاریخی، بخش قابل توجهی از معامله‌گران دلار را گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نمی‌دانستند و بورس به عنوان بازاری که از قافله صعود جا مانده بود، مقصد سرمایه‌گذاران شد. در شرایط کنونی و با اصلاح نرخ ارز ممکن است برخی مجدد نسبت به صعود دلار امیدوار شده باشند و با توجه به سهولت بیشتر تحلیل دلار نسبت به بازار متنوع سهام، بخشی از تازه‌واردهای بورسی نیز مترصد تغییر زمین بازی به سمت بازار ارز باشند. با این حال باید دقت کرد که در شرایطی که توجیه اقتصادی برای نرخ‌های دلار بالا وجود ندارد، خرید این دارایی بر مبنای نگرانی‌های سیاسی می‌تواند ریسک‌های بزرگی را به همراه داشته باشد.

پرنوسانی بازار جهانی: در تحولات بین‌المللی نیز در شرایطی که مدت‌هاست بسیاری از کارشناسان سیگنال‌های وقوع بحران را رصد می‌کنند، روزهای پایانی هفته گذشته با شوک‌هایی همراه بود. به این ترتیب بازارهای سهام به ویژه با جنگ لفظی ترامپ با فدرال رزرو شاهد سقوط سنگین قیمت‌ها بودند. امری که در ابتدا بازارهای کالایی را نیز با خود همراه کرد. اما در ادامه بازارهای کالایی مسیر خود را از سهام تفکیک کردند و فلزات در سطوح بالاتری حتی نسبت به قبل از ریزش‌های چهارشنبه شب قرار گرفتند. در این میان، نفت تنها بازاری بودی که در معاملات هفته گذشته مسیر نزولی خود را ادامه داد و شاخص برنت به مرز 80 دلار نزدیک شد.

رویدادهای داخلی از نگاه «دنیای بورس»

الف) کلان: رییس مرکز امور حقوقی بین‌المللی ریاست‌جمهوری اعلام کرد: دادگاه استیناف رم درخواست حدود ۵ میلیارد دلاری عده‌ای از خواهان‌های آمریکایی را برای توقیف اموال بانک مرکزی رد کرد. همزمان بررسی شکایت ایران در دادگاه لاهه نیز چهارشنبه 18 مهرماه با استماع دفاعیات ایران دنبال شد. پیش‌تر نجات اله ابراهیمیان؛ عضو حقوقدان شورای نگهبان نیز درباره شایعات مطرح شده در جلسه شورای نگهبان در روز چهارشنبه گفته بود: در جلسه شورای نگهبان، لایحه الحاق به CFT  مورد بررسی قرار نگرفت. به گفته ابراهیمیان این لایحه تازه به شورای نگهبان واصل شده و در جلسه چهارشنبه هفته گذشته مورد بررسی قرار نگرفت. در همین حال در رویدادهای داخل، تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از آمارهای اقتصادی در سه ماه نخست سال جاری بیانگر میزان تغیرات ترازحساب جاری، صادارات، واردات و البته بدهی خارجی نسبت به سال قبل است.

همچنین خبرهای رسیده حاکی از آن است که شرکت ملی نفت ایران در نظر دارد تا پایان مهرماه امسال، نسبت به عرضه یک میلیون بشکه نفت خام در رینگ بین‌الملل بورس انرژی ایران اقدام کند. بورس کالای ایران نیز در اطلاعیه‌ جدیدی اعلام کرده دریافت مابه‌التفاوت از معاملات قطعی خلاف مقررات است.

ب) صنایع: پروژه جدید زغالسنگ پروده ۴ طبس که به دلیل باز نشدن ال سی به مرحله اجرا نرسیده بود،در فهرست طرح‌های آماده شروع عملیات اجرایی قرار گرفت. همچنین خبر رسیده که واگذاری برخی شرکت‌های زیرمجموعه بانک‌ها از طریق سازمان خصوصی سازی به طور وکالتی به تصویب رسید. این در حالی است که شرکت‌های بیمه هم می‌توانند جهت تامین ارز پرداخت حق بیمه، خسارت و هزینه‌های اتکایی، موضوع بند ۱۵ قسمت «ب» از بخش سوم مجموعه مقررات ارزی، به نرخ بازار (بازار ثانویه) اقدام کنند.

از دید فعالان بخش خصوصی بخشنامه جدید دولت در پیمان سپاری ارزی که صادرکنندگان را ملزم به بازگشت ارز حاصل از صادرات به کشور کرد، باعث شده صادرات کاشی سرامیک به برخی کشورها همچون عراق متوقف شود. وزیر جهاد کشاورزی هم با رد برخی اظهارات مبنی بر افزایش دو برابری قیمت روغن خوراکی گفت: روغن ۱۸ درصد افزایش قیمت داشت.

ج) شرکت‌ها: همزمان با بحث ورود شرکت داروسازی آوه سینا به فرابورس در هفته پیش‌رو، این مجموعه از بزرگترین طرح توسعه خود رونمایی کرد. گروه خودروسازی سایپا خبر برکناری مدیر عامل خود را که از روز گذشته در فضای مجازی انعکاس فراوانی داشت، تایید نکرد. سایپا پیش‌تر اخبار مربوط به مذاکره با خودروسازان جهانی را مطرح کرده می‌کرد.

 

عناوین برگزیده