تاریخ: ۲۱ فروردين ۱۴۰۰ ، ساعت ۱۰:۰۲
بازدید: ۲۳۴
کد خبر: ۲۰۴۶۹۷
سرویس خبر : معادن و مواد معدنی

تیشه به ریشه زندگی در روستا‌های نائین/ معدنی که آسایش را برد

‌می‌متالز - فعالیت معدن شن و ماسه در روستای «زمان آباد» نائین تیشه به ریشه زندگی در چهار روستای این منطقه زده و منجر به نارضایتی اهالی این روستا شده است.

به گزارش می‌متالز، اهالی روستا‌های «زمان آباد»، «جزلان»، «قلی آباد» و «حسین آباد» حدود ۱۲ سال است که به دنبال فعالیت معدن سنگ آهک «زمان آباد» خواب خوش ندارند و علی رغم پیگیری‌های مختلف همچنان زور این بهره بردار به خواسته مردم اهالی این چهار روستا می‌چربد.

اهالی این روستا‌ها علی رغم همه دغدغه‌هایی که در زندگی روزمره دارند زمان زیادی را برای رسیدن به حق اصلی خود یعنی امنیت و آرامش و داشتن محیط زیستی سالم و به دور از آلودگی سپری می‌کنند و این در حالی است که این روز‌ها آن‌ها هیچ حمایتی نمی‌شود.

تیشه به ریشه زندگی در روستا‌های نائین/ معدنی که آسایش را برد

قنات ۵۰۰ ساله و ۳۰۰۰ درخت با فعالیت معدن زمان آباد خشک شد

کریم حسنی نیا، ساکن روستای جزلان که همه دوران کودکی و جوانی‌اش را در دامنه‌های سرسبز کوه‌های اطراف روستا گذرانده است فعالیت معدن سنگ آهک زمان آباد را در واقع تیشه‌ای بر ریشه زندگی در این منطقه می‌داند و به خبرنگار مهر می‌گوید: این معدن از ۱۲ سال گذشته تاکنون در این منطقه فعال شده و آسیب‌های زیادی را به اموال عمومی و خصوص اهالی این منطقه وارد کرده است.

او خشک شدن قنات ۵۰۰ ساله و مادر چاه برداشت آب در نتیجه آن آسیب به بیش از سه هزار اصله درخت در باغات و زمین‌های کشاورزی را از مهم‌ترین چالش‌های ایجاد شده در روستا‌های نائین می‌داند و ابراز می‌کند: انفجار انجام شده در این معدن با پنج هزار کیلوگرم مواد منفجره هر پنج ماه یکبار و تردد خودرو‌های سنگین حامل سنگ این معدن از سوی دیگر آسیب جدی به این منطقه وارد کرده است.

ورود سنگ شکن به منطقه آلودگی هوا را چند برابر کرد

حسنی در ادامه به اعتراضات مردمی ناشی از فعالیت این معدن در سال ۹۴ به دنبال خشک شدن قنات و همچنین استفاده از سنگ شکن در محل معدن و آلودگی هوای آن اشاره می‌کند و می‌گوید: این اعتراضات به تحصن افراد در فرمانداری ختم شد که در نهایت با حضور نماینده همه ادارات در فرمانداری و بنده به عنوان نماینده مردم حضور داشتم و حاصل آن مصوبه‌ای چهار ماده‌ای بود.

او با بیان اینکه از جمله بند‌های این مصوبه مهلت سه ماهه به سازمان صمت برای انتقال این معدن به مکانی دیگر و خروج سنگ شکن بود، ابراز می‌کند: از دیگر مصوبات این جلسه نیز حضور کارشناسان دادگستری در منطقه برای برآورد خسارات ناشی از فعالیت این معدن بود.

دلیل ۶۰ درصد خشکی چهار روستا فعالیت معدن زمان آباد است


این فرد اهل روستای جزلان با بیان اینکه کارشناسان دادگستری در دو مرحله و در مرحله اول با حضور ی یک کارشناس و در مرحله دوم با حضور سه کارشناس منطقه را ارزیابی کردند، اضافه می‌کند: بر اساس اعلام رسمی این کارشناسان ۶۰ درصد از خشکی ایجاد شده در منطقه ناشی از فعالیت این معدن و ۴۰ درصد ناشی از خشکسالی طبیعی بوده است.

او با بیان اینکه معدن سنگ آهک با روستای جزلان ۴۰۰ متر و با مادر چاه این روستا ۳۰۰ متر فاصله دارد، ابراز می‌کند: این فاصله قانونی نبوده و ۶ چاه از ۱۸ چاه این منطقه خشک شده است.

تیشه به ریشه زندگی در روستا‌های نائین/ معدنی که آسایش را برد


حسنی با بیان اینکه به دنبال فعالیت این قناتی که آب مورد نیاز ۱۱ روستا را تأمین می‌کرده است، خشک شد، ادامه می‌دهد: در نهایت در سال ۹۶ و با اعلام هشت اخطاریه از محیط زیست و حکم دادگاه دستور توقف این معدن صادر شد و بر اساس درخواست فرماندار برای خروج این بهره بردار از معدن سه ماه فرصت داده شد و در نهایت اسفند سال ۹۶ این بهره بردار از معدن خارج شد.

او با اشاره به اینکه به دنبال خروج این بهره بردار از منطقه لایروبی قنات به اعتبار ۷۵ میلیون تومان که آورده مردمی هم بود انجام شد، ابراز می‌کند: در حال حاضر آب خروجی از این قنات به اندازه شیر سماور است که برای تأمین آب مورد نیاز پرندگان این منطقه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آسیب به منازل مسکونی به دنبال انفجار در معدن

این فرد اهل روستای جزلان همچنین به آسیب ناشی از فعالیت این معدن و به ویژه انفجار مواد منفجره به منازل مسکونی روستا‌های «زمان آباد» و «جزلان» اشاره می‌کند و می‌گوید: از زمان تعطیلی این معدن در سال ۹۶ تاکنون بیش از ۳۰ خانه نو در این دو روستا ساخته شده و افراد زیادی نیز در آن ساکن هستند و با ورود مجدد این بهره بردار به منطقه دغدغه جدی برای این افراد ایجاد شده است.

او که معتقد است بسیاری از اهالی این روستا ضرر‌های میلیاردی را به دنبال فعالیت این معدن متحمل شده‌اند، ادامه می‌دهد: در برخی از باغات که اهالی توان مالی دارند با تانکر آبرسانی داشته‌اند و برخی از درختان آن‌ها زنده است، اما دیگر اهالی همه دارایی خود را از دست داده‌اند.

تخلف بهره‌بردار معدن به دنبال توسعه فعالیت فراتر از محدوده مشخص شده

این شهروند اهل روستای جزلان که محدوده قانونی فعالیت این معدن را ۱۰۰ در ۱۰۰ متر اعلام می‌کند، می‌افزاید: این در حالی است که محوطه اشغال و بهره برداری شده توسط این بهره بردار بیش از ۶۰۰ در ۶۰۰ متر مربع است و جالب اینجاست که نه صنعت و معدن و نه محیط زیست نظارتی بر فعالیت این معدن دارد.

او که معتقد است محاسبات غلط اداری و روابط، دست به دست هم داده تا چندین روستا به یک جا نابود شوند، اضافه می‌کند: هر چند روند فعالیت معادن و صدور مجوز برای بهره برداران بدون بسیاری از ملاحظات انجام می‌شود، اما در این ارتباط بند قانونی که در خصوص ابطال پروانه در صورت اعتراض عموم مردم درج شده است در این زمینه برای ما کمک کننده بوده است.

حسنی نیا با بیان اینکه پرونده مسبوق به سابقه است و نظریات کارشناسی در دادگاه موجود است، ادامه می‌دهد: دادگاه باید به مدارک موجود استناد کند و درک نمی‌کنیم چرا به این مدارک استناد نمی‌کند و در نظر دارد از مدیرانی که از فرمانداری دستور می‌گیرند استعلام دریافت کنند.

بهره‌بردار در صدد گروکشی برای آسفالت معابر نائین است

این اهل روستای جزلان با بیان اینکه بهره بردار این معدن درصدد گروکشی برای آسفالت معابر نائین است، اضافه می‌کند: باید توجه داشت که در گذشته آسفالت مورد نیاز نائین از اصفهان تأمین میشده و مجدد نیز می‌توان آسفالت مورد نیاز را از اصفهان تأمین کرد.

او می‌افزاید: در نائین معادن شن و ماسه و سنگ آهک زیادی وجود دارد که می‌تواند بهره برداری شود.

حسنی نیا با اشاره به هزینه ۱۵۰ میلیون تومانی دولت برای آبرسانی به روستای جزلان ابراز می‌کند: هر چند مسوولان در راستای حمایت از توسعه روستا‌ها برنامه ریزی می‌کنند، اما در عمل رفتار برخی از مسوولان برخلاف سیاستگذاری‌ها است و این امر را به خوبی در بسیاری از روستا‌های نائین شاهد هستیم.

او با اشاره به اینکه طی سه سال اخیر که معدن زمان آباد تعطیل بوده ۶ هزار متر شبکه آبرسانی و کنتور آب در این منطقه ایجاد شده است، ادامه می‌دهد: شبکه آبرسانی در صورت بروز انفجار مجدد معدن در این منطقه این سیستم از بین خواهد رفت ضمن اینکه تردد کامیون‌های شن وماسه در محور این روستا‌ها تاکنون تلفات جانی زیادی را داشته که در یک مورد تصادف منجر به مرگ چهار نفر از اهالی شده است.

نماینده مردم روستا‌های جزلان و زمان آباد تاکید می‌کند: اهالی این روستا از مسوولان قضائی و مسوولان دیگر این شهر ناراضی هستند و اجازه نخواهند داد افراد سودجو به اهداف خود دست یابند.

حسن نیک نوشت نیز از دیگر اهالی این روستا است، او به خبرنگار مهر می‌گوید: فعالیت معدن زمان آباد منجر به از بین رفتن قنات و درختان ۵۰۰ ساله در روستا‌های جزلان، زمان آباد، حسین آباد و قلی آباد شده است.

نگران از سرگیری فعالیت معدن زمان آباد هستیم

او با بیان اینکه با ایجاد شبکه آبرسانی به این چهار روستا آب لوله کشی تزریق شده است، می‌افزاید: همه ما نگران فعالیت مجدد این معدن و از بین رفتن هر آنچه طی سه سال گذشته ساخته بودیم، هستیم.

تیشه به ریشه زندگی در روستا‌های نائین/ معدنی که آسایش را برد


عضو شورای روستای جزلان نیز در این ارتباط با بیان اینکه از فروردین سال گذشته مجدد بهره بردار این معدن با همراهی جمعی از مسوولان به روستا‌های جزلان و زمان آباد آمده و خواستار فعالیت دوباره این معدن شدند، به خبرنگار مهر می‌گوید: همزمان با حضور این مسوولان همه آسیب‌هایی که این معدن به منطقه وارد کرده را به آن‌ها نشان دادیم وامید داشتیم که با دیدن این شرایط از ادامه فعالیت آن ممانعت کنند، اما در مهر ماه متوجه شدیم که مجدداً مجوز فعالیت برای این بهره بردار صادر شده و بیل مکانیکی این بهره بردار وارد منطقه شد که مردم اجازه ورود آن به معدن را ندادند.

مسوولان موافق فعالیت مجدد معدن زمان آباد هستند

وی با بیان اینکه همزمان با حضور این بهره بردار نمایندگانی از محیط زیست، نیروی انتظامی، فرمانداری، سازمان صمت حضور داشتند، ادامه می‌دهد: ما در این روز خواستار گفتگو با مسوولان شدیم که آن‌ها اعلام شکایت را راهکاری برای مردم دانستند.

این عضو شورای روستای جزلان با بیان اینکه در این روز خواستار تغییر مسیر و همچنین تعیین محدوده فعالیت این معدن بودیم، اضافه می‌کند: پس از دو ماه از این روز متوجه شدیم این بهره بردار تنها مسیر تردد کامیون به معدن را تغییر داده و این در حالی است که با تغییر مسیر روستای زمان آباد را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

حسین زمان آبادی، یکی از اهالی روستای زمان آباد نیز در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: این بهره بردار همه املاک ما را خراب کرده، اما هیچکس به فریاد ما نمی‌رسد و این در حالی است که چند روز بیل مکانیکی این فرد در روستای ما بود و اهالی روستا همه نگهبان این بیل بودند تا آسیبی به آن وارد نشود.

او ادامه می‌دهد: زمانی که کارگران قصد ورود به معدن داشتند تعدادی از اهالی و به ویژه خانواده شهدا برای مقابله با این امر رفتند که به دلیل برخورد نامناسب کارگران یکی از مادران شهدا دچار حمله قلبی شده بود و هیچیک از این کارگران به وضعیت این مادر شهید رسیدگی نکرد و اگر دیگر اهالی نبودند معلوم نبود چه اتفاقی برای این مادر می‌افتاد.

بسیاری از اهالی روستا‌های منطقه سالمند هستند


زمان آبادی با بیان اینکه بهره بردار این معدن به معضلی برای اهالی این روستا تبدیل شده است، می‌افزاید: بسیاری از اهالی این روستا را سالمندان تشکیل می‌دهند و شایسته نیست که با این افراد رفتاری نامناسب انجام شود.

او اضافه می‌کند: کوه همان کوه، روستا همان روستا و قانون همان قانون است و می‌خواهند با زور سرنیزه و پول مجدد این معدن را راه‌اندازی کنند.

خانم احمدی نیز مادر یکی از شهدای روستای زمان آباد است که نسبت به فعالیت این معدن اعتراض دارد و به خبرنگار مهر می‌گوید: آرامش حداقل حق اهالی این روستا است و این در حالی است که کارگران این معدن به صورت ۲۴ ساعته فعالیت دارند و فعالیت این معدن منجر به خسارت زیادی به منازل ساکنان شده است.

بهره‌بردار مسوولیت خسارت‌ها را نمی‌پذیرد

او ادامه می‌دهد: منزل تعداد زیادی از اهالی این روستا ترک برداشته و این بهره بردار مسوولیت آن را نمی‌پذیرد.

محسن جزلانی نیز از اهالی روستای زمان آباد است، او با بیان اینکه ما برای حفظ امنیت، محل زندگی و محیط زیست خود با فعالیت این معدن مخالف هستیم، به خبرنگار مهر می‌گوید: ما از ادارات صمت، محیط زیست، آب و فاضلاب، اطلاعات، سپاه، بسیج و نیروی انتظامی برای رسیدگی به خواسته‌هایمان درخواست کمک داشتیم، اما در نهایت به ما برچسب اخلالگر امنیت عمومی را زدند و ما را دستگیر کردند و این در حالی است که خواسته ما بحق است.

او ادامه می‌دهد: روستا‌های ما بسیار سرسبز بود و طبیعت این روستا‌ها بسیار بکر و دنج بود، اما فعالیت این معدن همه این ظرفیت‌ها را از بین برد و امیدواریم گوش شنوایی پیدا شود تا از ادامه فعالیت این معدن جلوگیری شود.

جزلانی با بیان اینکه برای این بهره بردار در نقطه دیگری از شهرستان مجوز فعالیت صادر شد، می‌افزاید: به دلیل اینکه در آن منطقه اجازه انفجار به وی ندادند و تنها با پیکور مجاز به فعالیت بود آنجا را رها کرده و مجدد قصد برگشت به زمان اباد را دارد که این امر منجر به اعتراض همه اهالی این روستا‌ها شده است.

او اضافه می‌کند: این بهره بردار هیچ سودی برای منطقه نداشته و حتی یک نفر از کارکنان این معدن نیز از اهالی روستا‌های این منطقه نیستند.

فعالیت معدن زمان آباد بلامانع است


فرماندار نائین نیز در این ارتباط با بیان اینکه همه جوانب فعالیت معدن زمان آباد توسط کارشناسان مختلف سنجیده شده است به خبرنگار مهر می‌گوید: برخی از افراد به دنبال فضاسازی در این منطقه هستند و بخشی از دعوا‌ها نیز به مباحث سیاسی بر می‌گردد.

محمدحسین نصرتی با بیان اینکه فعالیت این معدن از دیدگاه محیط زیست و سازمان صمت در حال حاضر بلامانع است، اضافه می‌کند: از سوی دیگر باید توجه داشت که این فرد سرمایه‌گذاری داشته، مطابق با قانون رفتار کرده و من به عنوان فرماندار مسوول تأمین امنیت این فرد هستم.

او با بیان اینکه این فرد به عنوان بهره بردار ذی حق است، ابراز می‌کند: تاکنون رفتار کج‌دار و مریز داشتیم و سعی داشته‌ایم و مسالمت آمیز با مردم رفتار کرده‌ایم.

بهره برداری معدن زمان آباد پیمانکار اصلی پروژه‌های نائین است

فرماندار نائین اضافه می‌کند: این بهره بردار پیمانکار اصلی جاده‌های نائین است و هر روز از سوی شهروندان و مسوولان مورد نقد قرار گرفته‌ایم که چرا آسفالت در معابر بازسازی نمی‌شود.

او با بیان اینکه بار‌ها در این زمینه با مردم مذاکره کرده‌ایم، ادامه می‌دهد: اهالی این منطقه لجاجت می‌کنند و حاضر به ادامه فعالیت این معدن نمی‌شوند.

نصرتی با بیان اینکه ما برای تأمین آسفالت با این بهره بردار قرارداد داریم، ادامه می‌دهد: نمی‌توانیم با توجه به فاصله مسافتی آسفالت را از اصفهان و یا جا‌های دیگر به این منطقه بیاوریم، چون از کیفیت آن کاسته می‌شود.

تعهد محضری از بهره بردار معدن زمان آباد دریافت شده است

همچنین رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان نیز در این خصوص به خبرنگار مهر می‌گوید: در سال ۹۸ شرکت بهره بردار این معدن نامه‌ای را برای محیط زیست آورده که بر اساس آن سنگ شکن را از منطقه خارج کرده و منطقه انفجار را نیز تغییر داده است.

بهروز ستایش اضافه می‌کند: منطقه در نظر گرفته برای انفجار یک هزار متر با روستا‌های جزلان و زمان آباد فاصله دارد و تعهد محضری از این بهره بردار برای رعایت فاصله قانونی دریافت شده است.

او با بیان اینکه محدوده تعیین شده برای فعالیت این معدن ۱۰۰ متر در ۱۰۰ متر در نظر گرفته شده است، تصریح می‌کند: هر گونه فعالیت خارج از این محدوده تخلف است.

رئیس اداره محیط زیست طبیعی اداره کل محیط زیست استان اصفهان با بیان اینکه مردم باید هر گونه تخلفی را به اداره محیط زیست نائین گزارش دهند، می‌افزاید: هر گونه تخلف توسط این اداره در کمترین زمان ممکن بررسی خواهد شد.

او اضافه می‌کند: این بهره‌بردار متعهد به رعایت فاصله قانونی از روستا‌ها است و بر اساس تعهدی که داده تبرئه شده است، اما چنانچه تخلفی داشته باشد این پرونده به حالت قبل بازگردانده می‌شود.

ستایش با بیان اینکه محیط زیست مجوز فعالیت این معدن در مسیر قبلی را صادر کرده است، اضافه می‌کند: بهره بردار برای حفظ فاصله از روستا‌ها ممکن است برای ساخت جاده مجبور به انفجار نیز باشد.

هر چند مسوولان به هر دلیلی نسبت به سرنوشت چهار روستای اطراف معدن زمان آباد کم توجه هستند، اما باید توجه داشت که محیط زیست باید همانطور که قدرتمندانه در برابر بهره برداری از معادن در مناطق حیات وحش مقاومت می‌کند به زندگی و آرامش از اهالی این چهار روستا نیز توجه داشته باشد تا نارضایتی مردم این منطقه از مسوولان نائین برطرف شود.

منبع: خبرگزاری مهر

عناوین برگزیده